szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

38 millió dollár nem kevés, még egy olyan nagy cég számára sem, mint a Spotify. Úgy tűnik, egy gyors radírozás után ennyivel növelhetné éves nyereségét, és ehhez a fehérzajnak is köze van.

Sokan használnak úgynevezett fehérzajt a pihenéshez, elalváshoz: monoton hanghatásról van szó, amilyen például a légkondi hangja, a mosógép zúgása vagy a tenger morajlása. Többféle fehérzajgép kapható, sőt alkalmazások is kínálnak ilyesfajta hangokat. A Spotify sem kivétel, és az elmúlt időszakban nem várt népszerűségre tettek szert ezek a „szóbeli tartalomtól mentes podcastek”.

hvg.hu

És itt jött a nem várt fordulat, vagy másképp fogalmazva a streamingóriás podcast-vállalkozásának előre nem látható következménye, ugyanis a Spotify akaratlanul is népszerűsítette ezeket azáltal, hogy algoritmusai előnyben részesíti a podcast tartalmat a zenével szemben. A SlashGear például arról írt, hogy ez az elmozdulás nemcsak elterelte a hallgatók figyelmét az olyan előadókról, mint Drake és Ed Sheeran, hanem a fehérzaj megnyugtató hangzásvilága felé is elvezette őket, lényegében teljesen elszakítva őket a zenei ökoszisztémától.

hvg.hu

Az ilyesfajta podcastek készítői is jól járnak, mivel – mutat rá a The Verge – nem kevés pénzt kereshetnek az epizódok alatt lejátszott hirdetésekből. A Bloomberg tavalyi jelentése szerint a fehérzaj podcasterek havi 18 ezer dollárt tudtak behajtani a Spotify által elhelyezett hirdetésekből; most pedig belső dokumentumok alapján arról számol be, hogy 2023 januárjában a fehérzaj podcastek napi 3 millió fogyasztási órát tettek ki a Spotifyon. Egyébként az ilyen fehérzaj-podcastok jó része gyakran kínál előfizetési lehetőséget is, hogy elkerülje a hirdetéseket.

Visszatérve a Spotifyra: összességében rengeteg pénzt költ olyan podcastekre, amelyekben nincsen beszélgetés. A Bloomberg úgy véli, hogy a vállalat 38 millió dollárral növelheti éves bruttó nyereségét, ha eltereli a felhasználókat az úgynevezett fehérzaj podcastoktól. Állítólag fontolóra is vették, hogy kivonják a beszélgetési hírfolyamokból ezeket a műsorokat és letiltják a jövőbeli feltöltéseket.

Egyelőre ebből még nem valósult meg semmi, sőt a Spotify szóvivője külön megerősítette a Bloombergnek, hogy az ilyen podcastek biztonságban vannak a platformon. Néhány fehérzaj-podcaster viszont észrevette, hogy az epizódjaik eltűntek a Spotifyról. Véletlen volna?

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!