szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Minél idősebb valaki, annál nagyobb eséllyel ül le minden nap a tévé elé – derül ki az LG Magyarország országos reprezentatív kutatásából. A fiatal felnőttek közt a legjellemzőbb az internetes tartalomfogyasztás a tévéképernyőn, egyben ők szenderülnek álomba leggyakrabban a bekapcsolt készülék előtt éjszaka. A felmérés eredményei alapján a legfiatalabb korcsoport tölti a legtöbb időt háttértévézéssel, az energiatakarékos televízióhasználat pedig egyértelműen nem szempont itthon.

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb kimutatása szerint míg 2010-ben átlagosan 137 tévé jutott 100 háztartásra, 2020-ra számuk 160-ra gyarapodott. A készüléktípusok megoszlása tekintetében jóval drasztikusabb változás figyelhető meg: a korszerű (például LED, LCD és lézer) televíziók 10 év alatt közel tízszeres növekedést mutatva szorították ki szinte teljesen a hagyományos készülékeket a háztartásokból.

A változásokat követő LG Magyarország EcoLogic kutatása arra kereste a választ, hogy a tévével rendelkezők mire használják készüléküket, illetve számít-e nekik az energiatudatos televíziózás.

A magyarok több mint négyötöde (82%) minden nap leül a tévéje elé. A jelenség a felmérésben résztvevő legidősebb korcsoport, a 60-69 évesek esetében a leggyakoribb (92%). A kutatás eredményei alapján ebben egy korcsoport szerinti lépcsőzetesség figyelhető meg, hiszen

  • az 50-59 évesek 87 százaléka,
  • a 40-49 évesek 80,
  • a 30-39 évesek 77,
  • de még a 18-29 éves korosztály 75 százaléka is minden nap tévézik.

A lakosság 7 százaléka heti 2-5 alkalommal, 4 százaléka 1-2 alkalommal kapcsolja be a készüléket. Ennél is ritkábban tesz így a fennmaradó 7 százalék – szól a kutatás eredménye.

A magas tévénézési arány egyben vegyes használati szokásokat is takar, ugyanis már a válaszadók fele sem (43%) használja kizárólag klasszikus tévézésre otthoni legnagyobb képernyőjét. A legidősebb korcsoport zömében még csak-csak a hagyományos televíziózás mellett dönt, viszont a legfiatalabbak közül mindössze maroknyi (4%) tesz ugyanígy. Minden tizedik válaszadó (11%) csak az interneten elérhető tartalmakat nézi készülékén. Aarányuk szintén a legfiatalabb korcsoportban a legkiugróbb (25%).

Reggelente és esténként a megkérdezettek körülbelül negyede (26%) kapcsolja be néhány órára a képernyőt, közel tizedüknél (9%) pedig otthonlét esetén állandóan megy a készülék, amit csak akkor kapcsolnak ki, ha aludni térnek vagy elmennek otthonról. Körülbelül ugyanennyien válaszolták (10%), hogy éjszaka is bekapcsolva marad a tévé, sőt, egyenesen arra alszanak el. Ez a szokás is leginkább a 18-29 éves korosztály körében terjedt el (22%).

Háttértévézés – vagyis amikor nem figyelünk a műsorra – a megkérdezettek több mint felénél (57%) előfordult már, 14 százalékuknál pedig ez igen gyakori szokás, köztük is a legfiatalabb korcsoport esetében (24%). A legtöbben mégis azt állítják, hogy kikapcsolják a tévét, ha nem figyelnek oda (43%), ebben pedig a legidősebb korcsoport a legkövetkezetesebb (55%).

LG Magyarország

Az LG felmérése arra is kitért, hogy a magyarok használják-e az energiatakarékos funkciót készülékükön. A válaszadók körülbelül harmadának (34%) nincs ilyen mód a tévéjén. Akiknek van, ott 13 százalékuk használja mindig, 7 százalékuk pedig alkalmanként ezt a beállítást. Ezzel szemben a válaszadók 14 százaléka ügyet sem vet rá, 32 százalék pedig nem is tudja, hogy létezik-e ilyen funkció televízióján.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!