szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elsősorban praktikus okokból használják otthon ma is az évtizedes műszaki cikkeket a magyarok, de ha zenéről van szó, erős nosztalgiát érzünk.

A Media Markt megbízásából készült reprezentatív felmérésből az derült ki, hogy a szórakoztatóelektronikánál erősen érvényesül a nosztalgiafaktor, azonban az egykori háztartási gépek labdába sem rúgnak. A megkérdezettek mintegy 20 százaléka visszahozna valamilyen szórakoztatóelektronikai terméket a múltból, ugyanakkor a válaszadók negyede teljesen elégedett a modern technológiával.

A legnépszerűbb termék toronymagasan a lemezjátszó és a hifitorony. Ennél csekélyebb mértékben, de azért sokan visszahoznák 25 évvel ezelőttről a kazettás magnót és a walkmant is. Szinte senki sem sírja vissza azonban a régi mosógépet, a centrifugát és a képcsöves televíziót sem.

Elsősorban a fiatalokban (18–39) él erősebb nosztalgia az analóg kamerák, walkmanek és a régi, kevésbé okos mobiltelefonok iránt. Ezek reprezentálják leginkább azt a retróhullámot, amire ráerősít a szórakoztatóipar is az utóbbi években futó filmekkel.

Zseniális videó: 512 floppymeghajtó játszotta el a világ egyik legismertebb zenéjét

A lengyel Pawel Zadrozniak megépítette a Floppotron 3.0-t, hogy egy újabb zenét dolgozhasson fel.

Ma is jól működik, nincs értelme cserélni – hangzik a leggyakoribb válasz a kérdésre, hogy miért használjuk a régi technológiát. Különösen a férfiak tűnnek praktikusnak ebből a szempontból; és csak a második leggyakoribb indok, hogy érzelmi okokból, az adott eszközhöz fűződő emlékek miatt tartunk meg egy-egy régi darabot. A legtöbben (minden tizedik válaszadó) a hifihez vagy a lemezjátszóhoz ragaszkodik, és általánosságban az is elmondható, hogy az iskolázottsággal együtt nő az igény az új, modernebb technológiára.

A régi mosógépet és a hifit praktikus okokból használják ma is sokan, a lemezjátszót, a walkmant és a videómagnót viszont egyértelműen nosztalgikus, érzelmi okokból.

Használ még hajlékonylemezt? Vannak légitársaságok, amelyek igen

A floppy lemezek felett már eljárt az idő, ám egy amerikai cég még mindig árulja őket.

Habár ma még sok otthonban megtalálhatók, szinte minden megkérdezett a képcsöves televíziót jelölte meg, mint aminek végleg búcsút intünk a következő években, hiszen ha a tévé elromlik, senki sem fog – nem is igen tud – régi típusú készüléket venni. Minden második ember biztos abban is, hogy kimegy a divatból a nem LED fényű világítás, akárcsak a vezetékes hangszórók. Az okosautók és a laptopok világában pedig értelmüket vesztik az autós navigációs rendszerek és fokozatosan az asztali számítógépek is.

„A jövő technológiája rólunk szól, az életünket akarja megkönnyíteni” – hangsúlyozta Rab Árpád jövőkutató. „Nem kell félni tehát a változástól, ezek az eszközök értünk vannak, megoldóértékük van. Ugyanakkor növelni kell az ember eszközhasználó intelligenciáját is, nemcsak az eszközökét. Ezt nevezhetjük tudatosságnak vagy értékteremtő használatnak is.”

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!