Feltérképezték a Szaturnusz egzotikus holdját, a Titánt. A globális térképen rögzítették a kutatók a hold hatalmas kiterjedésű sík vidékeit, fagyott szerves anyagból álló dűnéit, folyékony metán alkotta tavait. Olyan egzotikus világot tártak fel, mely erős jelölt lehet a Földön kívüli élet utáni kutatás során.

A Titán a maga 5150 kilométeres átmérőjével nagyobb, mint a Merkúr. Egyúttal a Naprendszer második legnagyobb holdja a Jupiter Ganümédész nevű kísérője után. A Titánon fontos szerepet játszanak a szerves anyagok, a szénalapú vegyületek megléte létfontosságú az élő organizmusok támogatásában.

"A szerves anyagok fontosak az élet meglétéhez a Titánon. Sokan úgy véljük, az élet a Titán jeges kérge alatti folyékony víz alkotta óceánban fejlődhetett ki" – mondta Rosaly Lopes, a NASA bolygókutató intézete, a Jet Propulsion Laboratory munkatársa. A szerves anyagok képesek lejutni a folyékony vízóceánba, amely biztosítani tudja az élethez szükséges ásványokat, amennyiben azok kifejlődtek ott – tette hozzá.

A tudós szerint az anyagok, a hőmérséklet és a gravitációs mező különbözőségei ellenére a Föld és a Titán sok felszíni tulajdonsága hasonló, ami úgy is értelmezhető, hogy ugyanolyan geológiai folyamatok eredményei.

Ezt a holdat vizsgálta most meg Lopes és kutatócsoportja a NASA Cassini űrszondája által gyűjtött adatok alapján. A szonda 2004 és 2017 között tanulmányozta a Titánt. A kutatók eredményeiket a Nature Astronomy című szaklapban tették közzé. Itt jelent meg a radaros, infravörös és más módszerekkel készített, alább látható térkép is.

A Földön a víz a felhőkből lehullik, megtölti a folyókat, tavakat és óceánokat. A Titánon a felhőkből szénhidrogének érkeznek a felszínre, például metán és etán – a hold fagyos klímája miatt folyékony formában. Ilyen esőzések mindenhol léteznek a Titánon, de az egyenlítői területek szárazabbak, mint a sarkvidékiek – mondta Anezina Solomonidou, a kutatás társszerzője, az Európai Űrügynökség munkatársa.

A Titán 65 százalékát fedő síkságok és 17 százalékát borító dűnék fagyott metán- és más szénhidrogén-részecskéből állnak, ezek dominálnak az égitest közepes szélességi köreiben és egyenlítői vidékein.

A Titán a Földön kívül az egyetlen objektum a Naprendszerben, mely felszínén stabil folyadéktesttel büszkélkedhet.

Sarkvidéki régióinak fő jellegzetességei a teljesen metánból álló tavak és tengerek.

A térkép elkészülte után hét évvel az amerikai űrügynökség útnak indítja Dragonfly-misszióját, hogy szondát küldjön a Titán kémiájának és élethez szükséges tulajdonságainak vizsgálatához. A Dragonfly a tervek szerint 2034-ben éri el a Szaturnusz holdját.

Beválaszotta a parlament Gottfried Pétert a Monetáris Tanácsba

Szájer megerősítette, hogy jelen volt a pénteki bulin

Miért jutnak egyre messzebb a szárazföldön a hurrikánok?