szerző:
Máriás Leonárd - Molnár Barbara
Tetszett a cikk?

Hamarosan elstartol a központi dohányellátó, és a trafikosztáskor taroló, Lázár Jánossal jó kapcsolatokat ápoló Continental-csoport megint jó közel került a húsos fazékhoz. A kormány a jelek szerint eltökélt abban, hogy naggyá növeszti a társaságot. Eddig nem látszanak a siker jelei, de a versenytársak már kaptak egy nagy, tartósnak ígérkező különadót, és lecsúsztak a tízmilliárdos üzletnek ígérkező központi dohányellátóról.

A trafikosztáskor taroló Continental-csoport terítő cége, a Tabán Trafik Zrt., valamint a brit BAT Pécsi Dohánygyár Kft. kapja meg a hamarosan elinduló központi dohányellátó üzemeltetését. Lázár János legalábbis már a csütörtöki kormányszóvivői sajtótájékoztatón bejelentette, hogy ez a két cég lesz a nyertes.

A novembertől startoló központi dohányellátó a nagykereskedők és a trafikok közé ékelt szereplő lesz, és előbbiek közvetlenül nem utóbbiaknak, hanem csak a dohányellátónak adhatják majd el a termékeiket. Az üzlet mindössze párszáz millió forint bevételt jelenthet az államnak (az első hírek szerint 600 millió forint lesz a koncessziós díj), az üzemeltetőknek viszont milliárdokat hozhat.   

Nyerő helyzetben a Continental

A helyzetben külön érdekes, hogy a leendő üzemeltetőket Lázár János jelentette be, ugyanis arról a Continental-csoportról van szó, amelynek - a trafiktörvény megfogalmazásában is részt vevő - tulajdonosi köre köztudottan jó kapcsolatot ápol a Miniszterelnökség első emberével, Hódmezővásárhely korábbi polgármesterével. A Continental a trafiktörvény megszületése idején azzal került be a hírekbe, hogy a törvényjavaslat Brüsszelnek kiküldött változatáról kiderült: az egyik tulajdonos, Sánta János gépén íródott.

Fülöp Máté

Ezt követően a cég munkatársai és hozzátartozóik rendkívül sikeresen szerepeltek a trafikpályázatokon: kimutathatóan legalább ötszáz, a szóbeszéd szerint még ennél is jóval több dohányboltot nyertek el a csoporthoz köthető személyek.

Így a többi dohánygyárhoz képest sokkal kisebb piaci részesedéssel rendelkező Continental-csoport két komoly lehetőséget is kapott terjeszkedésre. Az egyiket a trafiktörvénytől, amely megtiltotta a trafikosoknak, hogy bármilyen módon előnyben részesítsék valamelyik gyártó termékeit. Korábban a legnagyobb részesedéssel rendelkező Philip Morris és a BAT különböző kedvezményekkel el tudta érni, hogy a kisebb gyártók termékei kiszoruljanak a boltok dohánypolcairól, vagy csak minimális helyet kapjanak. A trafiktörvény új szabályával a Continental termékei helyet kaptak a polcokon, az ügyes pályázással pedig a csoporthoz köthető trafikokból is igen sok lett a piacon.

A piacon azonban elég hamar elkezdett terjedni, hogy a trafikrendszer nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, a vásárlók továbbra is a nagy dohánygyárak termékeit részesítik előnyben. Ez főleg a cigarettapiacra igaz, a Philip Morris egyedül lefedi a piac 47 százalékát, tőle mintegy 10 százalékkal lemarad a BAT, míg a JTI Hungary Zrt. és az Imperial Tobacco Magyarország Kft. a középmezőny 10 százalék körüli részesedéssel, a Continentalnak viszont csupán pár százalékos részesedése lehet. A hazai dohánygyár a sodrós cigarettadohányban rendelkezik nagyobb részesedéssel.   

Az, hogy a Continental minden változás ellenére hoppon maradt, egész jól látszik például a cég árbevételén:

De a parlamentben nem szakadt meg a cég nyerő szériája: tavaly novemberben már érkezett is a nagy dohánycégekre kivetett különadó (hivatalos nevén rendkívüli egészségügyi hozzájárulás), ami a nagy dohányipari társaságoknak milliárdos tételt jelent, de csaknem érintetlenül hagyja a Continentalt.

Tavaly azt ígérte a kormány, hogy a különadó csak idén lesz, de a jövő évi adócsomagba is betették végül, magyarán: egy tartós béklyó lesz a nagyokon és hosszú távú előny lesz a Continental-csoportnak.

A dohányellátó

A Continental nyerő szériájába illeszkedik a kormány bábáskodásával létrehozott központi dohányellátó is. Erről árulkodik a dohányellátóról szóló, tavaly novemberben elfogadott törvényjavaslat is, melynek indoklásában Seszták Miklós fejlesztési miniszter azt írta, hogy a nagykereskedők káros piaci magatartásainak kell gátat szabni, és meg kell szüntetni a trafikosok kitettségét. Ez lényegében azt jelenti, hogy a jövőben a dohány-nagykereskedőnek az eddiginél is kevesebb befolyása lehet arra, hogy trafikos hová tegye a termékeit a pult mögött látható polcon.

Emeltek nekik

Egy nemrég elfogadott törvénymódosítással tovább simították az amúgy is elég könnyű pályát az új szereplőnek, és a módosított jogszabály szerint az eddiginél nagyobb árrést kell majd biztosítaniuk a gyártóknak és forgalmazóknak. A kereskedelmi árrés a cigarettánál 13, míg a többi dohánytermékeknél 15 százalékra emelkedik, a korábbi egységes 10 százalékról. Az ellátó ebből 10-11,5, illetve, 10-13 százalékot engedhet át a kiskereskedőnek. A 1,5-3 százalékos megtartott árrésből jöhet ki a központi dohányellátó több mint 10 milliárdos nyeresége, a trafikok forgalma ugyanis éves szinten több mint 500 milliárd forint.

Ez megint a Continentalnak kedvező változás, főleg ha az üzemeltetés elnyerésével a dohányellátó esetleg arra is lehetőséget teremt a csoportnak, hogy nagyobb hatást gyakoroljon a dohánytermékek elosztására. Emellett szép profitot is hozhat, könnyen lehet, hogy ez lesz az év üzlete: a dohányellátás évente több mint 10 milliárd forintos nyereséget jelenthet a BAT-nak és a Tabán Trafiknak, és mindössze 600 millió forintot kell majd fizetniük az államnak koncessziós díjként.

Az, hogy a Continental, vagy legalább a piac kisebb szereplői felé lejt a pálya, már a központi dohányellátóról szóló jogszabályból is jól látszott.

A dohányellátóra három lehetőséget adott a törvény:

  • Az állam hozza létre és üzemelteti
  • Pályázatot írnak ki a dohánykereskedőknek
  • Pályáztatás nélkül választanak a koncesszióra jelentkező megbízható dohánykereskedők ajánlatai közül.
Előre látszott

Bencsik János fideszes képviselő nemet nyomott a központi dohányellátóról szóló törvényre tavaly novemberben, éppen azért, mert nem látta biztosítottnak, hogy a dohánykereskedés valóban állami monopólium legyen, s az abból származó haszon a közjót szolgálja. „A most elfogadott változat lehetőséget biztosít arra, hogy az állam ezt a jogosultságot pályázat nélkül adja tovább egy magántársaság számára" – írta a Facebook-oldalán.

A BAT és a Tabán Trafik a pályáztatás nélküli eljárásban kapta meg az üzemeltetési jogot.  

A megbízható nagykereskedő kritériumait eleve úgy határozták meg a törvényben, hogy a két legnagyobb multi, a Philip Morris és a BAT kapásból kiesett, ám utóbbi a Continental-szövetséggel mégis a felálló központi disztribútorcég közelébe kerülhetett. A megbízhatóság feltételét keményre szabta a jogszabály, 2005 óta nem lehetett a jelentkezőnek nagyobb köztartozása vagy adóhatósági inkasszója, és a teljes működése során nem lehetett 20 millió forintnál nagyobb bírsága. Úgy tudjuk, a két multi az utóbbi feltétel miatt esett el eleve attól, hogy egyedül ajánlatot nyújtson be a központi dohányellátó üzemeltetésére.

Ami különös, hogy a másik két multi, a JTI Hungary Zrt. és az Imperial elvileg megbízható kereskedőnek minősült volna, valamint a Rónatabak Dohányforgalmazó Kft. is, de információink szerint egyik szereplő sem nyújtott be ajánlatot a kormánynak. Pénteken telefonon próbáltuk elérni a három kimaradt piaci szereplőt, de nem jártunk sikerrel.  

Kinek éri meg egy ilyen rendszer?

A dohányellátás központosítása, még lejtős pálya nélkül is kapásból a kisebb dohánycégeknek éri meg, például a JTI Hungary Zrt.-nek, az Imperialnak, vagy éppen a Continentalnak. Nekik ugyanis a nagy piaci részesedéssel rendelkező Philip Morrishoz és a BAT-hoz képest alacsony a piaci részesedésük, viszont ettől függetlenül nekik is az egész országban kell teríteniük a termékeiket, így a disztribúciós költség nagy. Piaci források szerint a cigaretta teljes árához képest 5-6 százalékba is belekerül a gyáraknak a disztribúció, ami elég soknak számít, és a nagyok értelemszerűen alacsonyabb költséggel működnek.

A trafikokkal együtt tervezték

A dohányellátás központosítását piaci források szerint már a trafikrendszerrel meg akarták valósítani, de „nem volt rá idő”. Már 2013 májusában, nem sokkal a trafiknyertesek nagy botrányt kavart kihirdetése után felröppent a hír, hogy a dohány-nagykereskedelem központosítására is készül a kormány.

A piacon arról beszéltek, hogy a Tabán Trafik Zrt.-nél gondolkodnak egy ilyen koncepcióról, de azért nem Sántáék kezdeményezik a dolgot, mert a trafiküggyel már túlságosan a sajtó kereszttüzébe kerültek. A hvg.hu által megismert koncepció szerint, ami 2013-ban a piacon keringett, egy Nemzeti Dohány Nagykereskedelmi Zrt.-t akart létrehozni valaki, és a tulajdonosok között lett volna dohánygyárak mellett a Takarékbank is.

Arról ellentmondásos információkat kaptunk a piaci forrásoktól, hogy ki körözteti a hevenyészett anyagot a dohányiparban, csak azt erősítették meg, hogy látták a dokumentumot, és abban voltak biztosak, hogy ez valójában kormányzati szándék.

A hozzánk eljutott anyagban például ilyen ötletek szerepeltek:

Hvg.hu

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!

A jemeni húszik bejelentették, hogy mostantól a Vörös-tengeren csak az izraeli hajókat támadják

A jemeni húszik bejelentették, hogy mostantól a Vörös-tengeren csak az izraeli hajókat támadják

Új vezetőt nevez Nagy Márton az Államadósság Kezelő Központ élére

Új vezetőt nevez Nagy Márton az Államadósság Kezelő Központ élére

Viccesnek szánt szavakon húzta fel magát Djokovic, kérdés, megelégszik-e a bocsánatkéréssel

Viccesnek szánt szavakon húzta fel magát Djokovic, kérdés, megelégszik-e a bocsánatkéréssel

„Egy fél kerület mostantól egy másik ország irányítása és felügyelete alatt áll Budapesten” – sorozatos támadás alatt áll Mini-Dubaj

„Egy fél kerület mostantól egy másik ország irányítása és felügyelete alatt áll Budapesten” – sorozatos támadás alatt áll Mini-Dubaj