Míg a fosszilis energiahordozókkal tudatosan tervezhető, konstant energiaellátás biztosítható, a zöldenergiának hátránya, hogy a szél- és a napenergia mennyisége mindig attól függ, hogy mennyire fúj a szél, vagy mennyire süt a Nap. Így aztán megesik, hogy a nap egy adott szakaszában túltermeljük a zöldenergiát, így azzal nem tudunk mit kezdeni, máskor viszont nem áll rendelkezésre elegendő mennyiség. A tárolás pedig nem mindig olcsó és egyszerű.
Az egyik lehetőséget az úgynevezett gravitációs akkumulátorok jelentik. Amikor például a szél- és napenergiából többet állítunk elő, mint amennyit kellene, a felesleges áramot egy csörlő mozgatására, vagy a víz szivattyúzására fordíthatjuk. Amikor aztán a kelleténél kevesebb áram termelődik, a víz a magasabb területekről az alacsonyabbra folyik, a csörlő pedig leengedi a korábban felemelt súlyt, ezek mozgásából pedig áram termelődik.
Ezen az elven építettet meg a vízi akkumulátorát Svájc, és ebben segíthet az Underground Gravity Energy Storage (UGES) névre keresztelt új fejlesztés is, melyről az Interesting Engineering ír.
18 millió lift van a világban, kutatók szerint mindegyikből akkumulátort kellene csinálni
Egy új tanulmány szerint a magas épületekben, például felhőkarcolókban megtalálható felvonókat modern energiatárolókká lehetne alakítani.
A Nemzetközi Alkalmazott Rendszerelemzési Intézet által verbuvált kutatók elképzelése szerint a fent említett pluszenergiával homokot szállítanának a már nem működő bányákba Julian Hunt, az az MDPI szaklapban tanulmány vezető szerzője szerint az UGES azért is lehetne nagyon jó megoldás, mert a homok szállításhoz használt infrastruktúra már rendelkezésre áll – legfeljebb javítani kell azt, de nem kiépíteni –, valamint a bányákat korábban már csatlakoztatták az elektromos hálózatra.
Ahogy a homokot a tárnába engedik a tartályok segítségével, a regeneratív fékezés elektromos áramt termel. Amikor többletenergia keletkezik, vagy olcsó az áram, a homokot ismét a felszínre hozzák. A szakemberek szerint minél szélesebb és mélyebb a tárnához vezető járat, annál több energiát lehet így megtermelni.
A számítások szerint a világon 7–70 TWh közötti energiát lehetne így elraktározni a rendelkezésre álló, már bezárt bányák segítségével.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.