szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Megállíthatatlan a mesterséges intelligencia (MI) térhódítása a magyar iskolákban: a tanárok közel 40 százaléka és a diákok harmada rendszeresen használja a technológiát, amely tízből kilenc pedagógus szerint két-három éven belül át fogja alakítani az oktatást. A 16–24 éves fiatalok 35 százaléka szerint akár teljesen át is veheti a jövőben a tanárok szerepét az MI.

Az OTP Fáy Alapítvány megbízásából az Impetus Research kutatócég 800 diák és 100 pedagógus bevonásával vizsgálta a mesterséges intelligencia használatát, megítélését és oktatásra gyakorolt hatását Magyarországon.

A megkérdezettek döntő többsége (a tanárok háromnegyede és a fiatalok 60 százaléka) szerint kritikus fontosságú lesz, és bekerül a nélkülözhetetlen alapkészségek közé az MI használata, amelyre így mielőbb fel kell készíteni mind a tanulókat, mind a pedagógusokat. „Magyarország le fog maradni, ha nem tanuljuk meg használni a mesterséges intelligenciát” – véli tízből legalább nyolc tanár és hét fiatal. A technológia jobb megismeréséhez előbbiek szívesen vennének részt különböző továbbképzéseken, előadásokon, míg utóbbiak leginkább a közösségi médiából (pl. TikTok-videókból) tájékozódnak a legújabb trendekről és lehetőségekről.

1348 angoltanárt kérdeztek: van-e még értelme nyelvet tanulni, ha itt a mesterséges intelligencia?

Az angolnyelv-tanárok 60 százaléka nem ért egyet azzal, hogy a mesterséges intelligencia (MI) és az automatizált fordítás végül szükségtelenné teszi majd a nyelvtanulást – derül ki a British Council és a Tanulási Folyamatok Digitális Innovációjának Kutatóintézete által készített felmérés eredményeiből.

A kutatás szerint már a fiatalok harmada és a pedagógusok közel 40 százaléka használja a mesterséges intelligenciát hetente legalább egyszer, leginkább az oktatással kapcsolatos feladatokra, mint például információgyűjtés, gyakorló- vagy vizsgafeladatlapok generálása és megoldása, de emellett ügyintézésre, információgyűjtésre vagy szórakozási céllal is. A fiatal felhasználók között többségben vannak a fiúk, valamint a 16–18 éves, magasabb jövedelmű, középiskolás vagy egyetemista, nagyvárosi fiatalok, a pedagógusok közül pedig a 40 évesnél fiatalabbak, illetve a középiskolában vagy felsőoktatásban dolgozók aknázzák ki leginkább az MI nyújtotta előnyöket.

Mindezek mellett a fiatalok 10 százaléka egyáltalán nem hallott még a mesterséges intelligenciáról. Ők jellemzően vidékiek, alacsony iskolai végzettségűek és jövedelműek, inaktívak, és a technikai újdonságokra kevéssé nyitottak. Ez azt a veszélyt vetíti előre, hogy ezen a területen is nyílik az olló a társadalmi státusz szerint.

A válaszadók többsége a tanulást, tanítást megkönnyítő, hasznos eszköznek tartja az MI-t (így vélekedik a fiatalok 68 százaléka és a tanárok 71 százaléka). Az MI alkalmazását a pedagógusok háromnegyede elsősorban a közép- és felsőoktatásban tudja elképzelni, azonban némileg alacsonyabb arányban (56 százalékban) az általános iskolákban is hasznosítható eszköznek tartják. A népszerű MI-, illetve MI-t használó alkalmazások köre megegyezik a fiatalok és a tanárok körében: legkedveltebb az ingyenesen is elérhető ChatGPT, továbbá dobogós a Duolingo és a Kahoot!, amelyeket a Google Classroom, valamint a magyar fejlesztésű – és az OTP Fáy Alapítvány Oktatási Innovációs Díjával is kitüntetett – Redmenta, illetve a Magic School követ a népszerűségi rangsorban.

Sokan vannak azonban, akik inkább negatívumként, sőt, akár veszélyként tekintenek az MI terjedésére. Felmerültek aggályok a megbízhatósággal, a hitelességgel kapcsolatban, továbbá sokan említették a munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatásokat, valamint a jogi és etikai kockázatokat. A fiatalok ötöde és a pedagógusok közel egyharmada leginkább veszélyeket társít az MI-hez. Utóbbiak szerint az elsődleges kockázatok, hogy „az MI csökkenti az emberekben az önálló gondolkodás képességét” és „elveszi az emberek munkáját”. Minden negyedik pedagógus számít arra, hogy a mesterséges intelligencia előbb-utóbb akár ki is szoríthatja a tanárokat az oktatásból. Ez az arány még magasabb a fiatalok körében: 35 százalékuk véli úgy, hogy az MI miatt nem lesz szükség tanárokra a későbbiekben.

3,6 milliót adott két diáknak az egyetem a mesterséges intelligencia kifejlesztésére, majd ugyanazért felfüggesztette őket

Az amerikai Emory Egyetem két hallgatója egy olyan mesterséges intelligenciát fejlesztett, ami segíti a tanulók felkészülését a vizsgákra. Az ötletről az egyetem is tudott, támogatta is azt, majd jött a nem várt fordulat.

A mesterséges intelligencia világméretű és széles körű terjedésével összhangban a magyar pedagógusok több mint 70 százaléka és a diákok közel 60 százaléka arra készül, hogy a jövőben gyakrabban és sokrétűbben fogja használni ezt a technológiát. Ötből négy fiatal el tudja képzelni, hogy chatbot segítségével gyakoroljon, és ugyanennyien vizsgáznának szívesen ilyen módszerrel. Tízből kilenc tanár szerint az MI már két-három éven belül megváltoztatja az oktatást – közülük minden második úgy véli, hogy ez a hatás jelentős lesz. A változásra számítók döntő többsége (80 százaléka) szerint a folyamat pozitív irányú lesz.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!