szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egyszerű módon jelentősen csökkenthető a repülőgépek koromkibocsátása, erre jutott ki az amerikai űrkutatási hivatal szakembereinek német és kanadai kutatókkal közös végzett vizsgálata.

Kondenzcsík, amely egy emberi tevékenység által létrehozott felhő, akkor keletkezik, amikor a repülőgépek hajtóművei üzemanyagot elégetve égéstermékeket, köztük szén-dioxidot, vizet, koromszemcséket bocsátanak ki a légkörbe. Ezek az égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magként szolgálnak. A levegőben lévő és az üzemanyagból a levegőbe kerülő víz ezekre a kondenzációs magvakra kicsapódik és mert hideg van (mínusz 30-50 Celsius-fok) abban a magasságban, ahol a repülőgépek járnak, így azonnal megfagynak, és apró jégkristályokká alakulnak.

NASA/SSAI Edward Winstead

A Nature című tudományos folyóiratban most publikált tanulmányt készítő kutatókat leginkább az állandóan létrejövő kondenzcsíkok érdekelték, mivel azok hosszan tartó és kiterjedt felhőket hoznak létre, amelyek a légi közlekedés hiányában nem keletkeznének a légkörben, és amelyekről azt tartják, hogy hatással van a Föld környezetére. A hithű chemtrail-hívők pedig egyenesen úgy gondolják, hogy a repülőgépek az emberiség elbutítói, a társadalmat sakkban tartó gépezetek.

A NASA tesztjében egy DC-8-as repülőgép mintegy 12 ezer méter magasan repült, négy hajtóműve 50-50 százalékban használt kerozint és megújuló alternatív üzemanyagot, amelyet észterekből (oxigéntartalmú szervesvegyületekből) és növényi olajból előállított zsírsavakból készítettek. A DC-8-as mögött repült különböző távolságban három kutató repülőgép, amelyek a károsanyag-kibocsátást mérték és tanulmányozták a kondenzcsíkok kialakulását a két különböző üzemanyag elégésekor.

A NASA HU-25C Guardian repülőgépe 250 méterrel repül egy DC-8-as mögött, hogy mintát gyűjthessen annak kondenzcsíkjából.
National Research Council of Canada

"Ez volt az első alkalom, hogy számszerűsítettük a hajtűművek által kibocsátott koromszemcsék mennyiségét, miközben egy 50-50 százalékos bioüzemanyag-keveréket használtunk repüléshez" – idézte Rich Moore-t, a tanulmány vezető szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő híroldal.

A szakemberek arra jutottak, hogy a bioüzemanyagok használata 50-70 százalékkal csökkenti a repülőgépek koromkibocsátását.

A kutatók folytatják tanulmányukat, hogy megérték és bemutathassák a bioüzemanyagok használatának előnyeit a légi közlekedésben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Ilyet sem lát mindennap: ezt csinálják a repülők a levegőben – videó

Az AIRportal szúrta ki azt a videót, amely látványos bemutatója annak, hogy mi is történik egy átlagos őszi napon a levegőben: a repülőgépek szárnyairól leváló pára, a gépek által keltett légörvények mindig kialakulnak, de ilyen, tipikusan őszi időben figyelhetők meg ennyire látványosan. Az alacsonyan lévő felhőzetet megkavaró gépek pedig kifejezetten érdekes alakzatokat is előidézhetnek.