szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Még mindig sokan bedőlnek a csalásoknak.

Ahogy nőtt a koronavírusjárvány idején az online ügyintézések száma, úgy lett egyre csábító vadászterület a kiberbűnözők számára, akik egyre kifinomultabb módszerekkel próbálkoznak adathalászattal – írja a police.hu.

A rendőrsök szerint a bűnözők kezére dolgozik az a tény is, hogy sok felhasználó még mindig tapasztalatlan a digitális térben, emiatt nehezebben veszik észre a csalási kísérletek jeleit. A jelenség ráadásul immár nemcsak a webshopokat és az online apróhirdetési oldalakat érinti: az elmúlt év során a legnagyobb banki, IT és telekommunikációs szereplők mellett az energiaszolgáltatói/közműszolgáltatói szektorban is sok esetben tapasztaltak testre szabott adathalász kísérleteket.

A rendőrség összeszedte, mikor érdemes adathalászokra gyanakodni:

  • Sürgető üzenetek: az adathalászok általában rendkívül sürgősnek állítják be az általuk kitalált ügyet.
  • Gyanús feladó: például egy betűeltérés a valós névtől. Továbbá egyre gyakoribb, hogy valós vállalatok és futárcégek logóit is felhasználják az üzenetekben.
  • Hibák: az adathalász e-mailekben/üzenetekben mostanra az elütési, helyesírási és a nyelvtani hibák helyett inkább a magyartalan megfogalmazások lettek az elterjedtebbek.
  • Váratlan levél: a levél olyan előzményekre hivatkozik, amelyek emlékeink szerint nem történtek meg, vagy a feladótól nem szoktunk ilyen jellegű megkeresést kapni.
  • Bizalmas információk kérése: például felhasználónevet, jelszót, bankkártya- vagy ügyféladatot kérnek az üzenetben, amelyek megadása a jogszabályok szerint csak megfelelő biztonsági körülmények között történhet.
  • Visszautasíthatatlan ajánlat: az üzenet túl szép ahhoz, hogy igaz legyen.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!