Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A NASA kutatói ezzel először tudták igazolni korábbi sejtésüket. Több bizonyíték is arra utal, hogy több kilométernyi vastag jégpáncélja alatt folyékony vízóceán húzódik, mely valószínűleg kétszer akkora, mint a Földé.

A Nature Astronomy című tudományos lap aktuális számában megjelent tanulmányukban a tudósok beszámoltak róla, hogy másodpercenként 2360 kilogramm lendülettel távozó vizet észleltek. Ez a dinamikai mennyiség elegendő ahhoz, hogy a víz percek alatt megtöltsön egy olimpiai méretű úszómedencét.

A tudósok korábban is gyanították, hogy folyékony víz található a hold jeges felszíne alatt és hogy időnként óriás gejzírként lövellhet ki az űrbe, jelenlétét azonban eddig nem tudták megerősíteni a vízmolekulák közvetlen megvizsgálásával.

Lucas Paganini, a NASA kutatója vezetésével a tudósok a Keck Obszervatórium spektrográfját használva vizsgálták meg bolygók légkörének összetételét az általuk kibocsátott vagy elnyelt infravörös fény révén.

A szakértők 2016-ban és 2017-ben 17 éjszaka alatt csupán egyszer észlelték halványan, de egyértelműen a vízgőz jelét. A víz ritkán jelenik meg, mennyisége azonban elég tetemes ahhoz, hogy a Földről is észlelhető legyen – írják a tanulmányban.

Az eredmények segíthetik a kutatókat annak megértésében, mi zajlik a hold belsejében. Több bizonyíték is arra utal, hogy a több kilométernyi vastag jégpáncélja alatt folyékony vízóceán húzódik, mely valószínűleg kétszer akkora, mint a Földé.