szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A Mexikói-öböl fenekén vonulhat nyugdíjba végleg az amerikai luxus egykori szimbóluma, az SS United States óceánjáró. Nem, nem egy műszaki probléma miatt köt ki a mélyben: szándékosan süllyesztik el.

Az SS United States elsüllyesztésével az a cél, hogy létrehozzák a világ legnagyobb mesterséges zátonyát. A Florida állambeli Okaloosa megye már alá is írt egy előzetes megállapodást a hajó elsüllyesztéséről. Mint az Interesting Engineering írja, a hajó jövője már régóta bizonytalan, de az elsüllyesztése módot adhat arra, hogy megőrizzék az örökségét – egy meglehetősen egyedi formában.

A hajót 1952-ben építették, valaha ez számított a legnagyobb utasszállító hajónak – ráadásul rendkívül gyors is volt, és az akkori legkorszerűbb technológiával szerelték fel. Az elkészítését az Egyesült Államok is támogatta, azzal a céllal, hogy adott esetben csapatszállítóvá lehessen alakítani.

A járművet William Francis Gibbs tervezte, és ez volt korának legbiztonságosabb hajója is – például fát sem használtak az utastérben, mivel Gibbs aggódott a tűzveszély miatt. Hiába volt azonban a legkorszerűbb és leggyorsabb hajó, mindössze 17 év szolgálat után, 1969-ben nyugdíjazták.

From the archives: The SS United States

On Friday, September 13, 2024, a federal judge agreed to mediation in a years-long rent dispute case involving the SS United States Conservancy, a group that has sought to preserve the fabled ocean liner. The ship may be destined to be sunk to become an artificial reef in Florida.

Azóta több tulajdonos is próbálta a hajót múzeummá vagy turisztikai látványossággá alakítani, ám egyik ötlet sem vált be – a hajó pedig évtizedek óta áll kihasználatlanul. Ennek a végére tehet pontot az elsüllyesztése és zátonnyá alakítása.

A víz alatti látványosság a várakozások szerint több millió dollárt hozhat a helyi idegenforgalom számára, már csak az elsüllyesztett hajóhoz vezető búvártúrák miatt is. A szakemberek szerint a zátonnyá süllyesztett hajó számos faj számára lehet menedék, javítva a biodiverzitást és a tengeri ökoszisztéma állapotát.

Az elsüllyesztés ugyanakkor nem csupán annyiból áll, hogy ütnek egy lyukat a hajón – a megtisztítása, a szállítása és az elsüllyesztése várhatóan 10 millió dollárba fog kerülni, ami körülbelül 3,6 milliárd forint. Ha minden simán megy, valamikor 2025 és 2026 között süllyedhet el a hajó.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!