Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e967086f-67d0-4878-99cf-37eb16ae3f0e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA számításai szerint a Hold Földről látható oldala nemcsak a felszínen más, mint a túlsó oldal, a mélyben is eltéréseket tapasztalni.","shortLead":"A NASA számításai szerint a Hold Földről látható oldala nemcsak a felszínen más, mint a túlsó oldal, a mélyben is...","id":"20250515_hold-belseje-szerkezet-kopeny-kulonbseg-nasa-kutatas-grial","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e967086f-67d0-4878-99cf-37eb16ae3f0e.jpg","index":0,"item":"e063d15b-5f66-4fcf-a853-264b825895f0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_hold-belseje-szerkezet-kopeny-kulonbseg-nasa-kutatas-grial","timestamp":"2025. május. 15. 13:03","title":"Valami nagyon furcsa dolog történik a Hold belsejében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b2eff11-546b-4dbf-94ce-f312ea66ec6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre még az idei évben sor kerülhet.","shortLead":"Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre...","id":"20250514_artemis-program-nasa-holdjaro-kereke-bridgestone-michelin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b2eff11-546b-4dbf-94ce-f312ea66ec6f.jpg","index":0,"item":"d3c87e4e-b7a0-4c3c-af35-011df99594c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_artemis-program-nasa-holdjaro-kereke-bridgestone-michelin","timestamp":"2025. május. 14. 15:03","title":"Tevetalp mintájára készít kereket a Bridgestone, a holdjáróra szerelhetik fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4646ead-8b1a-4086-b81d-afad7f7be0e0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy sor újítást hoz a biztonság terén az Android 16. Lesz, ami megköveteli az ujj- vagy arcalapú azonosítást bizonyos módosítások elvégzéséhez, míg más esetekben a mobilos csalók lesznek nagyon bosszúsak.","shortLead":"Egy sor újítást hoz a biztonság terén az Android 16. Lesz, ami megköveteli az ujj- vagy arcalapú azonosítást bizonyos...","id":"20250514_google-android-16-uj-biztonsagi-funkciok-lopasvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4646ead-8b1a-4086-b81d-afad7f7be0e0.jpg","index":0,"item":"9c1bcbb8-4fc2-47f3-a5ea-4150f52885b4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_google-android-16-uj-biztonsagi-funkciok-lopasvedelem","timestamp":"2025. május. 14. 13:03","title":"Csalók és tolvajok rémálma lesz az Android 16, itt van minden új biztonsági funkció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újfajta reklámelhelyezési gyakorlat jön a YouTube-ra, a létező legbosszantóbb pillanatban fogják félbeszakítani a tartalmat.","shortLead":"Újfajta reklámelhelyezési gyakorlat jön a YouTube-ra, a létező legbosszantóbb pillanatban fogják félbeszakítani...","id":"20250515_google-youtube-reklamok-csucspont-gemini-hirdetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925.jpg","index":0,"item":"5bd88911-6ad3-4c27-90f7-72b486bdff53","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_google-youtube-reklamok-csucspont-gemini-hirdetesek","timestamp":"2025. május. 15. 09:03","title":"Ha bosszantják a reklámok a YouTube-on, van egy rossz hírünk: még idegesítőbbek lesznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint az új törvényjavaslat hatalomféltésről, a bosszúról és a kicsinyességről szól.","shortLead":"A főpolgármester szerint az új törvényjavaslat hatalomféltésről, a bosszúról és a kicsinyességről szól.","id":"20250514_Karacsony-A-kedd-ejszaka-benyujtott-torvenyjavaslat-orosz-mintat-kovet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836.jpg","index":0,"item":"f91f6958-20e6-4ab1-a8cf-a96a5ca76c34","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Karacsony-A-kedd-ejszaka-benyujtott-torvenyjavaslat-orosz-mintat-kovet","timestamp":"2025. május. 14. 11:25","title":"Karácsony: A kedd éjszaka benyújtott törvényjavaslat orosz mintát követ, de Budapest nem lesz Moszkva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d499bee9-cfc6-4765-bb7f-7ea5485aa4f8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy volt, hogy hamarosan az Office-appok támogatása is leáll a Windows 10-es gépeken, ám a Microsoft meggondolta magát.","shortLead":"Úgy volt, hogy hamarosan az Office-appok támogatása is leáll a Windows 10-es gépeken, ám a Microsoft meggondolta magát.","id":"20250514_microsoft-windows-10-tamogatas-vege-office-appok-frissitese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d499bee9-cfc6-4765-bb7f-7ea5485aa4f8.jpg","index":0,"item":"9c909666-be5f-4346-a872-b372033ecc88","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_microsoft-windows-10-tamogatas-vege-office-appok-frissitese","timestamp":"2025. május. 14. 18:03","title":"Megszűnik a Windows 10, de van valami, amiben visszavonulót fújt a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"1990-hez képest 42 százalékkal csökkent a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátásunk, de ez most nem örömhír.","shortLead":"1990-hez képest 42 százalékkal csökkent a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátásunk, de ez most nem örömhír.","id":"20250515_visszaeso-gazdasag-visszaeso-uveghazgaz-kibocsatas-klimabajnok-Magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37.jpg","index":0,"item":"d8051bce-073f-48d2-a7a4-4dbd280472e9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250515_visszaeso-gazdasag-visszaeso-uveghazgaz-kibocsatas-klimabajnok-Magyarorszag","timestamp":"2025. május. 15. 09:16","title":"Annyira visszaesett a gazdaságunk, hogy klímabajnokká vált Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04e22711-89ee-4aa6-933a-f437c87eb270","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az eddigi kizárólagos állami feladatkörön közel ezerötszáz vállalkozás osztozhat. ","shortLead":"Az eddigi kizárólagos állami feladatkörön közel ezerötszáz vállalkozás osztozhat. ","id":"20250516_juniustol-a-maganallomasok-is-vizsgaztathatnak-import-autokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04e22711-89ee-4aa6-933a-f437c87eb270.jpg","index":0,"item":"4b515a82-073d-4292-b743-bcdb8c3d3b1b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_juniustol-a-maganallomasok-is-vizsgaztathatnak-import-autokat","timestamp":"2025. május. 16. 08:44","title":"Fontos változás jöhet: júniustól a magánállomások is honosíthatnak importautókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A lézertechnika ott is kamatoztathatónak tűnik, ahol sokan egyáltalán nem számítanának rá: az űrutazás területén.
Mind az Egyesült Államok, mind pedig Kína embert szeretne juttatni a Marsra a következő évtizedekben. E grandiózus cél megvalósítása azonban sokkal nehezebb, mint gondolnánk: egy Föld–Mars-utazásra egyrészt 26 havonta nyílik lehetőség a két bolygó pályája miatt, másrészt a jelenlegi legfejlettebb technológiával is legalább 6-9 hónapig tartana egy egyirányú küldetés.
A fenti időtartam lerövidítésére már több ötlet is született, noha ezek nagy része még csupán papíron létezik. Akad azonban olyan is kimagaslónak tűnő is, mint a nukleáris meghajtást (NTP/NEP) használó, mellyel a számítások alapján durván 100 nap alatt abszolválható lenne egy ilyen misszió. A kutatók viszont ezt is túlságosan hosszú időnek tartják, és egy sokkal rövidebb projektet szeretnének tető alá hozni.
Ezt a nehézséget a lézer-termikus meghajtás képes lenne áthidalni a Science Alert szerint. A portál a napokban mutatta be a koncepció lehetőségeit, illetve azt a kutatási anyagot, mely a vázolt technika előnyeit ecseteli. Az ötletet a kanadai McGill Egyetem kutatói dolgozták ki, akik úgy vélekednek: ilyen „hátszéllel” 45 nap alatt el lehetne jutni a vörös bolygóra. A kutatók a NASA egyik korábbi, 2018-as kiírására jelentkeztek tervükkel, de az valamiért csak mostanában lett nyilvános. A kiírás során olyan megoldásokat kerestek, amikkel legalább 1 tonna hasznos terhet lehet átvinni a Marsra, de rövid, 45 napnál nem hosszabb időtartam alatt. A Phys.org szerint egy kombinált sugárnyalábbal mindez kivitelezhető lenne.
A projekt alapja egy 10 méter átmérőjű, szabad szemmel ugyanakkor nem látható lézersugár, amelyet a Föld különféle pontjain elhelyezett műszerek állítanának elő. A nyaláb teljesítményének 100 megawattnak kellene lennie a kutatók szerint – ez mintegy 80 ezer amerikai háztartás működtetésének megfelelő energia. A berendezés célja az lenne, hogy a Földről érkező nyalábot egy, a már az űrben keringő „hajó” kamrájába (illetve arra rá) irányítsák, melegítési céllal. A kamrában hidrogénplazma található a kutatók szerint. Ezután a berendezés magját 40 ezer kelvinre kell melegíteni, amelynek hatására a körülötte áramló hidrogén 10 ezer kelvinre forrósodhat, majd távozhat egy csövön keresztül.
A számítások alapján egy ilyen „töltés” akkora löketet adhatna egy űrbéli járműnek, hogy az 58 percen belül eltávolodhatna a Földtől.
A sugárnyaláb ezután már kikapcsolna, miközben a becélzott rakomány 17 km/sec sebességre gyorsult a Földhöz képest. Ilyen sebességen a Hold pályája 8 óra alatt megközelíthető lenne a kutatók szerint. Az elmélettel azonban több probléma is van, köztük a lassítás, illetve a hasznos teher kérdésre. A Marson ráadásul nincs lézer, ami segítségével a hajó „visszalökődhetne”, így az utazás maximum egyetlen irányban tűnik megvalósíthatónak. És így is csak papíron.