A jelenlegi napciklus hűlő spirálját alapjául véve a San Diegóban lévő Kaliforniai Egyetem kutatói úgy vélik, hogy csupán néhány évtizedre van a következő szoláris minimum, amikor a Nap 7 százalékkal hűvösebb lesz – derült ki a chicagói Astrophysical Journal Letters című szaklapban közölt tanulmányból.

A szoláris minimum nagyon alacsony szoláris aktivitású periódus, amely a Földön hőmérsékletcsökkenést eredményez. A Maunder Minimumnak nevezett 17. századi szoláris minimum hatására a hőmérséklet eléggé lecsökkent ahhoz, hogy befagyjon például az angliai Temze. A lehűlés azonban nem volt egyforma az egész bolygón. A Maunder Minimum idején jelentkező európai hideg ellenére más területek, például Alaszka és Grönland déli része melegedett.

A tudósok szerint viszont a szoláris minimum nem jelent megoldást a globális felmelegedésre, mivel csupán lelassíthatja a felmelegedést, de nem állíthatja meg azt.

A kutatók becslései szerint a szoláris minimum csak mintegy 0,25 százalékkal hűti le a Földet 2020 és 2070 között.

Megfejtették a Nap egyik titkát

A Nap fénye változik: olykor növekszik, máskor elhomályosul. A Max Planck Intézet kutatói megfejtették, mi okozza a jelenséget.