MTI / hvg.hu

Egy frissen felfedezett kisbolygó halad el a Föld közelében pénteken, közép-európai idő szerint 23 óra 30 perckor.

Az amerikai űrkutatási hivatal bejelentése szerint a hétvégén felfedezett 2018 CB aszteroida 64 ezer kilométerre közelíti meg a Földet, és ez kevesebb mint egyötöde a Föld és a Hold közötti távolságnak. A szabálytalan alakú égitest átmérőjét 15-40 méterre becsülik. A NASA szerint nem jelent veszélyt a Földre, de ritka eseményről van szó, ilyen méretű aszteroidák nem sűrűn közelítik meg bolygónkat, legfeljebb évente egy-két alkalommal.

Paul Chodas, a NASA kutatója szerint a 2018 CB sokkal nagyobb lehet annál az aszteroidánál, amely éppen öt éve lépett be a Föld légkörébe az oroszországi Cseljabinszk térségében. Egy körülbelül 20 méteres égitestdarab robbant fel a milliós nagyváros fölött, megrongálva 7000 épületet és megsebesítve 1500 embert. (Becsapódásáról videók is készültek, itt láthatja őket.)

Kedden a Földtől 184 ezer kilométerre haladt el egy másik, a 2018 CB-hez hasonló méretű kisbolygó, a 2018 CC, amelyet ugyancsak arizonai kutatók vettek észre a hétvégén. Az elmúlt hét végén pedig egy sokkal nagyobb, 500-1000 méteres aszteroida is elhaladt Föld-közelben, igaz, a 2002 AJ129 jelű kisbolygó jóval kevésbé, csak 4,2 millió kilométerre közelítette a Földet.

A tudósok becslése szerint évek, sőt évtizedek állnak rendelkezésére a jelenlegi eszközök birtokában, hogy egy nagyobb és veszélyesebb űrobjektum ellen védelmi intézkedéseket hozzanak. "Kézenfekvő lehetőség a közeledő aszteroida eltérítésére, hogy egy másik objektummal ütköztetjük. Vészhelyzetben atomcsapás is elképzelhető, ám ezt az amerikaiakra kellene hagynunk, Európában ugyanis nem lehetne tesztelni" – magyarázta Jehn. A NASA néhány év múlva már ki is próbálna egy módszert: 2024-ben a Didymos nevű aszteroidapár közelíti majd meg a Földet, és az itt videóval is illusztrált tervük szerint a Didymos B-nek neki fognak vezetni egy űrhajót.

Újabb lehetőség a magyar startupknak – nagy pénzeső hullhat