Pelle János
Pelle János
Tetszett a cikk?

Ha az akadályok elhárulnak, egy luxusszállodának helyt adó, léghajóval „kombinált” épület készülhet el a budapesti Belvárosban. Már majdnem kész az ugyancsak léghajóra (vagy inkább cethalra?) emlékeztető kultúrközpont a Közraktár utcában. A Szervita téren csak a válság akadályozta meg, legalábbis átmenetileg egy „léghajó” felhúzását. Új építészeti trend van kibontakozóban, vagy csupán kuriózumokról van szó?

 Budapesten napjainkban túlkínálat van léghajókból, pontosabban Zeppelin-formájú épületekből. Melyiket szeressük? Azt, amelyik a Duna-partra, az egykori közraktárak közé „szállt le”?  Ez a kulturális célra épült, üvegezett monstrum, a CET, már félig-meddig elkészült, bár jó néhány nehézség merült a holland sztárépítész, Kas Oosterhuis terveinek kivitelezése közben.

Ilyen lesz a CET, ha elkészül
hg.hu

A Közraktár utcai épületet alkotói cetként emlegették, de a vak is látja, hogy léghajóról van szó, mely üde látványosságnak ígérkezik a sokak szerint egyhangú pesti városképben, és a Demszky-korszak urbanisztikai fantáziáját dicséri. Más kérdés, hogy pontosan miből is tartják majd fenn a kultúrának szentelt cet-Zeppelint, mely valószínűleg falja majd a pénzt? A főváros előre kijelentette, a terhet nem képes magára vállalni. 

A Szervita-térre is szántak tavaly, 2009-ben egy futurisztikus épületet, melynek terveit a Nagy-Britanniában élő Zaha Hadid tervezte, közvetlenül a Városháza mellé. Egyesek óriási vízi csigához hasonlították a tervezett épületet, mások fejre állt Zeppelinhez. . Így festhetett – a katasztrófáról készült filmfelvétel szerint – néhány percig az óriás, Hindenburg nevű léghajó, a Harmadik Birodalom büszkesége, mely 1937-ben New Yorkban kigyulladt és lezuhant.

Zaha Hadid terve a Szervita tér átalakítására
varoshaza blog.hu

Zaha Hadid tervét az Orco Property Group valósította volna meg, de az időközben bekövetkezett váláság, az ingatlanárak befagyása óvatosságra intette a beruházókat, hozzá sem kezdtek az otromba parkolóház, és a hozzá kapcsolódó jellegtelen irodaépület bontásához, melynek a helyén épült volna. 

Az igazi belvárosi Zeppelin csak most jön! Zaha Hadid bukott üvegmostrumától alig egy sarokra egy újabb léghajóval kombinált építmény készül. A Reichstagot átalakító brit sztárépítész, Lord Norman Foster tervezte épületet a Bécsi utcában, a Hotel Kempinskyvel szemben, a Deák Ferenc utca és a Harmincad utca között álmodta meg a „Fashion Street” beruházója, Csipak Péter, száz leggazdagabb honfitársunk egyike. Előzőleg már a tulajdonába kerültek a szomszédos leromlott állagú épületek, amelyeket most le akar bontatni. Az új épületet alulról nézve fantáziátlan kubus, de a tetején léghajó emelkedne. Ebben luxusszálloda kapna helyet, míg a lenti szinteken üzletek és irodák lennének. 

A léghajóra emlékeztető belvárosi szálloda terve
varoshazablog.hu

Rogán Antal, az ötödik kerület polgármestere, az Országos Építészeti Tervtanács engedélyének birtokában már zöld utat biztosított a beruházásnak. És megvannak a legkülönbözőbb szakhatósági engedélyek is, így éppen napjainkban kezdődnének a munkák. Csakhogy az építész szakma, a műemlékvédelmi szakemberekkel közösen váratlanul heves tiltakozásba kezdett. Öt Ybl-díjas építész protestált, az ügyben állást foglalt a Magyar Építész Kamara elnöksége, az ICOMOS, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, és még sokan mások. A Bécsi utcában már demonstrációt is tartottak az „új városközpont” építése ellen. Az indulatokat az sem csillapította, hogy időközben az ötödik kerületi önkormányzat sürgetésére áttervezték az épületet, csökkentették az arányait. Már nem ötven, hanem harminc méterben szabták meg a párkánymagasságot, s a már arról sincs szó, hogy a léghajó átnyúljon a Deák Ferenc utca fölött egészen az egykori Chemolimpex irodaház tetejéig. 

Az „Új  városközponttal” immár nemcsak a föld felett, de alatta is gond van. Mélygarázs épülne alatta, amely hosszan benyúlna a határoló utcák alá is. A beruházó, 99 éves üzemeltetési jogot szerezne, melyet egy évszázad multán Csipak Péter örökösei tulajdonjogra válthatnának, élve egy most még homályos törvényi lehetőséggel. Vagyis: közterület kerülhet magántulajdonba.  A Népszabadság értesülései szerint Tarlós István főpolgármester neves építész tanácsadói is arra kérték Rogán Antal kerületi polgármestert, álljon el a beruházás támogatásától. 

Az LMP támogatta az építkezés ellen tiltakozó demonstrációt, különböző civil szervezetek is felemelték szavukat a „Budapest világörökségét ledózeroló belvárosi polgármester” ellen. Egyre több jel mutat arra, hogy külföldi szakmai szervezetek is aktivizálódnak, s ha ez így megy tovább, széleskörű, nemzetközi szakmai vita bontakozhat ki a lerobbant épületek helyére építeni tervezett „új városközpont” körül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!