szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Biztonságosnak tartja a Szövetségi Légügyi Hivatal a Boeing 787 Dreamlinerek új gyártási technológiája és a gép rendszerein végrehajtott módosítást. Az első 16 hónapban a géptípus a többi Boeinghez hasonló rendelkezésre állást mutatott, ugyanakkor az akkumulátorhiba miatt átfogó vizsgálatot kellett elrendelni, melynek során a gyártási folyamatban találtak kisebb hibákat.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szerint biztonságos a Boeing 787 Dreamlinerek új gyártási technológiája és a gép rendszerein végrehajtott módosítás, amelyet a korábbi akkumulátorproblémák miatt kellett elrendelni. A hivatal szerdán honlapján közölte, hogy a 2013 januárjában alakult testület a megbízhatósági adatokat vizsgálva megállapította, hogy az első 16 hónapban a géptípus a többi Boeinghez hasonló rendelkezésre állást mutatott, ugyanakkor az akkumulátorhiba miatt átfogó vizsgálatot kellett elrendelni, amely a tervezési, gyártási és összeszerelési folyamatokat is érintette. A vizsgálatok a gyártási folyamatban találtak kisebb hibákat.

Emellett az FAA szakemberei a gép kritikus rendszereit is ellenőrizték, ezek előállítási és minőségbiztosítási folyamataiban találtak kisebb hibákat, ezek kijavítására négy ajánlást tett az FAA. Ezek mellett a bizottság úgy ítélte meg, hogy a gép átalakítása az elvárt biztonsági szintnek megfelelő.

A Boeing kompozit anyagokból épített, a korábbiaknál takarékosabb hajtóművekkel felszerelt 787-esének akkumulátoraival korábban több probléma is volt. A Japan Airlines Ubéból Tokióba tartó 2013. január 16-ai járatának meg kellett szakítani az útját, mert az egyik akkumulátor kigyulladt. Ugyanez a hiba történt a társaság egy másik, Bostonban parkoló 787-esével is.

Ezt követően a JAL és az All Nippon Airways is kivonta a szolgálatból a géptípust és vizsgálatot rendelt el, majd az FAA is megtiltotta a típus üzemeltetését a légitársaságoknak, és felszólította a Boeinget, hogy tervezze át a légi iparban addig nem használt lítium-ion akkumulátorokat. Az amerikai gyártó ennek eleget tett, az FAA április 27-ével ismét engedélyezte a Dreamlinerek repülését.

Legutóbb idén januárban, szinte pontosan egy évvel a JAL Ube-Tokió járatának műszaki hibája után volt probléma a Dreamliner akkumulátorával: a JAL járata Tokió - Narita repülőteréről Bangkokba indult volna, a repülést megelőző ellenőrzés során a szakemberek füstöt észleltek, és a figyelmeztető lámpák akkumulátorproblémát jeleztek. A további vizsgálatok kiderítették, hogy az energiaforrás egyik cellája szivárgott, az esetet a Boeing is megerősítette.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!