szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A jól ismert unokázós csalások fejlettebb változatára figyelmeztetnek a szakemberek: a csalók a mesterséges intelligenciát is bevethetik a jobb meggyőzés érdekében.

Ki ne ugrana azonnal, ha hírt kap arról, hogy valamilyen rokona, szerette bajban van. Az unokázós csalók ezt kihasználva a nagyszülők szeretetére és hiszékenységére építenek, és bár a módszerük egyre kevésbé hatékony, a mesterséges intelligencia negatív változásokat hozhat ezen a területen.

Az ilyesfajta csalás nem csak Magyarországon divat: a ZDNet egy jelentést idéz, amely szerint 2022-ben több mint 36 ezer amerikait tettek oly módon lóvá, hogy családtagjaikra, barátaikra hivatkoztak, és több mint 11 millió dollárt csaltak ki tőlük.

Sajnos úgy tűnik, a mesterséges intelligencia térhódítása ezt a ténykedést is érintheti: ugyanazokat a technikákat, amelyeket a hasznos nyelvi modellek betanításához használnak, felhasználhatják károsabb programok, például mesterséges intelligencia alapú hanggenerátorok betanításához.

Hallgassa meg, mire képes a mesterséges intelligencia: bárki hangján megszólal, félelmetesen élethűen

Az amerikai ElevenLabs nemrég széles körben is elérhetővé tette a mesterséges intelligenciára támaszkodó hanggenerátorát, ami akár ismert emberek hangján is képes felolvasni egy szöveget. A rendszerre azonnal rátaláltak azok is, akik rossz célra használják.

Az ilyen programok elemzik egy személy hangját, különböző mintákat vesznek alapul, amelyek az egyedi hangot alkotják, beleértve a hangmagasságot és az akcentust, majd újra létrehozzák azt. Ezen eszközök közül sok másodpercen belül olyan hangokat produkál, amely gyakorlatilag megkülönböztethetetlen az eredeti forrástól. A kiszemelt áldozat ezek után „közvetlenül a szeretett személytől” kap telefonhívást, és eszébe sem jut, hogy valójában egy robottal beszél.

Kérdés persze, mit lehet tenni, hogy ne dőljünk be a mesterséges intelligenciának. A legfontosabb talán annak tudatosítása, hogy létezik ez a lehetőség. Éppen ezért egy ilyen hívás esetén érdemes ellenőrizni a forrást, olyan személyes kérdést feltenni a hívónak, amelyre csak ő tudhatja a választ. Meg lehet próbálni felhívni vagy SMS-t küldeni a „bajba jutottnak” egy másik telefonról a hívó személyazonosságának ellenőrzésére.

A Microsoft új mesterséges intelligenciája 3 mp-ig hallgatózik, aztán megszólal a beszélő hangján

A VALL-E nevű mesterséges intelligenciában legalább akkora potenciál van, mint amekkora veszély, hogy visszaélnek vele.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!