szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Még messze vagyunk attól, hogy széles körben használjuk az okos háztartási eszközöket, de a magyar piacon is folyamatosan nő az érdeklődés irántuk. A kínai Hisense budapesti sajtóeseményén elhangzott: a legnagyobb áttörést a fejlesztésben egyrészt az energiahatékonysági törekvések, másrészt a készülékek öndiagnosztizálási képessége hozhatják el. A magyar piacon az újépítésű lakásberuházások visszaesése is gondot okoz, de az igazi problémát az elmúlt időszak drasztikusan magas inflációja által felhajtott árak jelentik.

2022-ben körülbelül 1,3 millió nagy háztartási gépet vettek a magyarok és 30 milliárd forinttal többet, összesen 180 milliárdot költöttek rájuk, mint egy évvel korábban. Évek óta a mosógépekből és a hűtőkből fogy a legtöbb, tavaly 300-300 ezer darabot adtak el. A fogyasztásban változást hozott a kormány tavaly nyári bejelentése is az átlagár feletti áram- és gázárakról: a felhasználók a legmagasabb energiaosztályú gépeket keresték és lemondtak például az olyan jóléti készülékről, mint a szárítógép: tavaly augusztus és december között 30 százalékkal kevesebb szárító fogyott. Nagyobb változást lehetett látni a nagy energiaigényű fogyasztók – a hűtők, a fagyasztók és a bojlerek esetében – ezeket a készülékeket szinte azonnal lecserélték.

„Idén azt látjuk, hogy sok háztartás már belefér az éves gázkvótába és az energiahelyzet körüli szorongás is enyhült. A nagy háztartási gépeknél kb. 20 százalékos áremelkedést látunk az infláció hatására, a családok a magasabb rezsiköltségek és a növekvő élelmiszerárak miatt ebben a szegmensben is a jó ár-érték arányú gépeket preferálják” – mondta el Füle Norbert, a Gorenje-Hisense ügyvezetője.

A háztartási gépek piacán ötször kevesebb készülék fogyott az év első kilenc hónapjában, mint az EU többi országában:

Magyarországon 25,5 százalékos darabszám szerinti visszaesést mértek, míg a 26 európai uniós ország átlaga 5,5 százalék körül alakult. Habár az infláció miatt a készülékek ára emelkedett, ez a visszaesés az árbevételben is érezhető, közel 15 százalékos árbevétel-csökkenést mértek itthon, ezzel szemben az EU-ban ez mindössze 5 százalék volt.

Füle Norbert szerint a visszaesésre magyarázatul szolgálhat a magas kamatkörnyezet, ugyanis ezeket a készülékeket a magyarok általában hitelre veszik, illetve már idén is érezhető az ingatlanpiac stagnálása. Az újépítésű lakások visszaesése és a felújítások elmaradása a jövőben még inkább befolyásolhatja a kereslet alakulását. Az új lakásokba jellemzően beépíthető készülékeket preferálnak a vevők, viszont a beruházások elmaradása miatt a beépíthető gépek szegmense esett a legnagyobbat, mintegy 40 százalékot.

„Magyarországon még nem olyan elterjedt az okos háztartási gépek iránti kereslet, de folyamatosan nő az érdeklődés irántuk. Azt látjuk, hogy például a nyugat-európai országok előrébb járnak ebben, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a magyarok árérzékenyek, az okos háztartási gépek pedig a prémium szegmensben érhetők el. Másrészt annak, hogy a magyar piacnak mindig több idő kell, hogy átvegye a technológiai újdonságokat” – mondta Nagy Gábor, a Gorenje-Hisense háztartási nagygépeinek termékmenedzsere a cég pénteki sajtóeseményén.

Nagy Gábor termékmenedzser a Hisense budapesti sajtótájékoztatóján
Hisense

A szakértő szerint a magyarokat már olyan, apró kényelmi funkciók győzik meg, mint például az, hogy a telefonjukban megtalálnak mindent, ami az adott géppel kapcsolatos: a használati utasítást, adatokat, tanácsokat a megfelelő használathoz.

A rendezvényen elhangzott, ennél persze tovább is lehet menni. A kínai márka saját rendszere a ConnectLife névre hallgat, és az például a csatlakoztatott háztartási gépek műszaki állapotáról is értesítéseket küld a felhasználónak. A hűtők esetében az intelligens diagnosztikai funkció fokozza ezt: a gép öndiagnosztikai vizsgálatot végez és minden talált problémát jelez. A mosógépeknél pedig megoldható, hogy a készülék az előre beállított szennyezettségi foknak és a ruhatöltet súlyának megfelelően automatikusan adagolja a mosószert, ami azt jelenti, hogy a felhasználónak körülbelül havonta egyszer kell csak feltöltenie a gépet.

Nagy Gábor úgy véli, hogy ugyan az okosotthon-rendszerben jelenleg a szórakoztató elektronikai cikkek, valamint a biztonsággal és az egészséggel kapcsolatos gépek élveznek előnyt a magyar felhasználók körében, a közeljövőben a háztartási gépek is integrálódnak.

Szerinte az egyik legnagyobb áttörést az hozhatja el, ha a gépek műszaki állapotáról még pontosabb kép adható: ez a prediktív karbantartás, vagyis az, hogy az okoskészülékek monitorozzák magukat és ha változásra utaló előjeleket érzékelnek, azonnal jelzik a szerviznek, még akkor is, ha abban a pillanatban tökéletesen működnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!