Nem nézni fogjuk a filmet, hanem a közepében leszünk

A jövőben akár minden filmnéző személyre szabott élményt kaphat.

  • Szauer Tamás Szauer Tamás
Nem nézni fogjuk a filmet, hanem a közepében leszünk

Az első amerikai mozit 1905-ben nyitotta meg a Nickelodeon Pittsburgh városában, tíz évvel az első európai filmszínház után. Azóta az USA behozta a lemaradást, és Amerika nemcsak a legnagyobb mozifilmfogyasztó nemzet lett, hanem – Hollywoddal az élen – a legnagyobb gyártó is. A múlt század eleje óta rendkívül sokat változott a moziipar, egy film már régen nem csupán arról a két óráról szól, amit a vászon előtt tölt a néző. Hónapokkal a bemutató előtt elkezdődik a beetetés egy-egy jelenet kiszivárogtatásával, majd a gyorséttermi játékok piacra dobásával, valamint a közösségi médiában folytatott kampánnyal, s ez folytatódik a bemutató után is.

Egy dolog azonban mindeddig nem változott: az emberek egy teremben, vászon előtt ülve nézik a filmet. Ebben hoz gyökeres változást a virtuálisvalóság- (VR) szemüveg, ami teljesen átrendezheti a filmipart. Évtizedek óta próbáljuk újrateremteni a moziélményt otthonunkban az egyre nagyobb tévékkel és a mind tökéletesebb hangtechnikával. A VR-szemüvegek megjelenésével ez a folyamat új lendületet vesz, a virtuális valóság ugyanis egészen más élményt nyújt majd.

Natural Cycles

Nem nézni fogjuk a filmet, hanem a részesei leszünk. A VR-szemüveg segítségével a főhős mellett lehetünk, miközben éppen golyók záporoznak körülötte vagy szerelmet vall. Mindenki személyre szabott élményt kaphat: míg most a rendező szemszögéből nézzük a filmeket, a jövőben mi dönthetjük el, hogy éppen mit tartunk fontosnak a jelenetben. Ha akarjuk, az egyik mellékszereplőt figyelhetjük, de egy másik szögből is nézhetjük az eseményeket.

Erre természetesen a filmiparnak is fel kell készülnie. Sokkal nagyobb munka 360 fokban felvenni egy jelenetet, mint csupán néhány kameraállásból. A bonyolultsággal párhuzamosan viszont a művészi szabadság is jobban kiteljesedhet, egy rendező ugyanis több szemszögből mutathatja majd be, amit szeretne.

Az online világban már most is terjednek a VR lehetőségeire épülő videók és számítógépes alkalmazások, a YouTube videómegosztón már külön csatornát kaptak az ilyen képsorok. Chris Milk, a VRSE nevű, VR-videókat gyártó cég vezetője szerint korábban sohasem látott lehetőségek nyílnak meg a rendezők előtt.

A VRSE készítette az egyik leghíresebb VR-videót, Felhők Sidra felett címmel. Ez Sidráról, egy szíriai menekült kislányról szól, és a 2015-ös davosi Világgazdasági Fórumon mutatták be. Az egyebek mellett az X-Men-sorozat filmjeit rendező Chris Milk szerint a VR-szemüvegek a vártnál kisebb változást hoznak. A művész ugyanis úgy véli, hogy a moziba járás olyan közösségi esemény, amit az emberek nem akarnak elveszíteni.

Intoconnwction

Milk szerint a VR-szemüvegek, illetve a melléjük kifejlesztett egyéb eszközök új minőségre emelik a mozibeli emberi kapcsolatokat. A vizuális VR-technológia ugyan még gyermekcipőben jár, de már elkezdődtek a többi érzékszervet is bevonó fejlesztések. Például az olyan kesztyűké, amelyekkel tapinthatóvá válnak a digitális térben lévő virtuális tárgyak. Vagy az olyan ruháké, amelyek aszerint változtatják hőmérsékletüket, hogy éppen mennyire izgalmas egy-egy jelenet.

Ezekkel az eszközökkel a nézők is interakcióba léphetnek egymással egy-egy filmen belül, a virtuális térben például találkozhatunk a valóságban akár ezer kilométerre lévő családtagjainkkal, barátainkkal és ismerőseinkkel. Milk szerint a következő generációknak is kell majd történeteket mesélni, ám biztosnak tűnik, hogy a mozik a ma ismert, nagyvásznas formájukban megszűnnek.