szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Szinte minden játékkiadó cég beleesik a „streamlining” csapdájába – az utóbbi évek nem szólnak másról, mint az...

Szinte minden játékkiadó cég beleesik a „streamlining” csapdájába – az utóbbi évek nem szólnak másról, mint az egyszerűsítésről, a „nyitásról” és a nagyobb vásárlóréteg megcélzásáról. (Gonosz nyelvek ezt „konzolosításnak” mondják, valójában azonban ez marketing és nincs köze a hardver-platformhoz). A „streamlining” természetesen csapda, hiszen a sokszor kultikus és hatalmas rajongótábort kiépítő alkotások pontosan különlegességük és egyediségük miatt tettek szert népszerűségre – és pontosan ezek elvesztése miatt fogják elbukni ezt a nehezen kiépített népszerűséget és rajongótábort.
Tökéletes példa erre a Mass Effect, ami egy viszonylag klasszikus RPG (szerepjáték) volt, sci-fi környezetben. Egyfajta ritkaság. Szép eladásokat produkált – tény azonban, hogy csak az RPG rajongók, és a komolyabb játékosok vásároltak belőle. Majd következett a „nyitás” (azaz streamlining), a második epizód már inkább egy Gears Of Wars klónra emlékeztetett, ezzel is megcélozva a fiatalabb, az RPG-ket annyira nem preferáló közönséget (is). Jó volt szép volt, de nem volt annyira különleges. Végül a harmadik epizód már multiplayer-opcióval és a végletekig leegyszerűsített, inkább akciójátékra emlékeztető hangulattal próbálta megcélozni mind a régi, RPG-rajongó közönséget, mind a COD/GOW és multiplayer-harcokat kedvelő tiniket.

Szerencsére a klssszikusokat remixelve, újra kiadja a Capcom

A kiadók és fejlesztők előbb-utóbb rájönnek majd, hogy itt a „sokat akar a szarka…” elv érvényesül: nem lehet egyszerre minden réteget kiszolgálni, viszont könnyen el lehet veszteni mindegyik kegyeit… Ezt az utat járja be egy másik klasszikus sorozat is: a Resident Evil. Az első három (négy) epizód még a klasszikus túlélő-horror rajongóiból élt (nem is rosszul), az ötödik epizód már „nyitott” az akciójátékok kedvelői felé is (természetesen a nyomasztó hangulat és a szétágazó történet rovására, viszont volt benne multiplayer-pew-pew-bumm-bumm). Most végül elérkezett a Resident Evil ORC („Operation Racoon City”), amivel a Capcom akkorára nyitotta a streamlining-ollót, hogy az végül darabjaira esett. Az akciójátéknak gagyi és amatőr, túlélő horrornak pedig semmiképpen nem nevezhető ORC-ot ízekre szedték a kritikusok és a rajongók is, jogosan. A játék ugyanis pocsék. Kár szépíteni – egyszerűen borzasztó…

Resident Evil ORC. Egy jó tanács - kerüljük el messzire. Komolyan.

A Capcom most idegesen kapkod (ugyan úgy, ahogyan az EA kapkod a Mass Effect kapcsán – nesze nektek streamlining). A Resident Evil következő epizódja (a hatodik) a meghirdetett novemberi dátum helyett jóval előbb, októberben kerül polcokra. Remélhetőleg ezzel javítva az ORC segítségével a földbe döngölt Capcom és az RE sorozat hírnevét. Az RE6 tehát november 20. helyett már október másodikától elérhető – a fejlesztők ígérete szerint visszatér a régi, Resident Evil hangulat, és nyomait sem látjuk majd a streamling-effektusnak… Nos, szavazzunk bizalmat nekik, októberben kiderül. De ha most sem sikerül nekik, akkor valószínűleg örökre búcsút mondhatunk az egyik leghíresebb túlélő horror sorozatnak. Addig is nézzük meg a legújabb, tegnap megjelent előzetest.

 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!