szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Főszerkesztők Fóruma is csatlakozott a bejelentett úgynevezett „reklámadó” ellen tiltakozókhoz, most pedig egy közleményben elemzik a médiapiac jelenlegi helyzetét. A veszteséges lapok előtt nem sok lehetőség van, de a piacot fent kell tartani.

Az egészséges médiaipar a minőségi, etikus, független sajtó garanciája, a sajtó függetlenségének és a demokrácia fenntartásában, javításában betöltött szerepe ideájának alapja évszázadok óta a gazdasági függetlenség - közölte a Főszerkesztők Fóruma a tervezett reklámadóval kapcsolatban.

A szervezet szerint az, hogy az újságírás üzleti környezetben működik valóban nem a legjobb megoldás és ténylegesen is sok probléma okozója, mai tudásunk szerint azonban nem ismerünk ennél jobb modellt, ebben ugyanis hagyományosan a közönség és a hirdetők közösen fizetik meg az újságírás árát: az olvasó megveszi a lapot, a hirdető hirdet.

"A közönség hozzájárulása az utóbbi években rettentően bizonytalanná vált, tekintve hogy egyre kevesebben fizetnek közvetlenül a tartalomért – jóformán már csak a nyomtatott lapok kerülnek pénzbe, amelyek példányszáma viszont rohamosan csökken. Indirekt módon fizetünk a tévézésért és az internetezésért is, ezekből azonban az első esetben csak áttételesen, a másik esetben sehogyan sem részesednek a tartalmat előállító szerkesztőségek" - írják.

A fórum felhívja a figyelmet, hogy az utóbbi években a hirdetési modell is komolyan megkérdőjeleződött: nem elég, hogy a hirdetési piac a válság egyik legnagyobb kárvallottja öt év alatt 30 százalékos csökkenéssel, de a csökkenő piacból egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az olyan közvetítő platform-szolgáltatók, mint a Google és a Facebook. Ezekből a bevételekből szintén nem részesednek a tartalom-előállítók, a Google és a Facebook pedig nem csak hogy nem állít elő tartalmat, de nem is érdekelt direkt módon a magyar piacban. "Ezek a körülmények vezettek oda, hogy ma elvétve találni érdemi profitot felmutatni tudó magyar médiavállalatot és hogy a tervezett adó léte és mértéke azt a keveset is mínuszba lökné" - írják.

A Főszerkesztők Fóruma közleménye számba veszi a veszteséges tulajdonos előtt álló lehetőségeket: a költségek csökkentését, leépítését, amivel újságírók veszítik el állásaikat, és csökken a tartalom mennyisége és minősége is, vagy pedig az újságírók munkakörülményei, a rendelkezésükre álló eszközök mennyisége és/vagy minősége fog csökkenni, ami szintén tartalmi minőségi kompromisszumokkal jár.

A bevételek növelése agresszív harcmodorra kényszeríti a szereplőket, ami óhatatlanul azzal jár, hogy etikai kompromisszumokat kötnek a kiadók: olyasmit is megtesznek pénzért, amit addig nem tettek volna meg, vagy olyan pénzt is elfogadnak, amit korábban nem fogadtak volna el. "Ez általában nem a szerkesztőségek döntése, de ha be is vonják őket, a kérdés sokszor úgy merül fel: 'megtegyük ezt vagy inkább kirúgsz még két embert'? Természetesen az innováció is fennáll, mint lehetőség, de ez jellegéből fakadóan nem a többség útja" - írják.

A fórum szerint felmerül még ezek mellett a kiszállás is, vagyis hogy a médiatulajdonos vagy megszünteti, bezárja a terméket vagy eladja azt, eladni azonban elsősorban olyan tulajdonosoknak lehet, akiknek a motivációja indirekt, azaz nem a médiaüzletből akarnak pénzt csinálni, hanem más üzleteik támogatására, befolyásszerzésre kívánják használni médiatulajdonukat.

"Ha elfogadjuk, hogy az újságírás fontos, akkor már csak azt kell kitalálnunk, hogy ki finanszírozza. Ha ez a piac, akkor azt hagyni kell élni, sőt, segíteni kell neki, hogy átvészelje a modellváltás és a válság sötét alagútját. Ha az állam, az nem csak komoly filozófiai és etikai problémákat vet fel, hanem többe is fog kerülni, mint amennyit ez az adó hozna. Hát ezért gondoljuk, hogy a minőségi és etikus újságírás elengedhetetlen feltétele az egészséges média- és reklámipar és ezért csatlakoztunk a médiaadó (reklámadó) ellen érvelő egyéb szakmai szervezetekhez" - írja a Főszerkesztők Fóruma.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!