Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Különleges robotkart készítettek azért, hogy a felszínre tudjanak hozni egy apró mintát a fukusimai atomerőmű sérült üzemanyagából. A cél, hogy alaposan ki tudják elemezni az olvadt radioaktív törmelék összetételét és egyéb jellemzőit.
13 évvel ezelőtt egy 9-es erősségű földrengés rázta meg Japánt, az ezt követő cunami pedig a fukusimai atomerőmű balesetéhez vezetett. A természeti katasztrófa elvágta az erőmű áramellátását, valamint a dízelaggregátorok is megrongálódtak, így a reaktorok hűtés nélkül maradtak – ezekből több is megsérült, de legsúlyosabban az 1-es. Az eredmény zónaleolvadás és radioaktív szivárgás. A jelenlegi becslések szerint 880 tonnányi erősen radioaktív nukleáris üzemanyag van a reaktorépületek alatt.
Az erőművet üzemeltető TEPCO már megkezdte az erőmű – várhatóan évtizedekig tartó – leszerelését, ez azonban nem egyszerű: természetesen ember nem közelítheti meg a létesítményt, így robotokat kell bevetni. De ezek sem lehetnek bármilyenek. Mint az Interesting Engineering írja, a különféle feladatokra többféle robotra van szükség, az épület állapotának felmérésétől a sugárzásmérésig.
Az egyik legkomolyabb problémát az „üzemanyag-törmelékek” jelentik: ez egy radioaktív elegy, mely akkor jött létre, amikor hűtés híján megnövekedett a hőmérséklet a reaktorban. A fűtőelemek és a reaktor belső alkatrészei végül megolvadtak és egyesültek; a lehűlés során ez megszilárdult. Most ez az elegy a reaktor elsődleges tárolóiban (PCV-k) lehet. A probléma, hogy a pontos összetevői és jellemzői még mindig bizonytalansággal terheltek, így további elemzést igényelnének.
Ember ide sem mehet a sugárzás miatt. Eddig a TEPCO-nak nem volt olyan robotja, ami alkalmas lett volna a feladatra, azaz egy mintavételre az üzemanyag-törmelékekből. Pedig több év kutatás után találtak a PCV-ben egy olyan helyet, ahonnan mintát lehetne venni.
Most azonban a Mitsubishi Heavy Industries, az International Research Institute for Nuclear Decommissioning nukleáris kutatóintézet, valamint a Veolia Nuclear Solutions segítségével a TEPCO ki tudott fejleszteni egy robotkart, ami be tud hatolni a PCV-be, és mintát tud venni az abban lévő üzemanyag-törmelékekből.
A robotkar rozsdamentes acélból és alumíniumból készült, és 22 méter hosszú. A karja négy fő elemből áll: az első a nyílásokon történő áthaladásért felel, egy szükség esetén kinyitható karból, kamerákkal ellátott teleszkópos részből és egy speciális karból, ami a minta megragadását és begyűjtését szolgálja. Ez utóbbi kis mennyiségű törmeléket tud megragadni a PCV padlójáról.
A TEPCO a 2-es reaktor épületében tervezi használni a robotkart, amely a katasztrófa során nem sérült meg olyan súlyosan – de csak ebben az egységben 237 tonnányi nukleáris fűtőanyag van. A robotkart a precízió jegyében tervezték, és mindössze három gramm mintát tud kinyerni, miközben a környezetét nem zavarja. Összesen egyébként 880 tonna törmeléket kell majd feltakarítani, ez nagyjából 30-40 évbe fog beletelni.
A mintát egy tárolóba helyezi a robot, majd a felszínre hozza, ahol a japán atomenergetikai ügynökség szakemberei fogják elemezni. Mint az Interesting Engineering felidézi: a robot a japán nukleáris szabályozóhatóság engedélye után szeptemberben már kísérletet tett némi törmelék eltávolítására, és ez a rész egyébként sikeres is volt. Két kamerája ugyanakkor tönkrement, bizonyára a félvezető komponensein áthatoló radioaktív sugárzás miatt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozták, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.
A hidegfront északnyugat felől érkezik, de majd csak az éjjeli órákban.