szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hőpajzsot, a fokozatokat szétválasztó csavarokat, valamint az elektronikus rendszereket is érintik azok a problémák, melyekre a NASA főfelügyeleti szervének új jelentése hívja fel a figyelmet. Az amerikai űrhivatal már dolgozik az űrhajósokra nézve veszélyes hibák orvoslásán.

Az Artemis-1 küldetés keretein belül még 2022-ben járt a Holdnál az az Orion űrhajó, amellyel – jelen állás szerint – 2025-ben asztronauták is megkerülik a Holdat, majd 2026-ban, egy másik misszió le is száll rá.

A NASA-nak azonban gőzerővel kell dolgoznia az Orion űrhajón, a 2022-es küldetés alapján ugyanis még nem tökéletes. Egy új, a NASA főfelügyeleti szerve (Office of Inspector General / OIG) által jegyzett jelentés megállapításai szerint ugyanis van néhány, az asztronautákat potenciálisan veszélyeztető probléma az űrkapszulával.

A jelentés szerint az Artemis-1 tesztrepülés feltárt olyan kritikus problémákat, amelyeket meg kell oldani, mielőtt még űrhajósokkal is elindulna az Orion az Artemis 2-misszió keretein belül.

Ezzel a kamerával rögzít majd mindent az ember, aki legközelebb a Holdra lép

Ellenáll a zord holdi körülményeknek, és rossz fényviszonyok között is jó minőségű képeket lehet készíteni a Nikon által fejlesztett kamerával, amely az Artemis-misszió holdra szállásánál tesz majd jó szolgálatot.

A három kiemelt probléma a kapszula hőpajzsával, a szétválás csavaraival, valamint az áramellátással kapcsolatos. Az Orion a légkörbe visszatéréskor elérte a 39 590 km/h-s sebességet, a hőpajzsa pedig a 2760 Celsius-fok feletti hőmérsékletet is tolerált.

A hőpajzson számítottak a mérnökök némi elszenesedésre, de a jelentés szerint a NASA mérnökei több mint 100 olyan helyet találtak, ahol ez a védőanyag „váratlanul” levált az űrkapszuláról. Az OIG szerint ez a probléma az Orion rendszereit, valamint a legénységet is vesztélyeztetheti.

Az Orion űrkapszula hőpajzsának sérülései az Artemis 1 küldetésből visszatérve
NASA Office of Inspector General

A NASA a hőpajzs komponenseinek cseréjével, valamint a visszatérés pályájának orvoslásával igyekszik megoldani a problémát.

A jelentésben azokról a csavarokról is szó esik, melyek az Orion űrhajó leválasztását segítik a gyorsítórakétákról. Ezek esetében „váratlan olvadást és eróziót” azonosítottak, mely hézaghoz, és végső soron melegedéshez vezetett. A NASA ezt a csavarkialakítás módosításával, és több hővédő anyag alkalmazásával orvosolta.

Ami pedig az áramelosztást illeti, összesen 24 ezt érintő anomáliát azonosítottak az Artemis-1 során. A NASA megállapításai szerint ezeket a sugárzás okozta, és szoftvermódosításokkal orvosolják őket az Artemis-2-re. A jelentés ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy végleges hardveres megoldás nélkül megnő a redundancia elvesztésének kockázata, sőt, a meghajtás és az űrhajóban lévő nyomás is megszűnhet.

Tejútrendszer a falon, a NASA új űrhajója a nappali asztalán – új szettekkel jön ki a Lego

Új készleteket mutatott be a Lego; az egyik egy művészi darab, míg a másik legújabb amerikai űrhajót, az Artemist mintázza.

A Gizmodo megjegyzi: a NASA kissé csípős hangnemben válaszolt a jelentésre. De az összes problémán dolgoznak az űrhivatal mérnökei.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!