Vasat és titánt rejt egy ultraforró bolygó légköre: a KELT-9b jelű gázóriás 650 fényévnyi távolságra van a Földtől és egyike az úgynevezett "ultraforró Jupitereknek" – közölték a Berni és a Genfi Egyetem kutatói.

Ultraforró Jupitereknek nevezik a csillagászok azokat a Naprendszeren kívüli bolygókat (exobolygókat), amelyek a Jupiterhez hasonlatosak és nagyon forró központi csillaguk és a hozzá való kis távolság miatt maguk is olyan forrók, mint egy csillag. Korábban rejtély volt a kutatók számára, pontosan milyen is lehet egy ilyen szuperforró gázóriás légköre. Ezúttal azonban sikerült a svájci kutatóknak a KELT-9b légkörében vas és titán jelenlétét kimutatni gázformában. Eredményeikről a Nature című tudományos folyóiratban számoltak be.

A felfedezés alapjául szimulációk szolgáltak, amelyeket a Kevin Heng vezette kutatócsoport nemrég az Astrophysical Journal című tudományos lapban mutatott be.

"A szimulációk eredménye szerint a KELT-9b légkörében lévő legtöbb molekula atomi formában van jelen" – közölte Heng. A szélsőségesen magas hőmérséklet hatására a részecskék összeütköznek, kémiai kötések szabadulnak fel, a molekulák egyes atomokra esnek szét, részben ionizálódnak is – tette hozzá Daniel Kitzmann, a Berni Egyetem tudósa.

A szimulációk alapján a berni kutatók megállapították, hogy az ultraforró gázbolygók légkörében atomi vas mutatható ki. A Genfi Egyetem kutatóinak pedig valóban sikerült a gőzzé vált vas kimutatása, ráadásul egy úgynevezett tranzit megfigyelése révén: a KELT-9b a Földről nézve elhaladt központi csillaga, a KELT-9 előtt. A tranzit során a csillag fénye a gázbolygó légkörén át látható, és speciális műszerek segítségével elemezhetővé válik. Ebből tudtak a csillagászok a légkör összetételére következtetni.