szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A látni és látszani elv jegyében az autók fényszórója mindig is fontos szerepet töltött be a biztonságos vezetésben. A Ford új, a fényszórókat érintő szabadalma egészen magas szintre helyezi ezt a biztonságot.

Az autók fényszóróinak fejlesztése mindig is kiemelt szerepet játszott, rengeteg innováció történt ezen a területen. Gondoljunk csak az egykori xenon fényszórókat felváltó halogénekre, majd a LED-es, illetve a sok különböző egyedi LED-et tartalmazó mátrixlámpás megvilágításra vagy legújabb lézeres lámpákra, de említhetnénk az irányított fényszórókat is.

A jövő egyik érdekes megoldása lehet a Ford elképzelése, egy olyan fényszóró, ami attól függően változtatná az irányát, hogy merrefelé néz a vezető. A Ford Motor Company még 2023 januárjában nyújtotta be szabadalmi kérelmét az Egyesült Államok illetékes hivatalához (USPTO), és néhány hete közzé is tették. A szabadalom egy olyan fényszórórendszert ír le, amely „kormányozható fényszóróval rendelkezik, amely úgy van beállítva, hogy egy választható vetítési szög mentén fénysugárral világítsa meg az úttestet” egy olyan vezérlő segítségével, amely „a vezető pillantási szögének összehasonlítására van konfigurálva”.

Ford

Persze már léteznek adaptív fényszórók, amelyek képesek elfordulni a kormányzás hatására, azonban a Ford szerint ez a képesség hasznos lehet az egyenes útszakaszokon is, ahol az autó ugyan nem kanyarodik, de a vezetőnek extra világításra lehet szüksége a jármű oldalán.  Ez segíthet megvilágítani a lehetséges akadályokat, például egy sötétben baktató gyalogost, illetve hasznos lehet, ha a jármű egy többsávos út középső vagy bal oldali sávjában halad.

Ugyan objektumészlelő rendszerek is használhatók erre a célra, de előfordulhat, hogy bizonyos dolgokat, például kis állatokat nem tudnak azonosítani – írja a Ford. És bár mind szem-, mind fejmozgás-követő rendszer is létezik, ezek külön-külön túl érzékenyek lehetnek, és felvesznek felesleges mozgásokat – teszi még hozzá az autógyártó.

A Ford a két funkció – a szemkövetés és a fejmozgás nyomon követése – kombinálását javasolja annak meghatározására, hogy a járművezetők milyen irányba néznek. A fényszórók ebbe az irányba történő bekapcsolása előtt az érzékelők konkrét jelzéseket keresnek arról, hogy pontosan merre is néz a vezető szeme, illetve merre fordítja a fejét, és csak ezután mozdítják el a fényszórókat.

A szabadalom biztonsági funkciókat is leír. Az egyik ilyen, hogy a világítási rendszer beépített időzítővel rendelkezik, így a fény iránya egy meghatározott idő elteltével visszatér a normál állapotba. Ezt a funkciót a vezető szükség szerint letilthatja.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!