Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"82b785ca-d222-431f-917a-713690d8201d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"A fizetés a legfontosabb munkavállalói igény, de sokan elégedetlenek a munkáltatójuk rugalmasságával is, legyen szó akár a munkaidőről, akár az otthoni munkavégzés lehetőségéről.","shortLead":"A fizetés a legfontosabb munkavállalói igény, de sokan elégedetlenek a munkáltatójuk rugalmasságával is, legyen szó...","id":"20241130_hvg-munka-munkahely-munkavallalok-generaciok-fizetes-home-office-munkaido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82b785ca-d222-431f-917a-713690d8201d.jpg","index":0,"item":"b4525b03-d6fe-495b-8dd6-4d7ae6e117ab","keywords":null,"link":"/360/20241130_hvg-munka-munkahely-munkavallalok-generaciok-fizetes-home-office-munkaido","timestamp":"2024. november. 30. 13:30","title":"Egyáltalán nem csak a fizetés számít, amikor megítéljük, hogyan érezzük magunkat a munkahelyünkön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44712931-4d05-4f98-9af0-c16ca7932d95","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A népszerű kávézólánc új üzletét egy dél-koreai határátkelőnél nyitották meg.","shortLead":"A népszerű kávézólánc új üzletét egy dél-koreai határátkelőnél nyitották meg.","id":"20241129_Starbucks-eszak-korea-hataratkelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44712931-4d05-4f98-9af0-c16ca7932d95.jpg","index":0,"item":"6e1d5f55-637f-4b85-a9e5-3ed37faced3e","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_Starbucks-eszak-korea-hataratkelo","timestamp":"2024. november. 29. 13:03","title":"Starbucks nyílt az észak-koreai határ mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83f1e4b5-0a8f-4ab6-bf5f-ba22b3f19c84","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vadonatúj dalt jelentetett meg a decemberi arénakoncertje előtt a zenekar.","shortLead":"Vadonatúj dalt jelentetett meg a decemberi arénakoncertje előtt a zenekar.","id":"20241129_kispal-es-a-borz-hazibuli","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83f1e4b5-0a8f-4ab6-bf5f-ba22b3f19c84.jpg","index":0,"item":"e6ea49ab-b914-4e9a-b1a8-7b16e84dabdd","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_kispal-es-a-borz-hazibuli","timestamp":"2024. november. 29. 10:07","title":"Emlékeznek a Házibuli zenéjére? A Kispál és a Borz is felidézi az új dalában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Régi munkatársától köszönt el Sulyok Tamás.","shortLead":"Régi munkatársától köszönt el Sulyok Tamás.","id":"20241129_hivatalvezeto-sulyok-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b.jpg","index":0,"item":"53a42277-7464-4bcf-88a1-b7840a4f3697","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_hivatalvezeto-sulyok-tamas","timestamp":"2024. november. 29. 20:30","title":"A köztársasági elnök 9 hónap után lecserélte a hivatalvezetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94c66696-440c-4aaf-8510-60cc089aaf74","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az indoklás már csak azért is cinikus, mert az egyetem dolgozói több mint egy éve küzdenek a béremelésükért.","shortLead":"Az indoklás már csak azért is cinikus, mert az egyetem dolgozói több mint egy éve küzdenek a béremelésükért.","id":"20241129_elte-kancellaria-elbocsatasok-beremeles-fdsz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94c66696-440c-4aaf-8510-60cc089aaf74.jpg","index":0,"item":"ccf2c32f-f832-4c7d-86c8-bc990f9a8210","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_elte-kancellaria-elbocsatasok-beremeles-fdsz","timestamp":"2024. november. 29. 14:17","title":"A béremelés forrásának előteremtésére hivatkozva küldene el 20-25 embert az ELTE Kancelláriája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0c28d8b-a0cb-4792-a828-d0f03c424e7e","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kereki Gergő társasága vagyonkezeléssel és kommunikációs tevékenységgel foglalkozik. ","shortLead":"Kereki Gergő társasága vagyonkezeléssel és kommunikációs tevékenységgel foglalkozik. ","id":"20241129_Kereki-Gergo--Uj-Media-Holding-Zrt-KESMA-Mediaworks-MCC-The-European-Conservative","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0c28d8b-a0cb-4792-a828-d0f03c424e7e.jpg","index":0,"item":"682e0f12-9113-4b0a-839c-bb86d4654a91","keywords":null,"link":"/360/20241129_Kereki-Gergo--Uj-Media-Holding-Zrt-KESMA-Mediaworks-MCC-The-European-Conservative","timestamp":"2024. november. 29. 12:15","title":"Saját holdingot alapított a kormányzat ideológiai szervezeteinek egyik fontos háttérembere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de3dfe2b-851f-4292-a422-fb4a39622672","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A rákbeteg színésznek 2020-ban két-három évet adtak, de legyőzte a betegséget.","shortLead":"A rákbeteg színésznek 2020-ban két-három évet adtak, de legyőzte a betegséget.","id":"20241129_dolph-lundgren-mutet-rak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de3dfe2b-851f-4292-a422-fb4a39622672.jpg","index":0,"item":"05fbb441-76fc-4252-ac93-aeae5f774a32","keywords":null,"link":"/elet/20241129_dolph-lundgren-mutet-rak","timestamp":"2024. november. 29. 19:08","title":"Dolph Lundgren: Most tolnak be a műtőbe, és megszabadulok az utolsó elhalt daganattól is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57bf11e6-2027-4d22-8d41-50f479258c92","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Azt nem tudta megmondani, hogy miért csinálta. ","shortLead":"Azt nem tudta megmondani, hogy miért csinálta. ","id":"20241129_siofok-vasutallomas-auto-sinekre-hajtott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57bf11e6-2027-4d22-8d41-50f479258c92.jpg","index":0,"item":"0b842ac8-54e4-4c33-8d2e-8b40b8554e45","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_siofok-vasutallomas-auto-sinekre-hajtott","timestamp":"2024. november. 29. 13:51","title":"Végighajtott a siófoki vasútállomás peronján egy autós, felhajtott a sínekre és ott elakadt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jobboldali túlsúly a virtuális térben - cyber-gerillák bevetésben
Tetszett a cikk?
A jobboldal nemcsak a tematikus hírcsatornák terén tett szert előnyre a baloldallal szemben, hanem az interaktív és a részvételre alapozott infokommunikációs megoldások, a virtuális kisközösségek szervezése terén is. Kiterjedt aktivista hálózata már nem plakátokat ragaszt és aláírásokat gyűjt, hanem cyber-gerillákká vált-- hívja fel a figyelmet Novák Zoltán, a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatásvezetője.
Az első médiaháború még a monopolhelyzetben lévő közmédiumok feletti ellenőrzésért folyt a kilencvenes évek elején. Bár a kormánypárti erők kerekedtek felül, győzelmük tiszavirág életű volt, mert a választásokat elbukták. A második médiaháború az ezredforduló időszakában csúcsosodott ki, és sokkal kiterjedtebbé vált, mint az első. A médiaegyensúly megteremtésének jelszavával indított offenzívát az akkori jobboldali kormány, és az eredmény ezúttal is ellentmondásos volt. A jobboldali kurzus a saját célkitűzéseihez képest jelentős eredményeket ért el a médiaarányok megváltoztatása terén, de a választásokat – ugyan nem sokon múlott – mégis elvesztette.
A 2002-es választási vereség feldolgozása során a jobboldali diskurzusban első helyen szerepelt a kudarc okaként, hogy nem sikerült megteremteni az „ideális” médiaegyensúlyt. Ennek szellemében a jobboldal tudatos építkezésbe kezdett, melynek eredményeként ma már nem beszélhetünk baloldali médiatúlsúlyról – nem is beszélnek róla –, sőt bizonyos szegmensekben a jobboldal került előnybe.
Miközben a sajtópiacon az erőviszonyok kiegyenlítődtek, az online hírportálok és a rádiócsatornák tekintetében is nagyjából kiegyensúlyozottak az arányok, van egy terület, egy a politikum szempontjából igen fontos terület, ahol a jobboldal vitathatatlan előnyre tett szert. Ez pedig a tematikus hírcsatornák szegmense. A Hír TV 2002-ben indította adását, és mostanra már számos kábelszolgáltatónál az alapcsomag része. Az Echo TV pedig egy jobboldali médiaholding zászlóshajójaként kezdte meg működését 2005-ben. Mindkét csatorna túl van néhány irányváltáson, de jobboldali elkötelezettsége megkérdőjelezhetetlen, és mára mindkettő országos elérhetőséggel (persze vannak fehér foltok) és országos ismertséggel rendelkezik.
A másik oldalon ezzel csak a Magyar ATV állítható szembe, ami viszont nem tematikus hírcsatorna. Bár megháromszorozta híradóinak számát, és főműsoridőben főleg háttérműsorokat sugároz, ennek ellenére az ATV műsorkínálata meglehetősen heterogén; a helyszíni tudósítások, a saját készítésű riport és magazinműsorok volumenében sem tudja felvenni a versenyt.
A tematikus hírmédiumok szerepe a politikai küzdelmekben azért jelentős, mert ez az a szintér, ahol a politikai tartalmak közlése gyakorlatilag kora reggeltől késő estig folyamatos, és a legszélesebb fórumot nyújtja politikusok és közszereplők számára. Ez az a terep, ahol - idő és tematika tekintetében - a politikai diskurzus a legszélesebb spektrumban teljesedhet ki. .
Erről a jelentős térvesztésre a baloldal valószínűleg azért nem reagált, mert lefoglalta az Őszöd-botrány és annak kísérőjelenségei, majd a koalíciós válság, a kisebbségi kormányzás, a válságkezelés. Jelenleg pedig a Bajnai-kormány életben tartása köti le figyelmét. De amint kikerül jelenlegi katatón állapotából, valószínűleg felméri majd e hátrány következményeit, és minden bizonnyal megkísérli ledolgozni a lemaradását. Vagy úgy, hogy az ATV-t valódi hírcsatornává alakítja, vagy létrehoz egy új tematikus adót. Ráadásul, ha 2010-ben kormányváltás lesz (a mai adatok alapján ennek van a legnagyobb esélye) akkor megindul az ilyenkor már üzemszerű folyamat a közmédiumok felügyeletét illetően, és elindulnak a belső harcok a pozíciók újraosztásáért. Ha más nem, akkor majd ez lépéskényszerbe hozza a baloldalt, és mindez valószínűleg egy újabb médiaháború nyitányát jelenti majd.
Új harctér, új harcmodor – gerilla hadviselés (Oldaltörés)
Miközben a klasszikus médiaszíntéren a harc időről-időre újratermeli önmagát, egyre nagyobb jelentőséggel bír a második médiafront, amelynek terepe az alternatív nyilvánosság. Ez a fórumok, blogok, csoportos SMS-ek, directmail-ek, videómegosztók, közösségi oldalak, és a Twitter világa.
Egyre pregnánsabb jelei mutatkoznak annak, hogy a nyilvánosság szerkezetében egy újabb paradigmaváltás körvonalazódik, és lassan, de biztosan kezdetét veszi a posztmediatizációs korszak, melyben – a politikai kommunikáció tekintetében – épp ellenkező folyamatok zajlanak le, mint a hatvanas-hetvenes években a mediatizáció során.
A mediatizáció folyamán a hagyományos gépezetpolitikai eszközrendszert („machine politics”) fokozatosan felváltotta a mediatizált politika. A tömegmédia megjelenése előtt a a kampány irányítása és bonyolítása a pártgépezet mechanizmusán keresztül történt, a jelöltek bemutatása és az üzenetek eljuttatása többszörös mediációval ment végbe, és a láncolat végén a helyi pártszervezet által kialakított önkéntes támogatói hálózat aktivistája és a választópolgár közötti személyes kapcsolat állt.
A tömegmédiumok megjelenésével és elterjedésével e disztribúciós lánc lerövidült, és a politika súlypontja fokozatosan áthelyeződött az alsó szintű (grass roots) erőfeszítések szférájából az országos médiatérbe. A tömegmédia logikája a one-to-many modellen alapszik, így a jelöltek sok befogadót érnek el egy időben, ezáltal a mozgósítás leghatékonyabb módja ha a kommunikátor a tömegmédia segítségével közvetlenül szólítja meg a választókat. E folyamat a 90-es évekre végleg kiteljesedett. Már nem fért kétség ahhoz, hogy nem az dönti el a választásokat, hogy mely politikai erő rendelkezik kiterjedtebb és jobban működő pártszervezettel és aktivista hálózattal, hanem az, hogy üzeneteivel és tematikájával ki uralja a médiát. Ekkorra már nyilvánvalóvá vált, hogy aki a kommunikációs küzdelmet elveszíti, aki nem képes médiakonform üzeneteket, témákat, programot és imázst felkínálni, az nem nyerhet választást, legyen bármilyen olajozott pártgépezet és önkéntes hálózat mögötte.
A posztmediatizációs korszakban a folyamat visszájára fordult, a médiatér pluralizálódik és atomizálódik, felértékelődnek a helyi médiumok és cyber kisközösségek, előtérbe kerülnek az interaktív és a részvételre alapozott infokommunikációs megoldások, a tömegkommunikáció hagyományos one- to-many szisztémáját lassan felváltja a many to many modell. Az elkötelezett aktivisták a virtuális térbe lépve kommunikációs csomópontokká és alacsony – de elvben korlátlan – akciósugárral rendelkező véleményvezérekké, médiagerillákká válnak. A klasszikus tömegmédiumok jelentősége lassan de megállíthatatlanul csökkenni kezd, helyüket fokozatosan átveszi az időben és térben a korábbinál jóval nagyobb szabadságot nyújtó tartalomszolgáltatás, átveszik a kétirányú információ-áramlást preferáló, horizontálisan szerveződő tartalom-felületek és virtuális kisközösségek.
A Fidesz aktivisták uralják az internetes vitafórumokat, blogokat hoznak létre, sms- hálózatokat alakítanak ki, képes és szöveges videó-üzeneteket készítenek és töltenek fel a videómegosztó portálokra, gúnyos grafikákat küldenek szét a világhálón-
Az alternatív nyilvánosság szerepének növekedését jelzi a Fidesz népszavazási győzelme is, aminek aránya sokakat meglepett. Miközben a párt kerülte a tömegmédiumokban közzétett mozgósító erejű, konfrontatív üzeneteket, a posztmodern kampányeszközök széles tárházát alkalmazta az alternatív nyilvánosságban, amivel valóban nem várt részvételi arányt tudott elérni. Ugyanígy a második médiafront jelentőségét erősíti a Jobbik EP-választási sikere, hisz a párt a kampány során szinte teljesen kiszorult a mainstream médiából, és -- pusztán az alternatív nyilvánosságban folytatott kampányával -- képes volt csaknem akkora szavazati arányt elérni, mint az MSZP.
Ha a soron következő országgyűlési választásokat már nem is befolyásolja, a 2014-es választást minden bizonnyal a harmadik, kétfrontos médiaháború fogja eldönteni. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, korántsem biztos, hogy a végén az győz, aki a klasszikus médiafronton győz.