szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kétmilliárd forintos technológiai programot indított a magyarországi légtérért felelős HungaroControl. A pilóták és az irányítók közti szöveges üzenetváltás a szervezete szerint növeli a légiforgalmi irányítás hatékonyságát.

A jelenlegi élőszavas párbeszéd mellett olvasható üzenetek formájában történő adatcserét is alkalmaz majd a pilóták és a légiforgalmi irányítók között a HungaroControl. A CPDLC néven futó (Controller Pilot Data Link Communications, azaz irányító és pilóta közti adatkapcsolat) program célja a növekvő légi forgalom miatt egyre telítettebb rádiófrekvenciák használatának optimalizálásával a repülésbiztonság javítása és a magyar légi navigáció kapacitásának növelése.

A CPDLC bevezetésével a pilóták és az irányítók rendelkezésére áll majd egy újabb kommunikációs lehetőség az úgynevezett nem időkritikus üzenetek továbbítására. A verbális párbeszéd mellett így egyrészt rövidebb idő alatt létrejöhet az információcsere, másrészt az irányítók az eddigiektől eltérően egy adott pillanatban párhuzamosan több pilótával is képesek lesznek kommunikálni, ami jelentős mértékben növeli a légiforgalmi irányítás kapacitását.

Fülöp Máté

„A HungaroControl a világon elsőként alkalmazta a légi járművek fedélzetéről letöltött adatok komplex feldolgozását és megjelenítését az irányítók számára, ezen kívül a közép-európai régióban a magyar léginavigációs szolgálat rendszere volt elsőként képes az új hívójelalapú azonosításra, ami 2020-ra már egész Európában kötelező lesz. A HungaroControl a CPDLC technológia fejlesztése terén is Európa élvonalában van, meggyőződésünk, hogy az adatalapú kommunikáció alkalmazásával jelentősen javulhat a repülésbiztonság és növelhető a léginavigációs szolgáltatók kapacitása” – értékelte a fejlesztést Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

A szervezet közlése szerint a CPDLC alkalmazásával a rutinfeladatok gyorsan elvégezhetővé válnak, illetve a rádiófrekvenciák terhelésének felszabadításával csökkenhet a légiforgalmi irányításban használt hangcsatornák zsúfoltsága. Az adatalapú kommunikáció használatával kizárhatók az esetleges interferenciák okozta félreértések és a fáradtságból adódó hibák is, így tovább javul a repülésbiztonság. A HungaroControl MATIAS Build 10.1-es léginavigációs szoftvere képes lesz a véletlen, „félrekattintásból” származó üzenet felküldésének megakadályozására.

A 2 milliárd forintból fejlesztett CPDLC szolgáltatás a magyar légtérben, 2015 februárjában kezdi meg működését, a MATIAS rendszer funkciójaként. A részben hazai fejlesztésű szoftverről, ami évente 60 millió ember életéért felel, itt olvashat bővebben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!