MTI / hvg.hu

Egy frissen felfedezett kisbolygó halad el a Föld közelében pénteken, közép-európai idő szerint 23 óra 30 perckor.

Az amerikai űrkutatási hivatal bejelentése szerint a hétvégén felfedezett 2018 CB aszteroida 64 ezer kilométerre közelíti meg a Földet, és ez kevesebb mint egyötöde a Föld és a Hold közötti távolságnak. A szabálytalan alakú égitest átmérőjét 15-40 méterre becsülik. A NASA szerint nem jelent veszélyt a Földre, de ritka eseményről van szó, ilyen méretű aszteroidák nem sűrűn közelítik meg bolygónkat, legfeljebb évente egy-két alkalommal.

Paul Chodas, a NASA kutatója szerint a 2018 CB sokkal nagyobb lehet annál az aszteroidánál, amely éppen öt éve lépett be a Föld légkörébe az oroszországi Cseljabinszk térségében. Egy körülbelül 20 méteres égitestdarab robbant fel a milliós nagyváros fölött, megrongálva 7000 épületet és megsebesítve 1500 embert. (Becsapódásáról videók is készültek, itt láthatja őket.)

Kedden a Földtől 184 ezer kilométerre haladt el egy másik, a 2018 CB-hez hasonló méretű kisbolygó, a 2018 CC, amelyet ugyancsak arizonai kutatók vettek észre a hétvégén. Az elmúlt hét végén pedig egy sokkal nagyobb, 500-1000 méteres aszteroida is elhaladt Föld-közelben, igaz, a 2002 AJ129 jelű kisbolygó jóval kevésbé, csak 4,2 millió kilométerre közelítette a Földet.

A tudósok becslése szerint évek, sőt évtizedek állnak rendelkezésére a jelenlegi eszközök birtokában, hogy egy nagyobb és veszélyesebb űrobjektum ellen védelmi intézkedéseket hozzanak. "Kézenfekvő lehetőség a közeledő aszteroida eltérítésére, hogy egy másik objektummal ütköztetjük. Vészhelyzetben atomcsapás is elképzelhető, ám ezt az amerikaiakra kellene hagynunk, Európában ugyanis nem lehetne tesztelni" – magyarázta Jehn. A NASA néhány év múlva már ki is próbálna egy módszert: 2024-ben a Didymos nevű aszteroidapár közelíti majd meg a Földet, és az itt videóval is illusztrált tervük szerint a Didymos B-nek neki fognak vezetni egy űrhajót.

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Kigyulladt egy hadihajó a San Diegó-i flottatámaszponton, többen megsérültek