szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A legújabb feltételezések szerint már a levegőben darabokra tört az Air France Atlanti-óceánba zuhant repülőgépe. Erre utal az is, hogy a gép roncsai óriási területen szóródtak szét, egyes darabok egymástól több mint 300 kilométer távolságra. Mindeközben kiderült, hogy összesen öt magyar utas volt a gépen.

Néhány nappal az Air France Airbus A 330 utasszállító repülőgépének tragédiája után a szakértők a már megtalált roncsdarabok vizsgálata alapján azt feltételezik, hogy a gép már a levegőben darabokra esett – írja a Le Figaro című francia lap. A roncsok hatalmas területen szóródtak szét, egyes darabokra egymástól több mint 300 kilométerre bukkantak rá a keresők, ami azt is jelentheti, hogy a gép még a levegőben felrobbant – tudta meg a lap egy vizsgálati forrásból. A gép ilyetén szétesése tízezer méter magasan extrém időjárási viszonyok között is bekövetkezhetett, ahogy hirtelen nyomáskülönbség vagy terrorista támadás is kiválthatta – írja a lap.

A lap információját Nelson Jobim brazil védelmi miniszter ugyanakkor elutasította a katasztrófa helyszínén, a tengerben talált olajnyomokra hivatkozva. Jobim szerint ha tűz vagy robbanás következett volna be, nem találtak volna mintegy 20 kilométeres területen kerozinfoltokat az óceán vizén, mert az üzemanyag elégett volna.

Soha nem tudjuk meg az igazságot?

A tragédia körülményeinek vizsgálatát végző, a francia közlekedésügyi minisztérium alá tartozó, kifejezetten a légi ügyekre specializálódó Elemző és Nyomozó Iroda (BEA) szakértői azt állítják: jóllehet eddig számtalan nyomot sikerült összegyűjteniük, még mindig nem tudják, valójában mi történhetett. A minisztérium államtitkára, Dominique Bussereau a Figarónak adott videóinterjúban szerdán úgy nyilatkozott, hogy jelenleg mindegyik teóriát, így akár egy esetleges terrortámadás lehetőségét is vizsgálják.

A BEA igazgatója, Paul-Louis Arslanian azt ígérte, hogy a tragédiáról szóló első vizsgálati jelentés legkésőbb június végére elkészül. Arslanian nem kommentálta ugyan a gépről érkezett utolsó üzenetekről szóló sajtóértesüléseket, de azt elmondta, hogy a pilóta utolsó üzenetében „erős turbulenciáról” adott hírt. „Semmi nem utal arra, hogy a repülőgéppel már a felszállás előtt valami hiba lett volna” – tett hozzá.

Arslanian nem titkolta: nagyon nehéz lesz a több ezer méter mélyen fekvő fekete dobozt megtalálni és felszínre hozni, tekintettel arra, hogy a vizsgált terület nagyon nagy kiterjedésű. „Elképzelhető, hogy nagyon sokáig tart majd a vizsgálat és az sem zárható ki, hogy soha nem fogjuk teljes bizonysággal megtudni, mi is történt” – mondta.

Öt magyar volt a gépen

A pozsonyi Új Szó című lap szerint magyar nemzetiségű volt a harmadik szlovákiai utasa a repülőgépnek. Az ipolyfödémesi (Ipel'ské Úl'any) illetőségű, 34 éves Gergely Arnold öt éve dolgozott Írországban, az Aer Lingus légitársaság alkalmazottjaként. Három évvel fiatalabb testvére, Gergely Viktor május 29-én, pénteken beszélt utoljára vele telefonon. Elmondta, hogy jól érzi magát, és a hétfői járattal tér vissza Dublinba. Tervei szerint szerdán látogatott volna el Ipolyfödémesre. A június elsejei híreket meghallva a családtagok előbb még azzal nyugtatgatták egymást, hogy a fiatalember biztos nincs a párizsi gépen. Később hívták a mobiltelefonján, de csak az üzenetrögzítő válaszolt, s ezt már rossz jelnek vélték. Gergely Arnold két hetet töltött Brazíliában. Szenvedélye volt az utazás, már gyerekként arról álmodozott, hogy bejárja a világot – írta az Új Szó.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!