Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7226485d-bb64-4409-8768-17e886b0b728","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az országos rendőrfőkapitány elrendelte a rendőrség kommunikációs gyakorlatának felülvizsgálatát azt követően, hogy a belvárosi lakásában megölt nő ügyében a rendőrséget számonkérő Facebook-kommentelőket arrogáns stílusban osztotta ki a rendőrség oldalának moderátora.","shortLead":"Az országos rendőrfőkapitány elrendelte a rendőrség kommunikációs gyakorlatának felülvizsgálatát azt követően...","id":"20250205_rendorseg-belvarosi-halalos-lakastuz-bocsanatkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7226485d-bb64-4409-8768-17e886b0b728.jpg","index":0,"item":"6dac917d-3385-40e6-974c-f9584255f6ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_rendorseg-belvarosi-halalos-lakastuz-bocsanatkeres","timestamp":"2025. február. 05. 13:39","title":"Bocsánatot kért a rendőrség, amiért méltatlanul kommunikáltak a meggyilkolt japán nő ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég gyorsan az Európai Unió területén. Az Unió katonai mobilitásra vonatkozó legutóbbi cselekvési terve a tervezési hiányosságok miatt vegyes eredményeket ért el, és a végrehajtás útjában továbbra is akadályok állnak. Az Európai Bizottság változtatásokat ígért. ","shortLead":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég...","id":"20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7.jpg","index":0,"item":"3711204b-160b-446d-94a4-e673c343a21e","keywords":null,"link":"/eurologus/20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","timestamp":"2025. február. 05. 19:40","title":"Eltérő közlekedési előírások akadályozzák a tankok mozgását az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7aaea600-4dc9-4cb0-85f9-de73cfc14182","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Azt ígérik, a Majkával való szakításról „exkluzív és őszinte pillanatok” lesznek benne. ","shortLead":"Azt ígérik, a Majkával való szakításról „exkluzív és őszinte pillanatok” lesznek benne. ","id":"20250206_Curtis-dokumentumfilm-forgatas-Jimmy-J-Hollywood","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7aaea600-4dc9-4cb0-85f9-de73cfc14182.jpg","index":0,"item":"27449b4e-2064-4d92-b455-5e259c206c4e","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Curtis-dokumentumfilm-forgatas-Jimmy-J-Hollywood","timestamp":"2025. február. 06. 15:27","title":"Dokumentumfilmet forgat Curtis életéről Jimy J. Hollywood","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3.jpg","index":0,"item":"3782ed7f-f820-4d27-b471-76b6946f7202","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","timestamp":"2025. február. 06. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Mi nem eladó?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A követeléseik első pontja Koós Pál távozása.","shortLead":"A követeléseik első pontja Koós Pál távozása.","id":"20250206_moholy-nagy-muveszeti-egyetem-mome-hallgatok-targyalas-rektor-koos-pal-boszormenyi-nagy-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83.jpg","index":0,"item":"1ab7442a-1242-4e3e-8a42-58be149d6d69","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_moholy-nagy-muveszeti-egyetem-mome-hallgatok-targyalas-rektor-koos-pal-boszormenyi-nagy-gergely","timestamp":"2025. február. 06. 06:04","title":"Nem tárgyalnak a MOME hallgatói, amíg a rektor le nem mond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c40db7e2-7951-42fd-a14d-1b0bdf0532fa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint Orbán Viktornak színt kell vallania, hogy a publicista az ő utasítására cselekszik-e, vagy sem. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint Orbán Viktornak színt kell vallania, hogy a publicista az ő utasítására cselekszik-e, vagy...","id":"20250206_Magyar-Peter-Itt-az-ideje-hogy-Bayer-Zsolt-eltunjon-a-kozeletbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c40db7e2-7951-42fd-a14d-1b0bdf0532fa.jpg","index":0,"item":"b50ba62b-9e51-4947-9639-6ff7eaad1d02","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Magyar-Peter-Itt-az-ideje-hogy-Bayer-Zsolt-eltunjon-a-kozeletbol","timestamp":"2025. február. 06. 09:52","title":"Magyar Péter: Itt az ideje, hogy Bayer Zsolt eltűnjön a közéletből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4858d1c9-3609-464a-b71c-d9028856e49e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavaly naponta 12 millió darab kis értékű csomag jött Kínából, az Európai Bizottság szerint ez rengeteg gondot okoz az EU-nak.","shortLead":"Tavaly naponta 12 millió darab kis értékű csomag jött Kínából, az Európai Bizottság szerint ez rengeteg gondot okoz...","id":"20250205_europai-bizottsag-vam-temu-csomag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4858d1c9-3609-464a-b71c-d9028856e49e.jpg","index":0,"item":"b450a2ce-9657-4fe4-84b1-18405e7a398b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_europai-bizottsag-vam-temu-csomag","timestamp":"2025. február. 05. 16:12","title":"Az Európai Bizottság vámot akar kivetni a Temu és a Shein csomagjaira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cae17352-389c-4b7d-b3fe-0477ad1a4fc9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A mínusz negyedik szinten csaptak fel a lángok.","shortLead":"A mínusz negyedik szinten csaptak fel a lángok.","id":"20250206_belvaros-szervita-ter-tuzeset-melygarazs-kigyulladt-zold-rendszamos-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cae17352-389c-4b7d-b3fe-0477ad1a4fc9.jpg","index":0,"item":"3186b756-2a70-49b4-aa0b-cdc11c84fd25","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_belvaros-szervita-ter-tuzeset-melygarazs-kigyulladt-zold-rendszamos-auto","timestamp":"2025. február. 06. 10:28","title":"Mélygarázsban kigyulladt zöld rendszámos autó miatt kellett kiüríteni egy irodaházat a Szervita téren – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Súlyos problémákat vet fel, ha Európa legrosszabb színvonalú állami vasúttárságának a kezelésébe adják a HÉV-et, állítja Vitézy Dávid, a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) szóvivője. Szerinte ezt az átgondolatlan tervet végső soron az indokolja, hogy az állam ellenőrizni akarja az elkerülhetetlenül szükséges új járműpark beszerzését, rátenné a kezét a tenderre.
hvg.hu: A MÁV a Cargo bevételéből meg szándékozik vásárolni a HÉV-et teljes hálózatával együtt a BKV-tól, hogy ezzel is csökkentse a fővárosi közlekedési vállalat adósságait. Mit lehet ezen kifogásolni?
Vitézy Dávid: Ha a magyar államnak megvan erre a pénze, és a kormány lát arra lehetőséget, hogy a HÉV finanszírozásához hozzájáruljon, ezzel megoldja a BKV anyagi gondjait, akkor ehhez nem kell szétvernie az elővárosi közlekedést. Az, hogy a MÁV vásárolja meg a HÉV-et, rossz megoldás, nem szolgálja az elővárosi közlekedés résztvevőinek érdekeit. Első számú érvem: a csepeli, a szentendrei, a gödöllői és a ráckevei HÉV is jelentős Budapesten belüli utasforgalmat bonyolít le. A csepeli HÉV el sem hagyja a főváros határát, vagyis a szó szoros értelmében nem is nevezhető elővárosi vasútnak. De a szentendrei és a gödöllői HÉV is a városhatáron belül szállítja utasai többségét, az előbbire Békásmegyeren, az utóbbira Cinkotán száll fel a legtöbb utas. Innen egyébként nincs is más lehetőségük az utasoknak arra, hogy bejussanak a városközpontba. A fővárosi önkormányzat ezért nem adhatja ki a kezéből sem az ármegállapítás, sem pedig a menetrend megszabásának jogát.
Megjegyzendő, hogy azok is rosszul járhatnak, ha a HÉV gazdát cserél, akik az elővárosokban laknak. A MÁV Start ma Európa legrosszabb színvonalú vasúti szolgáltatója. Menetrendi struktúrája szét van verve, szinte valamennyi járata késik. Hozzá képest a HÉV fegyelmezett és kiszámítható üzemmódban működik, igaz, régi kocsikkal. Az olykor négy-öt percenként járó szentendrei HÉV-nél húsz perces késés megengedhetetlen, márpedig ekkora késés a MÁV-nál szinte természetesnek számít, sem az utasok, sem a vasutasok nem lepődnek meg rajta. A vasútnál napjainkban a biztonság, a megbízhatóság, a kiszámíthatóság mint követelmény szinte már fel sem merül. Ugyanakkor a négy HÉV óriási utasforgalmat bonyolít le, ami a BKV teljesítményéhez képest is jelentős.
hvg.hu: De a HÉV ráfizetéses. A BKV szanálása indokolná, hogy leválasszák róla az elővárosi közlekedést.
V. D.: Önmagában sem a HÉV, sem bármelyik autóbusz- vagy villamosjárat nem okoz veszteséget. A HÉV-nek saját bevétele is van, ami távolról sem csekély, és a jelenleg a BKV-hez folyik be. Az, hogy az eladott bérletekből befolyó bevételeket miként osztják szét a különböző üzemágak között, megállapodás kérdése. A tömegközlekedést összességében kell nézni, azt, hogy mennyibe kerül az egész hálózat fenntartása. Ha a költségvetésnek lesz arra pénze, hogy harminc milliárdért megvegyék a HÉV-et a BKV-tól, akkor ezt az egész összeget odaadhatják a BKV-nak, támogatásként. A vasút egyébként hihetetlenül sok költségvetési pénzt kap, és teljesen felesleges ezt az összeget „átfolyatni” a MÁV-on.
Honnan jön a pénz?
Molnár Csaba, az új közlekedési miniszter megerősítette, hogy a MÁV Cargo 102 milliárd forintos privatizációs bevételéből tervezik megvásárolni a MÁV-nak a BKV tulajdonában lévő HÉV eszközeit, illetve egész hálózatát. Így a BKV jelentős, 30 milliárd forint körüli egyszeri forráshoz jutna, egyben "megszabadulna" a helyi vasút üzemeltetésétől. Április 30-áig eldőlhet, hogy az állam milyen garanciális feltételek mellett adja át a BKV-nak az említett összeget.
hvg.hu: Újra napirendre került a sztrájk. A dolgozók követeléseinek teljesítését a BKV a fővárosra, a főváros az államra hárítja, de a türelmük fogy. Ki itt a hunyó?
V. D.: Jogos igény, hogy a BKV-t valahogy finanszírozni kell. Ezen a téren a kormánynak, de a fővárosi önkormányzatnak is van feladata. Azt tényleg nem lehet várni, hogy a kormány minden évben, engedve a sztrájkfenyegetésnek, hatalmas viták után rendkívüli támogatást adjon a BKV-nak. Közben a cég fokozatosan romlik le, a járműveinek a műszaki állapota elképesztő. Csak múlt pénteken három autóbusz gyulladt ki. A buszok átlag életkora jelenleg tizenhat év. A közlekedési vállalat újratermelődő hiányát nyilvánvalóan csökkenteni kell, de erre nemcsak az a mód, hogy a költségvetés tíz-húszmilliárdos gyorssegélyt ad. Azt kellene tenni, amit Debrecenben és Szegeden, ahol az emelkedő parkolási díjak a közlekedési vállalatot illetik. Ha ezt Budapesten is bevezetnék, hosszú távra meg lehetne oldani a BKV gondjait, hiszen az emberek öt-tíz év múlva is fognak parkolni, és ezért hajlandóak fizetni.
hvg.hu.: Köztudott, hogy nagy visszaélések vannak a kerületi parkolási társaságoknál.
V. D.: Megfelelő politikai akarattal rendbe lehetne hozni a fővárosi parkolási rendszert. Másrészt, addig is emelni kellene a parkolási alapdíjat. Egyes, a fővároshoz tartoló területeken, például a Moszkva téren még napjainkban sem kell parkolási díjat fizetni. Ha csak a parkolási díjak emeléséből származó többletbevételt átutalnák a BKV-nak, azzal már enyhülnének a finanszírozási gondjai. Érdemes azon elgondolkodni, hogy tíz évvel ezelőtt egy buszjegy feleannyiba került, mint egy órányi parkolás alapdíjon. Ma a parkolási díj ugyanannyi maradt, de a buszjegy már drágább, mert időközben több mint a kétszeresére emelkedett az ára. Ugyanakkor az elővárosokban ma sincs még tarifaközösség, és ha a MÁV is belép a képbe, a BKV-jegy - úgy sejtem - nem lesz rá érvényes, még a városhatáron belül sem. Csak a bérletek terén van bizonyos együttműködés, de ha valaki például Gödöllőről jár be rendszeresen Budapestre, el kell döntenie, hogy HÉV-, MÁV- vagy Volánbusz-bérletet vesz-e. Nem a cégeket kell egyesíteni, hanem közlekedési szövetséget kell létrehozni, bérletének érvényességét mind a három szolgáltatóra ki kell terjeszteni magadott távolságon belül, úgy, mint másutt Európában. Idáig még mindig nem sikerült eljutnunk. A tömegközlekedés egyebek között ezért sem versenyképes nálunk a gépkocsiforgalommal.
hvg.hu.: Ha ennyire sok az ellenérv, miért akarják a HÉV-et átadni a MÁV-nak?
V. D.: Nemcsak azért ellenezzük ezt a tranzakciót, mert a MÁV Start régóta rossz, és képtelen lenne az elővárosi közlekedést a megfelelő színvonalon üzemeltetni. Azok, akik még ezt erőltetik, a csepeli HÉV-et, mivel nem lépi ezt a városhatárt, „gyorsvillamossá” alakítanák, legalábbis ilyen elképzelések is napvilágot láttak. Ez már kész elmebaj, amikor a gombhoz varrják a kabátot. Egy hatkocsis gyorsvasutat, amelytől egy egész városrész közlekedése függ, nem lehet villamossá „átminősíteni”. Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a főváros összes távlati tervében, így a Podmaniczky-tervben is szerep a HÉV integrálása a metróhálózatba, így a szentendrei és a csepeli HÉV összekötése a Duna alatt, s ezzel az 5-ös metróvonal kialakítása. Ennek figyelembe vételével teljesen érthetetlen, miért adnák oda a HÉV-eket a MÁV Startnak. Idén augusztusban szavazott a fővárosi közgyűlés arról, hogy a HÉV-ek esetében nem járul hozzá a tulajdonviszonyok megváltoztatásához. A HÉV-vonalak sorsa dőlhet el, hogy ki és milyen célra veszi az új szerelvényeket, és azok alkalmasak lesznek-e arra, hogy metróként is közlekedjenek. Kis fantáziával ki lehet találni, mi van a terv mögött. A kormány azért akarja rátenni a kezét a HÉV-ekre és az elkerülhetetlenül szükséges járműbeszerzésre, mert az esedékes tender kiírásával befolyást szeretne szerezni a részben az EU-s programokból érkező hatalmas összegek felhasználása fölött. Egyeseknek a járműtenderre fáj a foguk, de nagyon.