hvg.hu

Immár biztos, hogy egy, a Földre nagyon hasonlító bolygó kering a Naphoz legközelebbi csillag, a Proxima Centauri körül.

A csillagászok hosszú ideje vizsgálják már a Proxima Centaurit, amely egy igen érdekes vörös törpe a Kentaur csillagképben. 2016-ban a kutatók arra figyeltek fel, hogy a csillag körül egy Föld-szerű, sziklás bolygó keringhet, ám elméletüket csak most, négy évvel az első adatok beérkezése után sikerült bizonyítani – írta az IFLScience.

A Proxima b 4,2 fényévre helyezkedik el tőlünk, vagyis csak relatíve közel – ahhoz azért igen messze van, hogy embert küldjünk a felfedezésére. Ez már csak azért sem lehetséges, mert a bolygón a csillagához való közelsége miatt a röntgensugárzás mértéke 400-szor erősebb, mint a Földön. A planéta attól Föld-szerű, hogy az úgynevezett lakhatósági zónán belül helyezkedik el, ami elvben lehetségessé teszi, hogy bizonyos részein a víz folyékony halmazállapotú legyen.

A bolygót a Chilében található La Silla obszervatórium munkatársai detektálták először. A több teleszkóppal is rendelkező állomást az Európai Déli Obszervatórium működteti. Miután a kutatók biztató adatokat kaptak a felfedezésről, a HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) nagy pontosságú spektrográffal, majd pedig az Európai Unió újgenerációs színképelemző műszerével, az ESPRESSO-val is megvizsgálták. A két berendezés pedig igazolta, hogy az objektum egy exobolygó.

A bolygó létezése mellett néhány vele kapcsolatos információt is sikerült igazolniuk a csillagászoknak. Az egyik, hogy a Proxima b kicsivel több mint 11 földi nap alatt kerüli meg a csillagát, és sokkal közelebb helyezkedik el a fényforrásához, mint a Merkúr a Naphoz. A felszíni hőmérséklete a kutatók szerint a Földével megegyezőnek tűnik. A légköri összetétele még ismeretlen, de az új adatok birtokában talán ezt is sikerül majd meghatározni.

A NASA 2017-ben azt közölte, hogy 2069-re juthatunk el arra a technológia szintre, hogy űrszondát lehessen küldeni a rendszerbe, így pedig a bolygóhoz is.

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Merkel üzent Orbánnak, aki visszaüzent, csak egészen másról beszélt