Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"75ad71bc-b415-46fa-9956-47f19d717764","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Gyakran elfelejtjük, hogy a gyógyulás nem csupán a betegségtől való megszabadulást jelenti, hanem az egész ember helyreállítását is. Szerkesztett részlet Ellen J. Langer világhírű pszichológus Tudatos test című könyvéből.","shortLead":"Gyakran elfelejtjük, hogy a gyógyulás nem csupán a betegségtől való megszabadulást jelenti, hanem az egész ember...","id":"20250412_Tudatos-test-A-jobb-egeszsegi-allapot-tenyleg-csak-egy-gondolatnyi-tavolsagra-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75ad71bc-b415-46fa-9956-47f19d717764.jpg","index":0,"item":"79cdf74c-7ffb-4206-86bb-a1f9dbe4d4e5","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250412_Tudatos-test-A-jobb-egeszsegi-allapot-tenyleg-csak-egy-gondolatnyi-tavolsagra-van","timestamp":"2025. április. 12. 19:15","title":"Tudatos test: A jobb egészség tényleg csak egy gondolatnyi távolságra van?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b170414-09dc-4ec3-8fc2-47ab3ffe54aa","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kórház intenzív osztályát és sebészetét érte találat, áldozatokat nem jelentettek. ","shortLead":"A kórház intenzív osztályát és sebészetét érte találat, áldozatokat nem jelentettek. ","id":"20250413_Gaza-korhaz-legicsapas-tamadas-megsemmisult-Izrael","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b170414-09dc-4ec3-8fc2-47ab3ffe54aa.jpg","index":0,"item":"93e74226-4444-491f-a071-c809f31ba578","keywords":null,"link":"/vilag/20250413_Gaza-korhaz-legicsapas-tamadas-megsemmisult-Izrael","timestamp":"2025. április. 13. 10:16","title":"Megsemmisülhetett az utolsó működő kórház egy része Gáza városában egy légicsapás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64babe6c-2203-4bee-878c-62bd1fa1e429","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Tovább emelkedik a romániai érdeklődés a kelet-magyarországi házak, lakások iránt.","shortLead":"Tovább emelkedik a romániai érdeklődés a kelet-magyarországi házak, lakások iránt.","id":"20250414_identitasvedelem-romaniaiak-ingatlanvasarlasa-Magyarorszagon-Navracsics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64babe6c-2203-4bee-878c-62bd1fa1e429.jpg","index":0,"item":"67aba2f1-da4d-41ab-82a3-90e275a6c631","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250414_identitasvedelem-romaniaiak-ingatlanvasarlasa-Magyarorszagon-Navracsics","timestamp":"2025. április. 14. 09:08","title":"Nem csoda, hogy rohamoznak a román ingatlanvásárlók, ha nálunk 100 ezer, náluk 1,2 millió forintnyi a négyzetméterár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: ősállatok és a gázai háború.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250411_Cumisuvegbol-etetett-oriasfarkas-Elvitelre-Netanjahu-podcast-gazai-haboru-Izrael","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"dd2de66c-889c-481c-8fa0-c6438fd70307","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Cumisuvegbol-etetett-oriasfarkas-Elvitelre-Netanjahu-podcast-gazai-haboru-Izrael","timestamp":"2025. április. 13. 06:00","title":"Cumisüvegből etetett óriásfarkas │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4c3db0d-bccd-4827-b5b7-ee79ab83e5ae","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Úgy tűnik, növekednek az amerikai igények az Ukrajnának nyújtandó segítségért cserébe.","shortLead":"Úgy tűnik, növekednek az amerikai igények az Ukrajnának nyújtandó segítségért cserébe.","id":"20250413_Amerika-Ukrajna-gazvezetek-koveteles-felugyelet-orosz-gaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4c3db0d-bccd-4827-b5b7-ee79ab83e5ae.jpg","index":0,"item":"b1f20c4a-5521-4748-90bf-db93f40a7ddd","keywords":null,"link":"/vilag/20250413_Amerika-Ukrajna-gazvezetek-koveteles-felugyelet-orosz-gaz","timestamp":"2025. április. 13. 08:45","title":"Amerika újabb követelése: átvenné az irányítást az egyik fontos ukrán gázvezeték felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36e90c0d-906a-446a-abf7-975b86872eca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250413_erste-mobilbank-kinai-adatatviteli-szabvany-android-hibajavitas-krausz-ferenc-orosz-akademia-spacex-rontgen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36e90c0d-906a-446a-abf7-975b86872eca.jpg","index":0,"item":"e284cf3f-d86b-4265-82a3-b41704d13516","keywords":null,"link":"/tudomany/20250413_erste-mobilbank-kinai-adatatviteli-szabvany-android-hibajavitas-krausz-ferenc-orosz-akademia-spacex-rontgen","timestamp":"2025. április. 13. 12:02","title":"Ez történt: Bejelentették az Erste-ügyfeleknek, melyik telefonokról tűnik el végleg a bank alkalmazása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dea10479-57e0-4583-b52f-8b63d815ae09","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) keretében már második éve vállalnak fontos szerepet a gyártók abban, hogy termékeik megfelelő módon hasznosuljanak újra, ezzel óvva környezetünket és erősítve a gazdaságot. A már működő rendszer azonban most szigorodik: áprilistól bírságot kaphat az, aki nem, vagy nem valós adatot szolgáltat a hatóság részére. Cikkünkben azt nézzük meg, mi a bírság célja, és hogy kinek, miért és mennyit kell fizetnie.","shortLead":"A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) keretében már második éve vállalnak fontos szerepet a gyártók abban...","id":"20250305_Aprilistol-birsag-EPR-adatszolgaltatas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dea10479-57e0-4583-b52f-8b63d815ae09.jpg","index":0,"item":"1178b7a3-1d8a-4cd3-83c7-c1832ab46147","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250305_Aprilistol-birsag-EPR-adatszolgaltatas-MOHU","timestamp":"2025. április. 13. 11:30","title":"Áprilistól bírság jár a gyártóknak az elmaradt vagy hibás EPR-adatszolgáltatásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87c732ac-ab2e-4a57-94ab-80d5be0781da","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Az érzelmek gyakorlása, a társas kötődés erősödése, a hétköznapi gondoktól való menekülés – sorolják a pszichológusok, mire lehet jó, ha történelmi filmeket nézünk. Mikor lehet hasznos a nosztalgiázás? Miért élünk át gyászt, ha meghal a kedvenc szereplőnk? És miben hat ránk másként a Hunyadi, mint A Bridgerton család?","shortLead":"Az érzelmek gyakorlása, a társas kötődés erősödése, a hétköznapi gondoktól való menekülés – sorolják a pszichológusok...","id":"20250413_Ezert-varazsolnak-el-minket-a-tortenelmi-filmek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87c732ac-ab2e-4a57-94ab-80d5be0781da.jpg","index":0,"item":"f5d7d6b7-0837-4032-b398-9630c3ad934a","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250413_Ezert-varazsolnak-el-minket-a-tortenelmi-filmek","timestamp":"2025. április. 13. 18:39","title":"Ezért varázsolnak el minket a történelmi filmek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A bezárandó szárnyvonalak nagy része valóban gazdaságtalan – és felesleges. De megszűnésük nem jelent tömegközlekedési reformot, csupán kényszerű takarékosságot. A rutinszerű, obligát sztrájkok sem igazán szüntetik meg a ciklikusan változó tőkeinjekciók és tőkekivonások által gerjesztett ágazati bizonytalanságot. A MÁV-nál is arra van szükség, mint szinte valamennyi közintézmény és közüzem esetén: a vízfej lecsapolására. De sajnos, az érdekképviseleti és tulajdonosi oldal is önérdekű rövidlátásban szenved e téren.
Van-e bármi értelme jelenleg a vasutassztrájknak azon kívül, hogy növeli a Volán-cégek jegybevételét? Attól függ, honnan nézzük. Mindeddig (és jelenleg is) a leállások valamilyen - a vasutas társadalomban népszerűtlen - javaslat (leépítés, vonalbezárás, a bérjuttatások felülvizsgálata, privatizációs döntés) megtorpedózását célozták. Ha azt nézzük, hogy a MÁV-nál az elmúlt húsz évben jelentős, sokkterápia-szerű tömeges elbocsátás, illetve kedvezmény megvonás nem történt, akár sikeresnek is gondolható a törekvés. Ám ebben nemcsak a sztrájkok, illetve a sztrájkkal való fenyegetések játszottak szerepet, hanem főként az, hogy idáig egyetlen kabinet sem készített komoly (és átütő) programot a vasút gazdaság-és közlekedéspolitikai reformjára.
A vasutas-bérek időnkénti megnyirbálására, a MÁV-finanszírozás csökkentésére jellemzően a nagy jóléti osztogatásokat ciklikusan követő restriktív időszakokban került sor. Eme törekvések nem jelentettek intézményes, ágazati trend-és struktúraváltást, azaz korántsem azt célozták, hogy a vasút jobban (olcsóbban, gazdaságosabban, racionálisabban, professzionálisan, utazóbarát módon) üzemeljen. Hanem pusztán annyit, hogy pár tízmilliárdot spóroljon a büdzsé.
Kísértetiesen hasonlít ez a történet más gigantikus szolgáltató-vagy ellátórendszerek (felsőoktatás, egészségügy, közigazgatás) helyzetére. A költségvetés (és a világgazdaság) relatív pénz-és hitelbőségének időszakaiban száz-és ezermilliárdokat fordítanak a regnáló kormányok működésre, bérköltségekre. A pénzt mechanikusan, számszakilag odaadják, nem gondoskodva róla, hogy az esetleges fizetés-vagy normatíva-emelés a szolgáltatás minőségében is ugrásszerű javulást hozzon. Utána pedig, mikor jön a válság, a hitelkrach, a kiosztott pénzt ugyanilyen gépiesen, fűnyíróelv alapján próbálják visszavenni, újra beszedni. Nagyrészt ez a szellemiség diktál vasútfronton is.
Nem csoda hogy, a síneken döcögő, fapados tömegközlekedés, a posztkádári dinoszaurus, sem a viszonylagos pénztöbblet, sem a fiskális spórolás idején nem lett jobb. Kétségtelenül igaz, hogy olyan szárnyvonalak fenntartásának, ahol több a masiniszta, mint az utas, semmi értelme. Ahol a helyváltoztatás kisbusszal is megoldható, valóban pazarlás ürességtől kongó vonatszerelvényeket pályára küldeni. Csakhogy a mellékvonalak felszámolásával nyerhető néhány milliárd (legjobb esetben pár tízmilliárd) csepp a tengerben.
Egyrészt fura (másfelől azonban logikus), hogy a MÁV menedzsmentje szinte kizárólag a periférián lévő, alacsony érdekérvényesítő-képességű falusi vasutasok leépítésére koncentrál. Holott nyilván a nagyvárosi állomásfőnökségek, regionális vasútközpontok és a központi vezérigazgatóság háza táján lehetne igazán jelentőset spórolni. A honi bürokrácia túlburjánzását ismerve, a MÁV forgalomirányítási-állományvezénylési, csúcsvezetési szintjén – főleg a kiszolgáló adminisztráció tekintetében – bőven akadhatnak egymást lefedő feladatok, hatáskörök. Persze mindez csak akkor derülne ki, úgy tisztázódhatna, ha független ellenőrzés átvilágítaná a teljes vasúttársaságot, a nagyközönség számára értelmezhető végeredménnyel. Hogy a cégvezetés (és a kormány) mindig ódzkodott egy komoly MÁV-leépítéstől, annak oka a sztrájkfóbia aligha lehet.
Papíron félelmetes lehetőség, hogy nagyobb érdek-sérelmeknél nem a vasutasok negyede-ötöde, hanem kétharmada-háromnegyede teszi le a munkát. Valójában azonban komoly érvek szólnak amellett, hogy reformot a MÁV-nál is egyszerre, nem pedig kis adagokban, elszórva lehet véghezvinni. Józan paraszti ésszel is belátható: ha például a terepen dolgozó vasutasok számának lefaragása mellett radikálisan csökkentenék a vezetői (és adminisztratív) létszámot, tehát felülről kezdenék a takarékosságot, kisebb lenne a beosztottak felháborodása. Amellett a vasút olyan speciális üzem, hogy gyakorlatilag tökmindegy, a dolgozók húsz vagy nyolcvan százaléka tagadja meg a munka felvételét. Mert akár a kisebbségük is lebéníthatja a teljes szolgáltatást. Ha már konfliktust vállal fel a kormányzat, úgy érdemes volna hosszú távon gondolkodnia. Apró-cseprő nyesegetés helyett lényegileg hozzányúlni az ágazathoz. De erre nemigen van esély. Valamennyi fél rövidtávú, taktikai csőlátásban szenved.
A szakszervezeti elit a munkabeszüntetéseket letudandó, kipipálandó rutinfeladatnak tartja. Melynek eleget téve, erősítheti felszínes legitimitását. Bele sem gondol abba, hogy egy taktikai győzelem, amivel időlegesen fenntartható a korszerűtlen, gazdaságtalan vasútszerkezet, elodázható annak reformja, hosszú távon – a problémahalmozódás miatt – sokkal nagyobb egzisztenciális véráldozatot követel majd a dolgozóktól, akiknek nevében fellépnek. Az ügyeletes hatalomnak is egyszerűbbnek tűnik fűnyíróval végigmenni egy ágazaton, mint precíziós szikével onnan metszeni, ahonnan indokolt. Csakhogy kényszerpályán vagyunk. Sok pótcselekvésre nincs hely és idő. A válság még a konkurenciaharcon edződött piacvezető multikat is arra készteti, hogy alkalmazkodjanak az új szituációhoz. A MÁV-hoz hasonló, monopolhelyzetben lévő állami dinoszauruszok viszont nem érzik a váltás kényszerét. Pedig váltás nélkül ha nem is gyors bukás, de lassú, fokozatos – ugyanakkor biztos - leépülés várhat rájuk.
A spanyolországi Marbellán készült felvételek még két éve készültek, de Hadházy szerint pontosan azt a „luxizást" példázzák, aminek Lázár János hadat üzent.