szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Titant akkora nyomás érte a tenger mélyén, mintha minden egyes négyzetméterére 2000 autó nehezedett volna. Ezt már képtelen volt elbírni a váz. Hogy mi történhetett a víz alatt, arról tettek közzé egy érthető animációt – már több mint 3 milliószor nézték meg.

Néhány nappal azután, hogy a Titan tengeralattjáró eltűnt, a keresésére indított egyik robot megtalálta a szerkezet maradványait, így biztossá vált, hogy a fedélzetén lévők nem élték túl a tragédiát. A Titan minden valószínűség szerint összeroppant a 3500 méteres mélységben. Hogy ez miként történhetett meg, azt a Geopop nevű, olasz nyelvű YouTube-csatorna videósai magyarázták el.

Fontos, hogy a Titan nem felrobbant, hanem összeroppant a mélységben. Az angolban erre az explosion helyett az implosion szót használják, ami jól érzékelteti a jelenség lényegét: nem kifele, hanem befele zajlott, tehát amolyan inverz robbanás.

Hogy ez pontosan mit jelent, azt a felvételen szemléltetik is. Egy fém italosdobozba forró levegőt (gőzt) enged a videós, majd azt egy hideg vizes tálba teszi. Fontos, hogy mindez úgy történik, hogy a doboz nyílása fejjel lefelé van, vagyis gyakorlatilag a doboz lezárul. Mivel a benne lévő levegő hirtelen lehűl, leesik benne a nyomás, így a külső nyomás erősebb lesz, mint a belső. Emiatt a doboz összeroppan.

Mindez 1 atmoszféra (atm) nyomáson történt. A víz alatt azonban ennél jóval extrémebb nyomással kell szembenézni: 3500 méteres mélységben ez már 350 atm, ami olyan, mintha minden egyes négyzetméterre 2000 autó nehezedne.

A feltételezések Titan felülete valószínűleg nem bírta már el ezt a nyomást, és egész egyszerűen összeroppant.

Érdekesség, hogy az Állítólag (Mythbusters) nevű dokusorozatban évekkel ezelőtt bemutatták már ezt a jelenséget. Ott egy vasúti tartálykocsit roppantottak össze, szintén felszíni (1 atm) nyomáson.

Érdemes tudni, hogy a tartálykocsi 1,27 centiméter vastagságú acélból készült, így különösen drámai, hogy milyen könnyen össze tud roppanni egy ilyen szerkezet.

A videóban a forró levegő lehűtése helyett vákuumot használtak. A tartálykocsi ugyan elsőre kibírta ezt, ám egy horpadásnak köszönhetően már nem volt képes ellenállni a nyomáskülönbségnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!