Van, mikor a világvége is tök vicces – kipróbáltuk A galaxis őrzői-játékot
A Marvel-filmek alighanem legjobb tulajdonságára épít egyik idei játékújdonságában a Telltale Games, amely a korábban dollár százmilliókat termelt, A galaxis őrzői című filmből készített – hogy is mondjuk – interaktív képregényt. De felveheti-e a versenyt egy pár gigabájtos program az utóbbi idők legnépszerűbb képregényadaptációjával?
Gécs Dániel
Viszonylag ritka, hogy egy alapvetően jól sikerült mozifilmből készítenek videojátékot, és nem fordítva. Aktuális tesztalanyunk esetében viszont pontosan ez történt, A galaxis őrzői 2014-es premierjét követően ráadásul csaknem három esztendő telt el, mire a Marvel képregényeire épülő űreposzból végre játszható változat születhetett. Kérdés persze, hogy sajnos vagy szerencsére, de aggodalomra semmi ok, ezt a sok szempontból fontos információt is rögvest tudatjuk.
Másra tessék gondolni
A megvalósítással járó munkát napjaink legnagyobb, főként interaktív-képregényeiről elhíresült stúdiójára, a Telltale Games mögötti csapatra bízta a Marvel, amely korábban olyan alapanyagból készített sokak szerint maradandó tanmesét, mint a Walking Dead vagy a Wolf Among Us. Előbbi szinte maximális pontszámot, míg utóbbi az élvonaltól ugyan némileg lemaradva, de összességében így is rengeteg pozitív visszajelzést gyűjtött a játékkritikákkal foglalkozó fontosabb weboldalakon.
Marvel-válogatott. Van miből válogatni
Marvel
De ugyancsak a Telltale keze munkájának gyümölcse a Trónok Harca, valamint Batman új(fajta) köntösben való tálalása – a stúdió munkássága nyomán mindkettőből készült konzolos és sajátos pc-s átirat is, ezek azonban inkább csalódást keltő darabokként vonultak be a játéktörténelem nem túl népszerű alkotásai közé.
Mindezek után a képregény és a mozi rajongói, no meg a játékosok is egyaránt epekedve várták, mit sikerül összehozni idén, főleg, hogy a hozzávalót ezúttal a Marvel biztosította. És milyen szerencse: a Telltale elgondolásában készült, egyébként öt részesre tervezett program első epizódja remek lett. A játékmenetet hangulatos poénok teszik színesebbé, ahogyan a látvánnyal és a zenei aláfestéssel sincs semmi probléma, valamennyi megfelelően moziváltozatúra sikeredett. Nem nagyon láttunk még olyan játékot, amelyikben a menüben lépegetve is jól el tud lenni az ember – ez itt minden különösebb erőlködés nélkül megy.
A kulcs: az interakció
Világmegváltó fejlesztői újdonságról persze szó nincs, csupán arról, hogy a Telltale már régóta ugyanazt a jól működő receptúrát alkalmazza: a stúdió által kiadott játékok közös jellemzője, hogy a cselekmény lényegesen nagyobb hangsúlyt kap bennük, ami a felhasználói interakciók révén válik egyre szövevényesebbé, érdekesebbé. A gyakorlatban mindezt úgy kell elképzelni, hogy a program alapból nem (csak bizonyos helyzetekben) biztosít szabad mozgást, de az egyes jelenetek közt haladva nem egyszer lehetőségünk adódik ilyen-olyan döntésekkel befolyásolni a történéseket – meg persze a majdani végkifejletet. Kicsit olyan, mintha a mozi egy némileg kibővített változatát kapnánk a pénzünkért cserébe, amibe kvázi rendezőként itt-ott belepiszkálhatunk, hogy a nekünk leginkább tetsző irányba haladjanak a dolgok.
Telltale Games
Az egyes dialógusok során többféle válaszlehetőség közül választhatjuk ki a számunkra és a történet szempontjából egyaránt izgalmasnak tűnő opciót. Mellényúlni nem nagyon lehet, így minimális angoltudás nélkül, mondhatni, játszi könnyedséggel végigvihető a kaland. Az elhangzottakat ugyanakkor, pláne ha az adott karakternek nemtetsző visszajelzést adunk, a szereplők megjegyzik. Hogy ez mennyire jó vagy sem, maradjon nyitott kérdés, minden poént azért csak nem lövünk már le.
Ismerős arcok, helyek
Minthogy a kozmosz hírhedt bandájáról van szó, a jól ismert karakterek egytől egyig visszatértek, így Star-Lord, Drax, Gamora, Rocket, de még a válogatott szókinccsel rendelkező Groot is régi ismerősként üdvözöl bennünket. (A szereplők magyar megfelelőjét szándékosan hanyagoltuk, a cikk szerzője ugyanis a valahova volt legnagyobb filmes eretnekségként tartja számon Rocket lemordályozását. Az Űrlordnak nevezett valamit meg aztán végképp nem kívánja részletezni.)
Telltale Games
De nem csak a világ megmentéséért küzdő gárda, hanem a történet negatív hangú játékosai is ugyanúgy feltűnnek a képernyőn. Az első, Tangled Up in Blue címmel megjelent epizódban például magával Thanosszal és az általa megszerzett relikvia esetleges rossz kezekbe kerülésének várható következményeivel kell szembenéznünk. Utóbbiból pedig bőven akad majd, ha hihetünk a készítők korábbi ígéretének. A bejárható helyszínek változatosak, de hát egy világegyetemet bejárni képes történet szempontjából ez talán alapvető elvárás. A fejlesztők szerencsére ezt is remekül adagolták: számos ismerős és eddig ismeretlen bolygón megfordulunk, ahogyan a csapat filmből ismert űrhajójának fedélzeten is eltöltünk majd néhány kellemes percet.
Ha már perc: minthogy a játék egyelőre csakis egyetlen epizódot kínál, a kaland nem teljes, így a végkifejlet is bizony várat még magára, az oda vezető utat pedig öt különálló történetként értékesíti majd a kiadó. (Lehetőségünk van persze a csomag teljes, egyösszegű megvásárlásra is, de a hátralévő epizódokat így sem fogjuk hamarabb kézhez kapni. Ilyen jellegű trükközés tehát nincs, a vételáron viszont spórolhatunk egy keveset).
Telltale Games
Számunkra – mint egyetlen negatívum – kizárólag a szereplők hangja okozott némi csalódást, a szinkront ugyanis nem az eredeti színészgárda mondta fel. De ez még talán megbocsátható bűn, főleg, hogy az egésznek igazából egyetlen, annyira nem túl nehezen emészthető oka van: a májusban érkező folytatást tökéletesítették, ezért nem jutott idő a játékra.
Verdikt
A Telltale Games gondozásában készült, A galaxis őrzői című játék remek kikapcsolódást ígér azoknak is, akik mostanra csaknem kívülről fújják a hároméves sztori fontosabb mondanivalóit. Szintén kellemes pozitívum, hogy a Földről eltűnt/elvitt Peter valódi származásáról is megtudhatunk ezt-azt, amiben a filmben nemigen esett szó, eddig legalábbis. A telefonos/konzolos (netán mindkét platformot) előnyben részesítők számára jó hír, hogy a program nem csak PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg, hanem iPhone-okon, androidos telefonokon, sőt még windowsos mobilokon is játszható.
Mi a pc-s verzió alapján írtuk a kritikát, 10-ből 9 pontot szavaztunk meg neki a szinkronhangokat érintő, nem túl szimpatikus lépés miatt.
Akár nyáron, akár télen fogadják el a költségvetést, az abban leírt számokat szinte heti rendszerességgel írják át, és a fontos gazdasági előrejelzéseket is csak néha-néha sikerül eltalálni. Már most, az év felénél látszik, hogy így lesz ez 2025-ben is.