Az aszteroida a Jupiter pályáján van, és úgy néz ki, hogy a 2,7 millió fényévről érkezett égitest az első állandó bevándorló a Naprendszerünkben.

A Naprendszer első "állandó bevándorlójaként" azonosították kutatók a 2015 BZ509 jelű aszteroidát, amely a Jupiter pályáján kering a Nap körül az összes többi égitesttel ellentétes irányban.

A Napot tavaly szeptemberben a legjobban megközelítő Oumuamuát tartották kutatók az első olyan ismert aszteroidának, amely egy másik csillag körüli bolygórendszerből érkezett a Naprendszerbe. Egy, a Royal Astronomical Society folyóiratában hétfőn publikált kutatás azonban rámutat, hogy míg az Oumuamua csak egy "átutazó migráns", amely 2020 körül elhagyja a Naprendszert, a három éve felfedezett aszteroida "állandó jelleggel letelepedett bevándorló" a bolygórendszerünkben.

Fathi Namouni kutatásvezető szerint a 2015 BZ509 jelű, körülbelül három kilométer átmérőjű kisbolygó rögtön a Naprendszer 4,5 milliárd évvel ezelőtti keletkezése után csatlakozhatott bolygórendszerünkhöz egy másik csillagrendszerből. Szülőhelye a Triangulum-galaxisban, az NGC 604 régió bölcsőjében lehet, amely 2,7 millió fényévre van a Földtől.

Ha az aszteroida a Naprendszer szülöttje lenne, akkor a többi égitesttel megegyező irányban keringene a Nap körül - olvasható a tanulmányban, amely szerint ugyanakkor rejtély, hogy miért kering retrográd irányban a kisbolygó.

"Más csillagrendszerekből származó kisbolygók migrációja azért fordul elő, mert a Nap csillagok egy csoportjában keletkezett, ahol mindegyiknek megvoltak a saját bolygói és kisbolygói. A csillagok közelsége, amelyet felerősített a bolygók gravitációs ereje, elősegítette aszteroidák bevonzását más csillagrendszerekből" - írja Helena Morais, a kutatócsoport tagja.

A tanulmány szerint a Naprendszer első "állandó és bevándorló" aszteroidájának felfedezése segíthet többet megérteni a bolygók keletkezéséről és a Naprendszer fejlődéséről. A kutatást amerikai, olasz és német csillagászok végezték az arizonai LBT-teleszkóp segítségével.

Folytatódott a jobbikos Sneider Tamás fiai ellen indult büntetőeljárás