szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ma reggel, közép-európai idő szerint 7:38-kor sikeresen megérkezett Sevillába a Solar Impulse napelemes repülőgép, fedélzetén Bertrand Piccard pilótával.

A gép New York JFK repteréről szállt fel még hétfőn. A transzatlanti utazás 71 órába telt, azaz a gép 3 nap alatt szelte át az óceánt, és teljesítette a 6272 kilométeres távot. Ez volt a napelemes repülő leghosszabb útja idén. A gépet sevillai leszállása előtt a Patrilla Águila („sasok őrjárata”), a Spanyol Légierő díszköteléke üdvözölte a levegőben – derült ki a projekt egyik támogatója, az ABB közléséből.

Érdekesség, hogy Charles Lindbergh 1927-ben hajtotta végre az első transzatlanti átkelést repülőgéppel, New Yorkból Párizsba. A Solar Impulse 2 sikeres földet érésével egy újabb álom valósult meg: első ízben kelt át az Atlanti-óceánon egy olyan gép, amely nem használ fosszilis üzemanyagot, csupán a nap energiáját hasznosítja repüléskor, és nincs károsanyag-kibocsátása.

A Solar Impulse az első olyan repülőgép, amely képes éjjel-nappal repülni egyetlen csepp üzemanyag nélkül, kizárólag a nap energiájára támaszkodva; ennek két pilótája és egyben hajtómotorja a két svájci úttörő, Bertrand Piccard kezdeményező és elnök, valamint André Borschberg vezérigazgató és társalapító.

A második generációs Solar Impulse (Si2)a tiszta technológiák koncentrációja – egy igazi repülő laboratórium. A szénszálas anyagból készült együléses repülőgép szárnyfesztávolsága 72 méter (nagyobb, mint egy Boeing 747-esé), súlya pedig 2300 kg (ami egy üres családi autó súlyának felel meg). A négy, egyenként 38,5 kilowattórás akkumulátort a szárnyakba épített 17 248 napcella táplálja; cserébe ezek hajtják meg a négy, egyenként 13,5 kilowattos, 17,5 lóerős villanymotort és a propellereket, megújuló energia felhasználásával. A gép így képes napközben maximális mennyiségű energiát megtakarítani, éjjel pedig az akkumulátorok segítségével repülni. Az Si2-nek nincs szüksége üzemanyagra, és gyakorlatilag korlátlan önállósággal rendelkezik: elméletileg örökké tudna repülni, és csak a pilóta létfenntartása szabna neki határt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!