Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8f7b8a0-9df8-49dc-a879-fb7b657fac4c","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Tállai András, a megszűnő Pénzügyminisztérium miniszterhelyettesének sorsáról viszont egyelőre nem döntöttek.","shortLead":"Tállai András, a megszűnő Pénzügyminisztérium miniszterhelyettesének sorsáról viszont egyelőre nem döntöttek.","id":"20241224_Maris-kineveztek-Varga-Mihalyt-jegybankelnoknek-elrendeztek-a-megszuno-Penzugyminiszterium-vezetoinek-sorsat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8f7b8a0-9df8-49dc-a879-fb7b657fac4c.jpg","index":0,"item":"eb31d2d4-3205-4869-bc42-ca3585ad6966","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241224_Maris-kineveztek-Varga-Mihalyt-jegybankelnoknek-elrendeztek-a-megszuno-Penzugyminiszterium-vezetoinek-sorsat","timestamp":"2024. december. 24. 09:18","title":"Máris kinevezték Varga Mihályt jegybankelnöknek, elrendezték a megszűnő Pénzügyminisztérium vezetőinek sorsát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f34d9bc2-2aed-4b0a-b71a-7666876ef413","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vitás esetekben mindig jól jöhet egy közvetítő, aki elfogulatlanul próbálja meg elsimítani a felek közötti nézeteltérést. Amerikai kutatók a mesterséges intelligenciára bízták azt a feladatot, hogy megtalálja a másféle nézeteket valló emberek esetében a közös hangot.","shortLead":"A vitás esetekben mindig jól jöhet egy közvetítő, aki elfogulatlanul próbálja meg elsimítani a felek közötti...","id":"20241224_mesterseges-intelligencia-mas-nezeteket-vallo-csoportok-kozos-hang-habermas-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f34d9bc2-2aed-4b0a-b71a-7666876ef413.jpg","index":0,"item":"c934da50-4b20-4fb4-b676-988cd8ee2acc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241224_mesterseges-intelligencia-mas-nezeteket-vallo-csoportok-kozos-hang-habermas-gep","timestamp":"2024. december. 24. 20:03","title":"Gyűlölködés helyett: ez segíthet megtalálni a közös hangot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5368f88-4de0-478f-bbea-161d46586b95","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az év végére is jut még hajmeresztő videó. ","shortLead":"Az év végére is jut még hajmeresztő videó. ","id":"20241223_Kamikaze-modon-elozott-az-M7-esen-egy-Mercedes-soforje-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5368f88-4de0-478f-bbea-161d46586b95.jpg","index":0,"item":"1ac5f5de-e815-4428-b509-5df66e2a7a34","keywords":null,"link":"/cegauto/20241223_Kamikaze-modon-elozott-az-M7-esen-egy-Mercedes-soforje-video","timestamp":"2024. december. 23. 12:18","title":"Kamikaze módon előzött az M7-esen egy Mercedes sofőrje – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Szélsőjobboldali szimpatizáns a magdeburgi merénylet mögött, az oroszok a választások mögött. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Szélsőjobboldali szimpatizáns a magdeburgi merénylet mögött, az oroszok a választások mögött. Válogatásunk a világlapok...","id":"20241223_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"2bca9b3b-b69b-42dc-92dd-5971a0624f28","keywords":null,"link":"/360/20241223_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2024. december. 23. 10:42","title":"Nemzetközi lapszemle: Európa rettenetes événél csak még rosszabb jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51fb42b0-8045-490b-bb94-95fd596fa0b8","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Egy nap után elhagyhatta a kórházat az egykori amerikai elnök.","shortLead":"Egy nap után elhagyhatta a kórházat az egykori amerikai elnök.","id":"20241224_korhaz-Bill-Clinton-laz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51fb42b0-8045-490b-bb94-95fd596fa0b8.jpg","index":0,"item":"391e933d-ce26-4c3b-85be-ed6f605c48fb","keywords":null,"link":"/elet/20241224_korhaz-Bill-Clinton-laz","timestamp":"2024. december. 24. 20:50","title":"Kiengedték a kórházból Bill Clintont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"350a592e-dbc5-4ed3-8c58-75f0b2ea916d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év találmányait összefoglaló 200-as listáján autós közlekedést megújító ötletek is helyet kaptak. A Cavnue megoldására például Magyarországon is nagy szükség lenne.","shortLead":"A TIME magazin az év találmányait összefoglaló 200-as listáján autós közlekedést megújító ötletek is helyet kaptak...","id":"20241223_2024-legjobb-talalmanyai-autok-time-200","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/350a592e-dbc5-4ed3-8c58-75f0b2ea916d.jpg","index":0,"item":"ed2f55a1-81ee-470f-900b-1bdf292aeecb","keywords":null,"link":"/tudomany/20241223_2024-legjobb-talalmanyai-autok-time-200","timestamp":"2024. december. 23. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: motorrá alakítható autó és a szkenner, ami 30 másodperc alatt kiszúrja a hibákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc429078-507f-4427-ade7-342c4c367d9e","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Megkerestük a BKK-t és kiderítettük, hogy mi ennek az oka. ","shortLead":"Megkerestük a BKK-t és kiderítettük, hogy mi ennek az oka. ","id":"20241223_busz-7-es-elso-ajto-felszallas-szabaly-pest-buda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc429078-507f-4427-ade7-342c4c367d9e.jpg","index":0,"item":"0559789a-5f73-41be-9eaf-cf26d7f5bacc","keywords":null,"link":"/elet/20241223_busz-7-es-elso-ajto-felszallas-szabaly-pest-buda","timestamp":"2024. december. 23. 11:31","title":"Miért van az, hogy bizonyos buszokon Budán még elsőajtós a felszállás, de Pestre érve már nem?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2024. december. 23. 11:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"c5551a2f-f095-4389-9a27-544a500cfee1","c_partnertag":""}]
Mi lesz a betegszállítással? Rejtélyes átszervezés
szerző:
Kóti Lóránt
Tetszett a cikk?
A betegek érdekeire hivatkozva szervezi át junius 1-től a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a betegszállítás irányítását, többszáz millió forintért. Ám ezzel aligha oldják meg az indokul felhozott problémákat, kárvallottjai viszont a betegek és betegszállítók lehetnek. A Magyar Telekom-leány által működtetett TETRA-telefonrendszer kapacitáskihasználtsága viszont alighanem javulhat.
Tavaly derült égből villámcsapásként érte a 90 hazai betegszállító vállalkozást, amikor Beneda Attila, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyi államtitkárságának kabinetfőnöke bejelentette: a szaktárca a betegszállító magáncégek által működtetett Országos Betegszállító Szolgálattól (OBSZ) 2011 júniusától elveszi a betegszállítás irányítását, és átadja azt az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ).
A tárca arra hivatkozott, hogy a jelenlegi szervezeti rendben nem minden beteg számára hozzáférhető a szolgáltatás, mivel a magáncégek eltérő felkészültséggel és technikai eszközökkel végzik a feladatukat. A rendszer ráadásul ellenőrizhetetlen, indokolatlan szállításokat és visszaéléseket tesz lehetővé. További indok volt, hogy a finanszírozás tarthatatlan, katasztrófahelyzetben pedig az OMSZ hatékonyabban tudja irányítani a rendelkezésre álló szállítókapacitást. A tárca kommunikációjában mindezt úgy próbálta beállítani, mintha a betegszállítók maguk kérték volna a rendeletmódosítást, holott erről szó sem volt. Épp ellenkezőleg. Azóta is kézzel-lábbal tiltakoznak ellene.
OBSZ
Elsőre valóban jól hangzik a módosítás. Valós problémákról van ugyanis szó: aki igénybe vette már a betegszállítók szolgáltatását, maga is tapasztalhatta, hogy milyen egy zsúfolt mikrobuszban betegtársakkal összezárva utazni, akár ötven kilométert, oda-vissza. Egy kemoterápiás kezelés után, a negyvenfokos kánikulában folyamatos rosszulléttel küzdő beteg számára éppen elég megpróbáltatás az állapota, nemhogy a visszaút előtti hosszú várakozás a többi betegre. Az is kétségtelen, hogy a szállításoknak mintegy negyede nem feltétlenül indokolt: a háziorvosok sokszor szociális okok miatt kérnek betegszállítót, mert a páciens állapota ugyan nem indokolna szállítást, de nincs pénze az útiköltségre.
Ennek ellenére – a hvg.hu által megkérdezett szakértők szerint – olyan értelemben jó a jelenlegi rendszer, hogy mindenki azt csinálja, ami a dolga: a mentők is, a betegszállítók is. A mentők sürgősségi mentéssel foglalkoznak, betegszállítást csak úgynevezett mentési készenlétet igénylő esetben vállalnak, amikor például koraszülött ellátásáról van szó. Egyébként a betegek szállítása a nap 24 órájában az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződött 90 betegszállító vállalkozás feladata. Ezt orvosi rendelvényre végzik, a páciensek lakhelye illetve a vizsgálatot, kezelést végző intézmény között. A betegszállítóknak területi ellátási kötelezettségük van: az adott vállalkozás az ellátási területéről köteles minden beteget elszállítani, más területről pedig – kihasználatlan kapacitása erejéig – elszállíthatja őket. Amíg egy mentési feladatot végző mentőautó kilométerenként 1300 forintjába kerül az adófizetőknek, a betegszállítók teljesítménydíja 52 forint betegenként és kilométerenként.
OBSZ
Az új irányítási koncepciót a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyért felelős államtitkárának felkérésére, egy 2010-ben végzett vizsgálat alapján dolgozta ki az OMSZ, az Állami Egészségügyi Központ, a Magyar Légimentő Felügyelő Bizottsága, valamint a szakminisztérium. Nem vonták viszont be az érintetteket, azaz a betegszállítókat, akik ezért kezdettől csak találgathatták, hogy mi is készül a fejük fölött. Arra gyanakszanak, hogy a távlati cél a magán-betegszállítás felszámolása lehet.
Kérdésünkre a minisztérium cáfolta, hogy az egészségügyi kormányzat megszüntetné a mentőszolgálat mellett működő betegszállítást. Megerősítették: a tárca a betegszállítók kapacitásaira a továbbiakban is igényt tart, csupán a betegszállítás irányítási rendszerét kívánja átalakítani, erősítve ezzel az átláthatóságot és a hatékonyságot. A mentőszolgálatnál folyó informatikai fejlesztések révén a betegszállítás irányítása - évente 2,6 millió ember mozgatásáról van szó – korszerűbb és megbízhatóbb lesz, a betegeknek sokkal kevesebbet kell majd várniuk a szállítókra, ígéri a tárca. Esetleges katasztrófahelyzetben pedig az irányítást amúgy is egyetlen állami szervnek, az Országos Mentőszolgálatnak kell végeznie, hangzik az érvelésük.
Első látásra valóban ésszerűnek tűnik az átszervezés: miért ne lehetne a betegszállítás irányítását is a mentőkre bízni, a sürgősségi ellátás mellett? A dolog azonban korántsem ilyen egyszerű. Bíró Ferenc, a betegszállítókat tömörítő Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke a hvg.hu-nak elmondta: attól tart, hogy az összevonás semmit sem old meg a minisztériumi indoklásban szereplő gondokból.
A probléma gyökere ugyanis a betegszállításban is, mint az egészségügy egészében, az alulfinanszírozottság. A betegszállítóknak az OEP-pel szerződött keretből kellene gazdálkodniuk, márpedig az OEP pénze csak lassan csordogál. Lestrapált a járműpark, jó, ha üzemanyagra és alkatrészre telik a szolgáltatóknak. Óriási a munkaerő fluktuációja, mert a cégek nem tudják rendesen megfizetni alkalmazottaikat. Több autó beállítása enyhíthetné a zsúfoltságot, ám erre sem jut pénz. Más gondok is vannak az összevonással: külső szereplőként az OMSZ nem érdekelt abban, hogy a lehető leghatékonyabban és legrugalmasabban szervezze meg a szállítást, mint teszik ezt a hatékonyságban érdekelt betegszállító magántársaságok.
A hvg.hu birtokába került rendelettervezet emellett két olyan passzust is tartalmaz, amely végkép ellehetetlenítené a betegszállító cégeket. A betegszállítási jogosultságot 600 órás (!) OKJ-s tanfolyamhoz és vizsgához kötné a jogalkotó. A jelenleg érvényben lévő rendelet szerint a betegszállítóknak csak 40 órás képzésben kell részt venniük. Ennek ellenére, egyetlen olyan eset sem vált ismertté, amikor a betegszállító nem megfelelően cselekedett, vagy a betegeknek bármilyen egészségkárosodása keletkezett volna a szállítás alatt. Pedig a betegszállítók az elmúlt 3 évben több mint 7 millió beteget szállítottak. A másik buktató: köteleznék a betegszállító cégeket, hogy az eddiginél tágasabb, több utas szállítására alkalmas járműveket szerezzenek be. Ám ezt a legtöbb vállalkozás pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé.
A betegszállítók máig nem értik, miért akarja a tárca a már kiépített és jól működő és relatíve olcsó irányítási rendszerüket egy igencsak drága és lényegében felesleges újra lecserélni? Eddig az irányítást s az Országos Betegszállító Szolgálat megyei központjai végezték, GPS alapú nyomkövető rendszer segítségével. Gépkocsinként ez havi 2000 forintba került, éves szinten pedig a betegszállítók az irányításra 15,6 millió forintot költöttek, amit az OEP finanszírozott.
A TETRA-hálózat titkai
A TETRA elnevezés az angol TErrestrial Trunked RAdio elnevezésből származik. A nyilvános hazai GSM hálózatoktól eltérően a 400 MHz-es sávtartományban működő titkosított mobilrendszer 227 bázisállomással fedi le az egész országot. Azaz: egy állomás sokkal nagyobb területet sugároz be, mint a nyílt hálózatok esetében, ezért nem mindenütt jó a vétel.
Ugyanakkor tény, hogy Tetra telefonnal sokkal gyorsabban lehet telefonálni, mint a GSM-hálózatban. Lehet vele push-to-talk üzemmódban csoportosan rádiózni, azaz például egy rendőrségi vagy titkosszolgálati akcióban a csoport minden tagja veheti a titkos adást. Talán legnagyobb előnye, hogy bármilyen térerő nélkül, például pincében vagy barlangban is képes működni rádióadó-vevőként.
Az SDS szabvány szerinti üzenetküldő rendszer lehetővé teszi a TETRA-készülékek nyomon követését és így a flottairányítást. Ezen tulajdonsága alapján lehet a betegszállítók irányítására is használni.
Az OMSZ-nál szükséges fejlesztést a hazai TETRA-hálózatot működtető Pro-M. Professzionális Mobilrádió Zrt. (Pro-M.Zrt.) végzi, amely a Magyar Telekom Csoport tagja, a Vállalati Szolgáltatások Üzletágnak, a T-Systemsnek a leányvállalata. Az új irányító rendszer beruházási költsége, a TETRA mobiltelefonok beszerzésével együtt, 550-600 millió forintot tesz ki, a rendszer éves működési költsége pedig, idei áron, 200 milliót kóstál.
Beneda Attila a minisztérium kabinetfőnöke kérdésünkre elmondta, a drágának tűnő beruházásra azért van szükség, mert „a TETRA molbilrendszer például földrengés esetén és más katasztrófahelyzetben is megfelelően működne“. Pályázat alapján már tavaly megkezdődött a TETRA rendszer beszerzése, 650 TETRA-telefont vásároltak. Bíró Ferenc ugyanakkor úgy vélekedett: katasztrófahelyzet esetén a betegszállítók jelenlegi irányítási rendszere is működésképes.
A TETRA-mobilhálózat jelenleg meglehetősen kihasználatlan: 35 ezer TETRA-telefon van, ám a rendszer további 7000 telefon kiszolgálására lenne alkalmas. A jobbára a rendőrség, a katasztrófavédelem, a polgári titkosszolgálatok és a kiemelt közszolgáltatók által használt TETRA mobilhálózat, hivatalos nevén az EDR – Egységes Digitális Rádiótávközlő-rendszer – egyedül az idén mintegy 11 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek.
Az OBSZ meglévő és jól működő rendszere helyett egy új rendszer kiépítése a betegek és az adófizetők szempontjából ablakon kidobott, a Magyar Telekom-leány számára viszont talált pénznek tűnik...
Gyengélkedő európai autóipar, kereskedelmi háború a küszöbön, elszabaduló infláció Amerikában.Interjút adott a világ 2025-ös kilátásairól Kenneth Rogoff.