szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Saját gyártású híreik miatt büntetik meg szigorúan a nagy kínai internetszolgáltatókat. Az a baj, hogy nem kizárólag hivatalos forrásból származó információkból dolgoztak.

Több kínai internetes kereskedelmi szolgáltató számíthat büntetésre online hírszolgáltatása miatt, mert a szabályokat megszegve nem hivatalos forrásból származó, hanem maguk által gyártott jelentéseket adtak ki – számoltak be hírügynökségek a kínai internetfelügyelet (CAC) legújabb intézkedéséről. Az indoklás szerint nyolc vállalat, köztük a Sina, a Sohu, a Tencent, a Baidu, az iFeng és a NetEase nevű helyi internetóriások "súlyosan megsértették" a hatályos szabályokat. A vonatkozó paragrafus szerint ugyanis e portálok "kizárólag hivatalos forrásból származó információk utánközlésére jogosultak a forrás megjelölésével, a tartalom megváltoztatása nélkül".
E szabályt, mivel betartásukat nem ellenőrizték szigorúan, az érintettek rendre megszegték, s nem ritkán nagy visszhangot kiváltó beszámolókat jelentettek meg.

A szóban forgó profitorientált kereskedelmi vállalatok közösségi média-alkalmazásaikkal, mikroblog szolgáltatásukkal százmilliókat érnek el, portáljaikon azonban hivatalosan saját hírek előállítására és terjesztésére nincs engedélyük, újságírókat, szerkesztőket sem alkalmazhatnának. Amikor tavaly ünnepélyes keretek között először "avattak" online újságírókat, vagyis ellátták őket a hagyományos médiában dolgozóknak járó újságíró-igazolvánnyal, e kereskedelmi portálok nem voltak a munkaadóik között.

Kínában bevezették az ellenőrzött forrás kritériumát

Mostantól nem vehetik át ellenőrzés nélkül weblapok értesüléseit a kínai hírportálok. Erre az internetfelügyelet fog vigyázni.

A több mint 600 millió kínai internetező hatalmas versenyt generál a szolgáltatók körében, ezért igyekeznek olyan témákkal figyelmet kelteni, amelyek a társadalom jelentős részét mélyen érinti. Közöttük nem ritkák például a környezetszennyezéssel, élelmiszerhamisítással, vagy a rendfenntartók brutalitásával, jogsértésekkel kapcsolatos cikkek.

Egy július elején megjelent CAC-rendelkezés már megtiltotta, hogy a működési engedéllyel rendelkező hírportálok a közösségi médiából ellenőrzés nélkül átvegyenek híreket, híreszteléseket. Ezzel - állításuk szerint - a feltételezésekre és szóbeszédre alapozott, végeredményben "torzított" tartalmú hírek közlését szeretnék megakadályozni. A sina.com-ot, a 163.com-ot és az iFeng.com-ot, valamint a Tencent szolgáltatót már akkor is megbüntették, amiért valótlan, illetve a tényeket eltorzító történeteket közöltek tudósításokként.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Medián: Karácsony Gergely a legnépszerűbb ellenzéki miniszterelnök-jelölt

Medián: Karácsony Gergely a legnépszerűbb ellenzéki miniszterelnök-jelölt

Bár sokan várták, egyelőre nincs roham a csokért

Bár sokan várták, egyelőre nincs roham a csokért

Közzétették, mennyivel nőhet az orvosok ügyeleti díja

Közzétették, mennyivel nőhet az orvosok ügyeleti díja