szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy brit kutatás szerint a TikTok ajánló algoritmusa a legfiatalabb felhasználóknak is megmutatja azokat a videókat, amik még egy felnőtt számára is veszélyesek lehetnek.

A brit Center for Countering Digital Hate (CCDH) legfrissebb jelentése szerint a TikTok ajánló algoritmusa sokkal veszélyesebb a fiatalokra, mint azt eddig gondolták. A szakemberek szerint a szoftver percekkel azután már mutatja is a tizenéveseknek az önkárosítással vagy épp evészavarral kapcsolatos tartalmakat, hogy érdeklődést mutatnak a téma iránt a platformon.

A CCDH szerint az algoritmus még akkor is ezt teszi, ha a felhasználó egyértelműen 18 éven aluli – összegez a The Guardian.

A kutatáshoz a szakemberek különböző fiókokat hoztak létre az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Kanadában és Ausztráliában, majd 13 éves felhasználóként regisztráltak – ez a szolgáltatás igénybevételének alsó korhatára. A fiókokat normál és sebezhető kategóriába sorolták, utóbbi esetben a felhasználónév a loseweight szót (fogyni) is tartalmazta. Erre azért esett a választás, mert egy korábbi tanulmány szerint az evészavarral kapcsolatos tartalmakat kereső felhasználók gyakran választanak erre reflektáló felhasználónevet.

Pixabay / AzamKamolov

A felhasználók rövid időre megálltak az ilyen tartalmú videóknál, majd kedvelték is azokat. Ez a regisztrációt követő nagyjából 30 perces időszakot ölelte fel. A szakemberek szerint még a normál kategóriába eső fiókoknál is azt lehetett tapasztalni, hogy

  • az öngyilkosságról szóló tartalmak csaknem három,
  • az evészavarról szóló anyagok pedig nyolc percen belül jelentek meg.

Imran Ahmed, a CCDH vezetője úgy fogalmaz, ez minden szülő rémálma. A fiatalok fiókjait ártalmas és káros tartalmakkal bombázhatják, ami károsíthatja őket.

A jelentés szerint a testképzavarral kapcsolatos fiókok esetében még rosszabb volt a helyzet: a 13 évesként regisztrált felhasználóknak fogyókúrás italokat és hasplasztikai műtétet hirdető videókat mutatott a rendszer. A jelentés szerint 206 másodpercenként lehetett látni önkárosító vagy étkezési zavarokról szóló videókat.

A kutatók azt találták, hogy a „sebezhető” felhasználóknak háromszor gyakrabban mutatott az algoritmus a testképpel, a mentális egészséggel és az étkezési zavarokkal kapcsolatos videókat, mint a normál felhasználóknak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!