Nagy a baj odafönn, egyre aggasztóbb mértékben szivárog a Nemzetközi Űrállomás orosz modulja
Új jelentésben taglalja az ISS orosz Zvezda moduljának szivárgását a NASA főfelügyeleti szerve – a probléma elég nagy, már az orosz és az amerikai hivatal illetékesei is találkoztak miatta.
HVG
A Nemzetközi Űrállomás (ISS) 1998 óta kering a Föld körül, a NASA mellett Kanada, Japán és Európa űrhivatalainak üzemeltetésében – jelen állás szerint 2030-ig.
Az ügyben most a NASA főfelügyeleti szerve (OIG) adott ki egy jelentést, feltárva a probléma súlyosságát, és azt, hogy mekkora veszélyt jelent ez a személyzetre nézve. Márpedig most már a legmagasabb veszélyességi szintű a szivárgás annak súlyossága miatt; februárban kezdett rosszabbodni a helyzet, a napi szivárgás mértéke ugyanis megduplázódott.
Az OIG jelentése kiemel számos kockázatot: például, hogy mennyire korlátozott a személyzet evakuálásának lehetősége vészhelyzet esetén. Szintén hangsúlyozzák az ISS karbantartásának növekvő költségeit.
Az Európai Űrügynökség és a NASA korábbi vezetői közösen vetették fel, hogy az elpusztítás helyett lenne egy jobb megoldás is a Nemzetközi Űrállomás jövője szempontjából. Ez ráadásul szavaik szerint nem igényelne extra erőforrást.
A NASA és a Roszkozmosz képviselői májusban és júniusban is találkoztak, hogy megvitassák a szivárgást. Az amerikai űrügynökség illetékesei szerint az orosz kollégáik biztosak abban, hogy képesek lesznek monitorozni és lezárni a szóban forgó szervizmodul nyílását, mielőtt a szivárgás mértéke elérné a tarthatatlan szintet. A Gizmodo azonban megjegyzi: úgy tűnik, a két űrhivatal nem tudott megegyezni abban, hogy mely ponton kéne tarthatatlannak minősíteni a helyzetet.
Addig is, a két szervezet folyamatosan szemmel tartja a problémát, és arra készülnek, hogy amikor nincs rá szükség, bezárják a szervizmodult, így minimalizálva az elszökő levegő mennyiségét – nem mellesleg elszigetelve a szivárgást az ISS többi részétől.
Érdemes megjegyezni, hogy a problémás orosz szervizmodul végleges lezárása sem jelentene súlyos problémát, de a teherűrhajók számára jelentene eggyel kevesebb dokkolási lehetőséget, és az ISS pályakorrekciójához is több üzemanyagra lenne szükség.
A tervek szerint 2030-ban a Földbe csapódik majd a Nemzetközi Űrállomás, amiben a SpaceX erre a célra kifejlesztett űrhajójának is nagy szerepe lesz.
Bár a kockázat szintjét a legmagasabb fokozatúra emelték, Robyn Gatens, a NASA ISS-programjának igazgatója a napokban igyekezett tompítani a probléma mértékét. Egy sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, az elmúlt időszak javításai révén a szivárgás szintje csökkenni tudott egyharmadnyit – írja a SpaceNews.
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dől el, hogy a fővárosi képviselők kiigazítják-e a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, vagyis lesz-e érvényes büdzséje a fővárosnak vagy sem. Utóbbi esetben durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellene készülni. Kövesse a közgyűlés eseményeit a HVG élő közvetítésével.