Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65511ecf-7e14-47ea-9c0c-56a2da70b839","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"kultura","description":"Megpiszkálták az alapsztorit, átírták a karaktereket – amivel semmi baj nem lenne, ha a végső mondandó nem torzulna. De torzul. Végignéztük az új évadot, és megmutatjuk, miért nem oké a második Last of Us játék adaptációja. ","shortLead":"Megpiszkálták az alapsztorit, átírták a karaktereket – amivel semmi baj nem lenne, ha a végső mondandó nem torzulna. De...","id":"20250414_last-of-us-masodik-evad-beszamolo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65511ecf-7e14-47ea-9c0c-56a2da70b839.jpg","index":0,"item":"67265e7f-1b4e-4040-876c-5366ea37ae71","keywords":null,"link":"/kultura/20250414_last-of-us-masodik-evad-beszamolo-ebx","timestamp":"2025. április. 14. 20:00","title":"Lebutított bosszú – így csúszott félre a Last of Us második évada","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7bc0455d-5225-45ee-8533-a42a66a12748","c_author":"Imre Réka - Siteri Nóra - Tóth Jakab","category":"itthon","description":"A Parlament előtt blokáddal, odabent kürttel tiltakozott a Momentum hétfőn az Alaptörvény tizenötödik módosítása ellen, amely a gyülekezési jogot is korlátozza. A demonstrálókat a Lánchídnál tartóztatta fel a rendőrség. Videó a mozgalmas hétfői napról.","shortLead":"A Parlament előtt blokáddal, odabent kürttel tiltakozott a Momentum hétfőn az Alaptörvény tizenötödik módosítása ellen...","id":"20250415_Momentum-tuntetes-gyulekezesi-jog-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7bc0455d-5225-45ee-8533-a42a66a12748.jpg","index":0,"item":"23607e09-e908-42d1-bb1e-da3f4a66e1d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Momentum-tuntetes-gyulekezesi-jog-video-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 08:52","title":"Egyenként vitték el a rendőrök a Parlamentnél tiltakozókat, majd Budán folytatódott az egymásnak feszülés – videó a Momentum tüntetéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit és svéd kutatók szerint van két, már régóta alkalmazott gyógyszer, amelyek együttesen nagyon hatékonyan csökkenthetik a szív- és érrendszeri események kialakulásának kockázatát.","shortLead":"Brit és svéd kutatók szerint van két, már régóta alkalmazott gyógyszer, amelyek együttesen nagyon hatékonyan...","id":"20250415_gyogyszeres-kezeles-szivinfarktus-stroke-agyverzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218.jpg","index":0,"item":"5913bb78-462d-45df-a61d-3678c63f19ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_gyogyszeres-kezeles-szivinfarktus-stroke-agyverzes","timestamp":"2025. április. 15. 13:03","title":"Kombináltak két gyógyszert, kiderült, csökkenteni lehet velük a szívinfarktus esélyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec44f485-2602-43bf-9fe9-411d4f43ff40","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Novák Katalin egykori tanácsadója elárulta, hogy a köztársasági elnök velük sem egyeztetett lemondásáról, mindössze annyit közölt, hogy figyeljék a híreket.","shortLead":"Novák Katalin egykori tanácsadója elárulta, hogy a köztársasági elnök velük sem egyeztetett lemondásáról, mindössze...","id":"20250416_toman-szabina-novak-katalin-kegyelmi-ugy-lemondas-pride","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec44f485-2602-43bf-9fe9-411d4f43ff40.jpg","index":0,"item":"183ab52f-ef5a-4a2d-a0e6-76d4d19e7dcf","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_toman-szabina-novak-katalin-kegyelmi-ugy-lemondas-pride","timestamp":"2025. április. 16. 12:52","title":"Tomán Szabina: Saját vállalkozásaimon éreztem meg a kegyelmi botrányt, egy üzletünk kirakatát betörték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"A jogászok legfontosabb szakmai fórumán elhangzott beszédekben több kritika is elhangzott a Kúriával szemben. Varga Zs. András, a Kúria elnöke előadás közben viharzott ki a teremből, majd csekkolt ki a balatonalmádi szállodából, hiába próbálták miniszterek is békíteni.","shortLead":"A jogászok legfontosabb szakmai fórumán elhangzott beszédekben több kritika is elhangzott a Kúriával szemben. Varga Zs...","id":"20250415_jogaszgyules-botrany-Varga-Zs-Andras-kirohan-Kuria-jogegyseg-kritika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d.jpg","index":0,"item":"b97688d6-832a-43ad-b082-ed886dbe9f34","keywords":null,"link":"/360/20250415_jogaszgyules-botrany-Varga-Zs-Andras-kirohan-Kuria-jogegyseg-kritika","timestamp":"2025. április. 15. 06:30","title":"Botrány a jogászgyűlésen: Varga Zs. András előadás közben hagyta ott a konferenciát és hazarendelte a kúriai bírókat is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e35de9a-06bc-4046-b889-22b8bb3cb73b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az utóbbi napok legújabb trendje, hogy mindenki akciófigurákat készíttet saját magáról – vagy másokról – a mesterséges intelligencia segítségével. A BBC arra figyelmeztet, ez több ponton is igen komoly kérdéseket vet fel.","shortLead":"Az utóbbi napok legújabb trendje, hogy mindenki akciófigurákat készíttet saját magáról – vagy másokról – a mesterséges...","id":"20250415_mesterseges-intelligencia-chatgpt-akcifigura-generalasa-veszelyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e35de9a-06bc-4046-b889-22b8bb3cb73b.jpg","index":0,"item":"9e97fd76-58dd-4142-992d-d265d3411211","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_mesterseges-intelligencia-chatgpt-akcifigura-generalasa-veszelyek","timestamp":"2025. április. 15. 20:03","title":"Ön is készíttetett akciófigurát a mesterséges intelligenciával? Ezekről a veszélyekről tudnia kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce361b1f-36e1-40dd-aa77-b2be5fc5e561","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Orbán Viktor zebraügye nem igényelt eddig állatorvosi konzíliumot” – nyílt levelet kapott a rektor a látogatással kapcsolatban, amire ő szintén nyílt levél formájában reagált.","shortLead":"„Orbán Viktor zebraügye nem igényelt eddig állatorvosi konzíliumot” – nyílt levelet kapott a rektor a látogatással...","id":"20250415_Orban-Viktor-zebras-videoja-komoly-hullamokat-vetett-az-Allatorvostudomanyi-egyetemen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce361b1f-36e1-40dd-aa77-b2be5fc5e561.jpg","index":0,"item":"43184a70-a8e9-4495-bc35-90cea8502606","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Orban-Viktor-zebras-videoja-komoly-hullamokat-vetett-az-Allatorvostudomanyi-egyetemen","timestamp":"2025. április. 15. 07:25","title":"Orbán Viktor zebrás videója komoly hullámokat vetett az Állatorvostudományi Egyetemen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c1136e5-e0d2-4aa7-998c-ee04faa64d42","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Európában így már 500 eurót kell leszurkolni egy PS5-ért.","shortLead":"Európában így már 500 eurót kell leszurkolni egy PS5-ért.","id":"20250414_trump-vam-sony-25-szazalek-emeles-playstation-5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c1136e5-e0d2-4aa7-998c-ee04faa64d42.jpg","index":0,"item":"d79c2791-5ee9-4f3a-bd9b-ebdf40fef28a","keywords":null,"link":"/kkv/20250414_trump-vam-sony-25-szazalek-emeles-playstation-5","timestamp":"2025. április. 14. 13:40","title":"Trump vámjai miatt a Sony 11 százalékkal megemelte a PlayStation 5 árát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az izraeli kormány hosszútávú márkaépítő munkába kezdett Izrael külföldi megjelenítésének megváltoztatására, az "Izrael" márka újrafogalmazására. A meghívott szakemberek között van a stratégiai kommunikációval foglalkozó Braun & Partners cég vezetője, Braun Róbert is.
hvg.hu: Ön részt vesz az izraeli imázs átalakítását célzó munkában. Nem lehet könnyű, Izraelt illetően rendkívül megosztott a világ, pro és kontra kialakultak elfogultságok. Van esélye egy sikeres imázsváltásnak?
Braun Róbert: Tagja lettem egy nemzetközi és izraeli kommunikációs és reklám-szakemberekből, kutatókból álló csapatnak, amely a kormánytól kapott megbízás alapján dolgozza ki Izrael új márkáját, brandjét. Ha majd meghatározzuk a márkát, az identitást, arra épülhet majd a kommunikáció. A régi márkával valóban sok baj volt, ezt igazolták az elmúlt két évben e munka előzményeként folytatott nemzetközi kutatások. Igaz, Izrael „márkájával” korábban soha sem foglalkoztak, inkább csak spontán alakult, elsősorban a napi konfliktusokról, háborúkról szóló hírek és a világ információs csatornáin ide-oda áramló előítéletek, vélekedések, magyarázatok hatására. Az izraeli vezetők felismerték, hogy a globális kommunikáció korában óriási verseny folyik országok, régiók, városok, falvak között a figyelem felkeltésért. Ennek pedig anyagi konzekvenciái is vannak: fellendülhet vagy ellenkezőleg, visszaeshet az idegenforgalom, a befektetés, a kivitel – attól függően, hogy közvéleménynek illetve a szakmai közönségnek, beruházóknak, a pénzpiacok szereplőinek milyen elképzelései alakulnak ki az illető országról, régióról, városról vagy történetesen faluról.
hvg.hu: Kik vannak a szakértői csapatban?
B. R.: Az izraeli kormány és a helyi reklámszövetség „Brand Israel” projektjét 20 tagú bizottság irányítja. Elnöke Guy Toledano, az izraeli Saatchi & Saatchi reklámügynökség vezetője. Vele korábban együtt dolgoztam egy nemzetközi branding projektben, ő hívott a csapatba. A bizottságban rajtunk kívül a külügyminisztérium képviselői, izraeli és amerikai kutatók, valamint neves nemzetközi kommunikációs szakemberek kaptak helyet. Nekik már vannak tapasztalataik más országok, például Botswana, Új-Zéland, illetve nemzetközi cégek, így az Aeroflot vagy a Johnny Walker márkájának kialakításában.
hvg.hu: Mire jutottak, hogyan kellene újravarázsolni a külföldiekben élő Izrael-képet?
Ezt szeretnék hangsúlyozni...
B. R.: Korai lenne erről beszélnem. Annyit azért elmondhatok, hogy elemeztük az elmúlt években elvégzett kutatásokat, kialakítottuk azt a listát, amely pozitív és negatív értékeket tartalmaz, megkíséreltük a lehetséges átjárási, átvezetési csatornákat meghatározni. Foglalkoztunk a szóba jöhető márka lényeges elemeivel, azzal a kerettel, amelyre majd a kommunikáció épülhet. Minden ismert márka így épül; a legismertebb talán a Coca Cola márkaesszenciája, amely két szóból áll: globális barátság (universal friendship) vagy a Stella Artois sör márkája, melynek lényege: „minőség - kompromisszumok nélkül”. Országok márkája sem épül másképp, ez az elmúlt években mind nagyobb figyelmet kapott a szakmában, olyannyira, hogy ma már külön szakmai folyóirat is létezik, címe Place Branding (azaz: helymárkázás). Horvátország, Bosznia-Hercegovina márkaidentitásának kialakítása csak nemrég fejeződött be, most már a ráépülő kampányok folynak a nemzetközi sajtóban.
hvg.hu:Melyek voltak a vitás kérdések, felhasználják-e az emberarcú zsidó állam jelképeként a mosolygó izraeli katonalányt?
B. R.:
...és nem ezt.
Valóban, az eddigi márka egyik lényeges eleme volt - még ha nem is tudatosan épült – az „emberarcú Izrael”. A modern márkák azonban nem tolakodóak, elsősorban fogyasztói előnyökre és a fogyasztói részvételre épülnek, nyitottak, inspirálják a gondolkodást, lehetőséget adnak a fogyasztónak, hogy tegye hozzá azt, amitől úgy érzi, a sajátja. A márkáknak tehát egyenrangú párbeszédre kell ösztökélniük a fogyasztót, nem szabad rákényszeríteniük a befogadóra az értelmezést, nem szabad szájbarágósnak lenniük. Nincs ez másképp az ország márkákkal sem; azt hiszem, nem kell magyarázni, hogy az emberarcú Izrael márka elemei nem éppen ilyenek.
hvg.hu: Úgy hallottam, Önnek a kreativitás, mint izraeli énkép sem tetszik.
B. R.: Való igaz. Amikor felhozták, ellene voltam, mert jó példája a nem egyenrangú párbeszédnek. Ha mi kreatívak vagyunk, és ez különböztet meg bennünket másoktól, akkor ezzel a többiek fölé – egyebek mellett a más nemzetbéli fogyasztók fölé - helyezzük magunkat. De ez nem csak izraeli sajátosság: éppen most Magyarország is hasonló üzenettel szeretné megnyerni magának a turistákat. Mondanom sem kell, azt sem tartom szerencsés ötletnek.
Foglalkozni kell a Magyarország márkával is (Oldaltörés)
hvg.hu: Lesz-e valami köze az Izrael-brandnek a zsidó történelem és identitás sajátosságaihoz?
B. R.: A kihívás éppen az, hogy a mai márkák, áruk, szolgáltatások versenyében kell helyt állni; az, hogy egy márka régi, hagyományos, már nem elegendő. A ma fogyasztójához kell szólni, felkeltve az érdeklődését, sőt a vágyát, hogy ügy érezze, a brandot ő is birtokolhatja, ő is részévé válhat. Ez különösképp nehéz a márkák mai hatalmas versenyében; Izrael számára pedig talán még nehezebb, hiszen egy majd mindenki által ismert márkanévről van szó, amelyről ráadásul gondolnak is valamit. Új-Zéland vagy Horvátország talán ismert név, ám a világ fogyasztóinak, döntéshozóinak nagy része nem gondol róla semmit, így könnyebb új tartalommal megtölteni. Izrael újramárkázása nagy kihívás.
hvg.hu: A Brand Israel project legfőbb inspirátora tudvalevőleg Cipi Livni külügyminiszter, akinek alig titkolt célja, hogy beüljön a miniszterelnöki bársonyszékbe. Mennyire segíti a márkázást az ő személye?
B. R.: Az, hogy Livni assony illetve a kormány elkötelezett a projekt mellett részben előnyös, hiszen pénzre, támogatásra, összefogásra van szükség, ugyanakkor számos téren nehézséget jelent. A márkázás hosszú, fárasztó, kommunikációs szempontból unalmas folyamat; sok kutatás, majd a márkaesszencia kidolgozása, és utána éveken át való összehangolt megjelenítése adhat csak esélyt a sikerre. Politikusoknak általában nincs ennyi idejük. Remélem a külügyminiszterrel sikerült megértetni, hogy ebből politikai előny rövid távon nem várható. Őt az Izrael létének elismerésével kapcsolatos problémák izgatták, én pedig – amikor talákoztunk - arról beszéltem, hogy e kérdések felvetése rossz keretbe zárja a kommunikációs gondolkodást; ebből nem születhet új márka.
hvg.hu: Tanult-e mindebből Magyarországgal kapcsolatban? Ön szerint milyen irányban kéne módosítani a magyarokról külföldön alkotott képet?
B. R.: Rendkívül hasznosak ezek a közös, nemzetközi munkák. Magyarország mostanában – ilyen-olyan felütéssel - beverekedte magát a nagy lapok, internetes honlapok vezető anyagai közé, számos hírben, elemzésben, publicisztikában szerepelünk az amerikai és az európai sajtóban. Most kellene Magyarországnak is elkezdeni a márkaépítést. Ha még várunk vele, később sokkal nehezebb lesz; nagyon magasra kerül a belépési korlát, és azt kockáztatjuk, hogy a világ elmegy mellettünk. Ez pedig kevesebb turistát, befektetőt, üzleti kapcsolatot, politikai tőkét jelent, aminek mi mindannyian, akik itt élünk, kárát látnánk.