Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a2c3de9c-29db-4e4c-9860-3071589ae0d5","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Nagy felfordulást okozott, amikor a Lipton nemrégiben azzal viccelődött, hogy megszüntetik a barackos teájukat. A cég saját álhírét Magyarországon azért is sokan elhihették, mert nálunk eleve csak a citromos és zöld opciók közül lehet választani a nagyobb mozikban és a legnépszerűbb gyorsétteremlánc üzleteiben. De vajon miért?","shortLead":"Nagy felfordulást okozott, amikor a Lipton nemrégiben azzal viccelődött, hogy megszüntetik a barackos teájukat. A cég...","id":"20250514_barackos-citromos-tea-mozi-mcdonalds-mozi-cinema-city","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2c3de9c-29db-4e4c-9860-3071589ae0d5.jpg","index":0,"item":"f98bd766-a958-498d-9747-17a24dfc4282","keywords":null,"link":"/elet/20250514_barackos-citromos-tea-mozi-mcdonalds-mozi-cinema-city","timestamp":"2025. május. 14. 07:01","title":"Miért tűnt el a Mekiből a barackos tea, és miért nem árulják a mozikban sem?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 14. 07:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar? Májusban választ kaphat rá!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc65aaf0-1158-4ac2-af03-37f4cd91b9f4","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Nem tartja magát lobbistának az ifjabb Donald Trumpot Budapestre invitáló üzletember. ","shortLead":"Nem tartja magát lobbistának az ifjabb Donald Trumpot Budapestre invitáló üzletember. ","id":"20250513_hvg-Aczel-Zoltan-strabag-meghivas-donald-Trump-jr-mini-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc65aaf0-1158-4ac2-af03-37f4cd91b9f4.jpg","index":0,"item":"8d5eee5b-42a9-4bd6-bfb5-5708adaa4b97","keywords":null,"link":"/360/20250513_hvg-Aczel-Zoltan-strabag-meghivas-donald-Trump-jr-mini-interju","timestamp":"2025. május. 13. 15:55","title":"Aczél Zoltán: Nem volt szándékom a Trump-csoporttal üzletelni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Egyelőre nem az amerikai elnök személyesen, hanem az Egyesült Államok légiereje kapja a 400 milliárd értékű járművet.","shortLead":"Egyelőre nem az amerikai elnök személyesen, hanem az Egyesült Államok légiereje kapja a 400 milliárd értékű járművet.","id":"20250514_Trump-luxusrepulo-boeing-egyesult-allamok-katar-air-force","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3.jpg","index":0,"item":"13ad247a-36ba-474e-a6a4-e0d587572c25","keywords":null,"link":"/vilag/20250514_Trump-luxusrepulo-boeing-egyesult-allamok-katar-air-force","timestamp":"2025. május. 14. 06:37","title":"Trump a luxusrepülőről: „ez egy ajándék Katar részéről, amelyet hosszú időn keresztül védelmeztünk\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e7ba2fa-83ff-4998-8a75-30736a3bfa17","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A horgászszövetség szerint kizárólag a kárászféléket fertőző kórokozó állhat a halpusztulás hátterében.","shortLead":"A horgászszövetség szerint kizárólag a kárászféléket fertőző kórokozó állhat a halpusztulás hátterében.","id":"20250514_velencei-to-halpusztulas-keresz-horgaszszovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e7ba2fa-83ff-4998-8a75-30736a3bfa17.jpg","index":0,"item":"9e0c647b-393a-4057-88ac-d17613274401","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_velencei-to-halpusztulas-keresz-horgaszszovetseg","timestamp":"2025. május. 14. 14:06","title":"1800 kiló haltetemet szedtek ki a Velencei-tóból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Meglepő mechanizmust fedeztek fel magyar kutatók: a kezelés során az emlőráksejtek „zombi” állapotba kerülve túlélik a kemoterápiát, elkerülve ezzel az immunrendszer támadását, később újra aktiválódnak, és újjáépítik a daganatot.","shortLead":"Meglepő mechanizmust fedeztek fel magyar kutatók: a kezelés során az emlőráksejtek „zombi” állapotba kerülve túlélik...","id":"20250515_mellrak-rakos-sejtek-kemoterapia-tuleles-ujabb-daganat-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80.jpg","index":0,"item":"d1ef1174-ab4e-4baf-8292-220af77bb160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_mellrak-rakos-sejtek-kemoterapia-tuleles-ujabb-daganat-felfedezes","timestamp":"2025. május. 15. 12:33","title":"„Zombiként” élik túl a rákos sejtek a kemoterápiát, majd újabb daganatot okoznak – fedezték fel magyar kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ada5c8c4-51c5-41bb-8faf-9c48c03bc735","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Afrika-szakértő diplomata és korábbi miniszteri biztos mostantól házi őrizetben tölti a maradék büntetését.","shortLead":"Az Afrika-szakértő diplomata és korábbi miniszteri biztos mostantól házi őrizetben tölti a maradék büntetését.","id":"20250514_Suha-Gyorgy-diplomata-afrika-szakerto-elozetes-letartoztatas-ovadek-hazi-orizet-konzuli-kepviselet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ada5c8c4-51c5-41bb-8faf-9c48c03bc735.jpg","index":0,"item":"6eb31587-429e-4afe-af47-a455de5f8fc6","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Suha-Gyorgy-diplomata-afrika-szakerto-elozetes-letartoztatas-ovadek-hazi-orizet-konzuli-kepviselet","timestamp":"2025. május. 14. 11:12","title":"Suha Györgyöt kiengedték a börtönből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c01cc37a-2f71-4400-9439-ed48d9554cad","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottságának döntése alapján, ha a távoltartást egy krízisközpont, vagy egy titkos menedékház képviselője kezdeményezi, akkor az adatokat zártan kell kezelni. ","shortLead":"Az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottságának döntése alapján, ha a távoltartást egy krízisközpont, vagy egy titkos...","id":"20250515_tavoltartas-tab-aldozat-elkoveto-tartozkodasi-hely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c01cc37a-2f71-4400-9439-ed48d9554cad.jpg","index":0,"item":"4e867e3c-c4ff-422b-a4a9-f832d4dd7890","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_tavoltartas-tab-aldozat-elkoveto-tartozkodasi-hely","timestamp":"2025. május. 15. 15:17","title":"Nem ismerheti meg mostantól a bántalmazó az elmenekült áldozata új tartózkodási helyének adatait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár még nem tudni, mi okozta az Air France utasszállító repülőgépének katasztrófáját, a villámcsapástól kezdve a terrortámadásig számos teória napvilágot látott. De vajon milyen tények szólnak az egyik vagy a másik hipotézis mellett és ellen? Cikkünkben erre a kérdésre kerestünk válaszokat.
Jelentősen megkönnyítené a katasztrófa okainak vizsgálatát, ha előkerülne a repülőgép fekete doboza. De könnyen lehet, hogy a szerkezetet soha nem találják meg, mivel az óceán az érintett részen legalább négyezer méter mély.
A tragédia lehetséges okai
Villámcsapás Ezt a lehetséges verziót az Air France szóvivője közölte a sajtóval a repülőgép eltűnésének napján. Annyi bizonyos, hogy nagyjából hét órával a felszállás után az Air France pilótái jelezték, sűrű zivatarfelhő van előttük, amely egy - az egyenlítői égövben rendszeresen előforduló - erőteljes zivatar része. Az Air France sajtóközleménye szerint a gép párizsi idő szerint 03:14-kor automata hibaüzenetet küldött, amely rövidzárlatról számolt be. Ekkor érhette a gépet villámcsapás, ami tönkretehette az elektronikus berendezések egy részét. Ezt támasztja alá az a szintén az Air France-tól származó információ is, miszerint a repülőgép megfelelő műszere, amely automatikusan továbbít adatokat a földi állomásoknak, jelezte, hogy gond van a gép elektromos rendszerével, valamint a nyomáskiegyenlítő rendszerrel. Az utóbbi húsz évben egyébként három légi katasztrófa magyarázataként merült fel a villámcsapás. 2006-ban a Pulkovo orosz légitársaság egy Tupoljev-154 típusú gépe zuhant le, miután viharba került Ukrajna felett. A balesetben 170 ember meghalt. Gyaníthatóan ugyancsak villámcsapás okozta a nigériai Bellview légitársaság Boeing 737-es típusú gépének lezuhanását. A repülőgép 117 emberrel a fedélzetén csapódott a földnek Lagosban, nem sokkal a felszállás után 2005-ben. 2000 nyarán pedig a közép-kínai Vuhan (Wuhan) felett zuhant le egy utasszállító gép, amely felrobbant a levegőben, miután ereszkedés közben belecsapott egy villám.
Mindezek ellenére a szakértők többsége azt állítja: a villámlástól önmagában általában nem zuhan le egy korszerű repülőgép. Az sem valószínű, hogy a kerozin villámcsapás hatására felrobbanjon, ez ugyanis nagyon ritka. A repülőgépeket ma már úgy építik, hogy ellenálljanak a villámcsapásnak, s rendszeresen érik is villámcsapások a levegőben a gépeket: a statisztika szerint a tengerentúli járatokat átlagosan háromévente egyszer, a kisebb távon közlekedő gépeket - amelyek kisebb magasságon repülnek - ennél is gyakrabban, évente egyszer.
Emberi mulasztás vagy műszaki hiba Az Airbus A330-as típusú repülőgépet a legmegbízhatóbb légi járművek között tartják számon. A szerencsétlenül járt gépet 2005. április 18-án helyezték forgalomba, a tragédiáig összesen 18870 órát töltött a levegőben. Legutoljára 2009. április 16-án volt szervízen. Francois Grangier igazságügyi szakértő a francia Le Figaro című lapnak ugyanakkor elmondta: nem lehet kizárni, hogy a repülőgépen olyan műszaki hiba volt, amit a szervízben nem észleltek. A szakértő emlékeztetett arra is, hogy a légikatasztrófák 70 százalékának emberi mulasztás az oka, a legtöbbször az, hogy a gépek átvizsgálása során a szerelők nem tartják be az előírásokat. Ahhoz viszont, hogy az emberi mulasztást vagy a műszaki hibát utólag megállapítsák, meg kell találni a gép fekete dobozát.
Szélnyírás vagy intenzív turbulencia E teória szerint a gép egy olyan zónán repült át, ahol óriási vihar volt, és a tragédiában az úgynevezett szélnyírás játszhatott szerepet. A szélnyírás akkor alakulhat ki, amikor a szél erőssége és iránya kis távolságon belül megváltozik a repülőgép útvonala mentén. A bármely magasságban kialakulható jelenség hirtelen téríti le a gépet a tervezett pályáról. Elképzelhető, hogy ennek következtében az Air France járatának hajtóműve vagy szárnya leszakadt. A szélnyírás viszonylag sűrűn okoz balesetet. Idén márciusban például két nap alatt két halálos kimenetelű légibaleset is emiatt következett be: egy iskolásokat szállító repülőgép kényszerleszállás közben zuhant le Montanában, Tokióban pedig egy teherszállító repülőgép gyulladt ki. Mindezt csak úgy lehet megelőzni, ha a repülő 15 mérfölddel elkerüli ezeket a képződményeket. A korszerű gépeknél az elektronikus berendezések (például a radarok) előre jelzik ugyan az ilyen veszélyeket, de csak abban az esetben, ha ezek a berendezések kifogástalan állapotban vannak és működnek. Lehetséges okként merült fel az intenzív turbulencia, ami akár arra is képes lehet, hogy darabokra szaggasson egy repülőgépet. Ilyen fokú turbulenciát okozhat egy erőteljes zivatar.
Hirtelen légnyomáscsökkenés Ezt a verziót erősíti, hogy a repülőgép automatikus üzenetet küldött, miszerint baj van a nyomáskiegyenlítő rendszerrel, sőt, a pilótafülke mérőműszereinek jegesedését is jelezte. Hirtelen légnyomáscsökkenés akkor következhet be, ha például a gépen bomba robban és lyuk keletkezik a törzsön, a kabinban így csökken a légnyomás. De okozhatja jégverés is, vagy a hajtómű felrobbanása. Jóllehet ilyen eseményre felkészítik a legénységet, a légnyomáscsökkenés eszméletvesztéssel is járhat, s ez magyarázatot adhat arra, hogy a pilóták miért nem kértek segítséget.
Terrortámadás Ezt a verziót sem lehet kizárni, bár a hivatalos nyilatkozatok szerint erre utaló adat eddig nem merült fel. Egy argentin hírportál azonban úgy tudja, a repülőgép eltűnése előtt négy nappal bombafenyegetés miatt kellett törölni az Air France egyik járatát. A gép Buenos Airesből indult volna Párizsba, de az Ezeiza reptérre befutó telefonhívásban egy ismeretlen robbantással fenyegetőzött. A biztonságiak átvizsgálták a gépet, de nem találtak rajta robbanószert. Arról is folynak spekulációk, hogy a gép esetleg a levegőben robbant fel, amit alátámaszthat, hogy a vészjelző nem működött, és a gép roncsai nagy területen szóródtak szét. Egyelőre nincs elegendő információ annak megállapítására, hogy a levegőben vagy a becsapódáskor tört-e darabjaira a gép. A francia Le Figaro napilapnak név nélkül nyilatkozott az Air France egyik pilótája, aki elképzelhetőnek tartja a terrortámadást. Szerinte ha a gépen bomba robbant, az arra is magyarázatod ad, miért nem volt ideje a járműnek vészjelzést leadni.
A legtöbb szakértő szerint több tényező összjátéka, szerencsétlen események láncolata vezethetett a katasztrófához. A légi balesetek többsége erre vezethető vissza, vagyis, hogy több olyan kedvezőtlen körülmény áll fenn egyidejűleg, amelyek egyesével, önmagukban nem lennének veszélyesek.
Egyértelmű, hogy az ötlet Oroszországból jött – három vendégünkkel Kacskovics Mihály Béla beszélgetett a független szervezeteket üldöző törvénytervezetről.