szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Olyan, a viselhető eszközökben használható technológiát fejleszt a Google, amely a készülék körüli bőr figyelésével érzékeli az ember mozdulatait, és azoknak megfelelően cselekszik.

A holland LetsGoDigital oldal figyelt fel egy érdekes szabadalomra. A „bőrinterfész viselhető eszközök számára” című elképzelés (amelyet még 2020 közpén nyújtottak be a Szellemi Tulajdon Világszervezetéhez, és a napokban került nyilvánosságra) egy olyan megoldást vázol fel, amelyik lehetővé tenné a fülhallgatók, okosórák, VR-sisakok, okosszemüvegek és egyéb viselhető eszközök különleges vezérlését.

Legyen szó a Pixel Budsról vagy a Pixel Watchról, elég lenne a közeli bőrre rajzolni a megfelelő mozdulatokat, ahelyett, hogy magát az eszközt érintené meg a felhasználó. Természetesen ugyanazokat a mozdulatokat lehetne használni, mint korábban az eszközön, csak épp a bőr nagyobb területén. Ez egyszerűbbé tenné a vezérlést.

A gesztus mechanikus hullámot hoz létre, majd érzékelők és gyorsulásmérő érzékelik a mozgást és meghatározzák a gesztus típusát. Ehhez a Sensor Fusion technológiát alkalmazzák – ahol több érzékelő adatait kombinálják a pontos észlelés érdekében. A gesztus határozza meg, hogy melyik beviteli parancs tartozik hozzá. Csúsztatni lehet függőlegesen vagy oldalra, és lehetőség van egy vagy több ujjal rövid vagy hosszú koppintásra is. Ily módon a felhasználó különféle aktivitásokat vezérelhet, például a telefonhívás fogadását vagy befejezését, a hangerő beállítását, a hang továbbítását, a lejátszás szüneteltetését, számok átugrását stb.

Fontos, hogy a felhasználó a kézmozdulatokat az eszköz közelében tegye. A Pixel Budsnál például a fül előtti bőrön vagy a halántékon. Több érintési terület is kialakítható, a Pixel Watch okosóránál ez a csuklón, a kézháton vagy az alkaron egyetlen mozdulattal megtehető.

Felvetődik persze a kérdés, vajon nem téveszti-e meg az eszközt egy akaratlan kézmozdulat, az adott terület megvakarása, a rágás stb. Nos, a viselhető eszköz gépi tanulási technológia segítségével tudja különböztetni azokat a mozdulatokat, amelyek nem bemenetként szolgálnak.

LetsGoDigital

A szabadalmaztatott technológiának számos előnye van. A füldugók fizikai érintésének kiküszöbölése csökkenti annak kockázatát is, hogy a füldugók elmozduljanak a felhasználó fülében, ami kényelmetlen lehet. Ráadásul a nagyobb felület megkönnyíti a gesztusok bevitelét. Ezek az előnyök persze kisebb mértékben érvényesek az okosórákra, éppen ezért valószínű, hogy a Google először majd Pixel fülesei számára fejleszti ezt a technológiát.

Mindez igazán innovatívan hangzik, azonban léteznek már hasonló megoldások. A Sony például év elején jelentette be a Link Budsot, és ezek a vezeték nélküli fülhallgatók úgynevezett „Wide Area Tap” funkcióval rendelkeznek, amelynél érezhető, amikor a felhasználó megérinti a fül előtti bőrt, majd meghatározza a megfelelő beviteli parancsot. 2018-ban pedig már beszámoltak egy Huawei okosóráról hasonló technológiával.

Egyelőre persze csak egy szabadalomról van szó, így egyáltalán nem biztos, hogy kereskedelmi termék is lesz belőle. Ráadásul most, hogy a Sony piacra dobta az első ilyen funkcionalitással rendelkező kereskedelmi termékét, nem elképzelhetetlen, hogy a következő években több gyártó is használja majd ezt a technológiát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!