Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Aligha olvasta el a Facebook szabályzatát Schobert Norbert, aki vasárnap délután tett ki egy kritikus levelet a Norbi Update közel 1 millió követővel rendelkező oldalára. A bejegyzés mellé 1000 dollárnyi hirdetést is kért, hogy minél többekhez eljusson a kiírás.

Schobert Norbert a Norbi Update Facebook-oldalra kitett, magyar nyelvű (!) nyílt levélben üzen Mark Zuckerbegnek, és kritizálja a közösségi oldal működési elvét. A fitneszüzletember által szignált (így ha nem is általa írt, de általa jóváhagyott) bejegyzés tételmondata a következő: “Észrevettem, hogy már nem engeded meg, hogy a rajongóim elolvassák a híreimet, a 90 százalékát blokkolod, és egyben pénzért ajánlod nekem a híreim közzétételét”. Mindezt Norbi abból vette észre, hogy ő maga sem látja sok olyan oldal híreit, amelyet korábban lájkolt. “Úgy érzem, hogy nekem is és követőimnek is korlátozod a szabad információ áramláshoz való jogát és a közösségi jogokat.”

Pénzen szerzett rajongás

A Facebook egyik legnagyobb problémáját, a felhasználói lemorzsolódás egyik legkomolyabb okát az a rengeteg tartalom jelenti, amely a felhasználókra ömlik. Egyszerűen ki lehet számolni, mennyi új bejegyzést látna különben az, aki 700 ismerőssel rendelkezik, 700 oldalt lájkolt, és az emberek/oldalak mindegyike naponta csak egyetlen cikket/fotót/bejegyzést is közzétesz. Nyilvánvaló, hogy mindre senki sem kíváncsi, vagy ha kíváncsi is lenne, ennyi újdonságot képtelenség áttekinteni.

A Facebook üzemeltetői részben emiatt alakítják úgy a Facebook mögötti algoritmust, hogy csak a feltételezhetően számára legérdekesebb oldalak tartalmát mutassák mindenkinek, amelyek iránt a felhasználó érdeklődik: kattint rájuk, lájkol, kommentel. Az, hogy valaki egyszer belájkolt egy oldalt – például egy ezt úgymond kikényszerítő nyereményjáték hatására – még kevés a boldogsághoz. Márpedig ez igaz lehet az Update-oldal sok követőjére, hiszen a mostani panaszlevélben Norbi maga fogalmaz úgy: "megdolgozott, sőt fizetett" a Facebooknak rajongókért.

Hogy mondjam magának
Müller Judit

A “szabad információáramláshoz való jog korlátozása” pedig érdekes felvetés, hiszen ha valakit nagyon érdekelnek egy-egy Facebook-oldal (mondjuk a Norbi Update) hírei, akkor valószínűleg belefér számára az, hogy elmentse böngészőjében könyvjelzőként az oldalt és egy-két naponta megnyissa. (Bár erre maga Norbi is utal “a Facebook abban különbözik az internettől” című, technológiailag, mondjuk úgy, vitatható mondatában.)

Ingyenebéd tényleg nincs

A tartalmak szűrésének másik oka természetesen valóban az, hogy a Facebook bevételhez jusson, arra ösztönözve az oldalak üzemeltetőit, hogy ha többeknek szeretnék eljuttatni bejegyzéseiket (ha használni szeretnék a Facebook által fenntartott csatornát), akkor fizessenek. Ez feketén-fehéren le van írva a Facebook bárki által megtekinthető hivatalos leírásaiban, így nehezen érthető, amikor ezen bárki felháborodik.

A Facebook egyébként nem alapítványi formában, hanem egy profitorientált vállalatként működik: nem csak egyszerűen Zuckerbergék “zseniális alkotása” (ahogy Norbi fogalmaz), hanem egy alapvetően nyereség termelésére kitalált üzleti vállalkozás. Minden Facebook-oldalt nyitó szervezetnek érdemes szem előtt tartania, hogy ha valaki rendszeresen igénybe szeretné venni a Facebook “termékét” (ami a felület, az információs csatorna), akkor rendszeresen fizetni kell érte.

Pont úgy, mint az Update1 szeletelt rozsos vekniért.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!