MTI / hvg.hu

Madagaszkár az otthona az ismert 217 kaméleonfaj felének. A kaméleonparadicsomban most német és madagaszkári kutatók négy új, jellegzetesen hosszú orrú fajt azonosítottak.

A megnyúlt orrú kaméleonok csoportját (Calumma nasutum) már 1836-ban azonosították. Ezeknek a különleges orrú kaméleonoknak eddig 12 faját ismerték a tudósok, és a négy új fajjal ez most 16-ra nőtt – számoltak be róla a kutatók a Vertebrate Zoology című folyóirat legfrissebb számában.

David Prötzel, a tanulmány vezető szerzője elmondta, hogy az esőerdők területének csökkenése miatt az idővel futottak versenyt, amikor az új kaméleonfajok után kutattak. "A 90 százalékuk már eltűnt, a fakivágás és -égetés nagyon nagy probléma. Az a nagy kérdés, hogy találunk-e még újabb kaméleonfajokat, mielőtt az esőerdő eltűnne" – fűzte hozzá a müncheni Ludwig Maximilian Egyetem doktorandusza.

A madagaszkári terepmunka során főleg a sziget északi és déli erdős vidékein találták meg ezeknek a kaméleonoknak a példányait, amelyek különböző fajokhoz tartoztak. Az új fajok genetikai különbözőségeik alapján is azonosíthatók, de koponyájuk formája és genitáliáik is különbözhetnek.

A most azonosított fajok a Calumma emelinae, a C. tjiasmantoi és a C. ratnasariae nevet kapták, a negyedik faj pedig C. radamanus lett, amit korábban nem ismertek el, de most sikerült újra azonosítani. A kutatóknak a négy újabb faj besorolásával sikerült kiegészíteniük a Calumma nasutum csoportot, amelynek 2014-ben, amikor munkához láttak, még csak hét faját ismerték.

Derdák Tibor: Felvonulóknak csillagos ötös