szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Már egy díjat is elnyert Kiss Botond formatervező érdekes koncepciója, mely a városi közlekedés több problémáját is megoldhatná.

Flytram – így nevezte el Kiss Botond formatervező az általa elképzelt járműkoncepciót, mely a villamos és a drótkötélpálya egyfajta hibridje. A jármű a városon belül a meglévő vasúti infrastruktúrát használja, az igazi érdekesség azonban az, ami az agglomeráció nehezen megközelíthető részeinél történne: a flytram ugyanis a sínekről egy kötélpályára váltana, ami egy gyorsan telepíthető, alacsony költségű infrastruktúra lehetne – írja az Octogon a formatervező nyomán.

A jármű három fő elemből állna: egy könnyűszerkezetes utaskabinból, alul egy vasúti forgóvázból (ez tenné lehetővé a sínen történő közlekedést), felül pedig egy kötélpályával összekapcsolt gondolakarból. Egy ilyen kabin 30–35 utasnak adna helyet, és a kialakításából fakadóan magas peronra sem lenne szükség.

Flytram

Uploaded by Botond Kiss on 2024-02-03.

További érdekesség az úgynevezett „váltóállomás” működése, ahol a közlekedési módját váltaná a flytram – egy automatizált folyamat segítené azt, hogy elemelkedés előtt a kabinokról lekerüljön a forgóváz, azaz a kerekei, melyeket nem vinne magával. Ez egy rövid időt igénylő folyamat lenne. Amikor visszaérkezne a földre, szintén pillanatok alatt visszakapná a forgóvázát, és az összekapcsolt kabinok innentől újból villamosként közlekedhetnek a meglévő villamoshálózaton is.

Kiss Botond koncepciója képes lenne áthidalni a felszíni helyhiányból vagy a domborzatból adódó problémákat, és még nem is lenne rendkívül költséges. Az már csak a hab a tortán, hogy az elképzelés mobilitás kategóriában a Red Dot Award díját is elnyerte.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!