A volt elnök környezetvédelmi erőfeszítéseinek köszönheti a megtiszteltetést.

Barack Obama volt amerikai elnökről neveztek el japán kutatók egy általuk felfedezett afrikai hangyafajt. A Zasphinctus obamait a kenyai Kakamega-erdő Nemzeti Parkban, Obama ősei falujának közelében találták az Okinavai Tudományos és Technológiai Intézet (OIST) kutatói – olvasható a Zookeys tudományos folyóirat legújabb számában.

A doktori iskola indoklása szerint a névadással kívánnak tisztelegni a volt amerikai elnök azon erőfeszítései előtt, hogy fennmaradjon a Föld élővilágának sokszínűsége.

A japán kutatók két másik hangyafajt is ismert emberekről neveztek el. A Zasphinctus sarowiwai-val Ken Saro-Wiwa nigériai szerzőre és környezetvédelmi aktivistára emlékeznek, akit egy olajkutatás-ellenes kampány után 1995-ben kivégeztek.

A harmadik hangyafajt, a Zasphinctus wilsonit Edward O. Wilson biológusról nevezték el, elismerve a tudós hozzájárulását a hangyák élettanának megismeréséhez és a biológiai sokféleség megőrzéséhez.

A japán egyetem kutatói szkennelőtechnika segítségével elkészítették az újonnan felfedezett hangyafajok és híres névadóik 3D-s avatárját, hogy ily módon is hozzásegítsék őket a halhatatlansághoz.