szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Luxemburg is készen áll arra, hogy részben fedezze a régóta várt Airbus A400M megépítésének megnövekedett költségeit.

Tom Enders Airbus-főnök az A400M előtt egy tájékoztatón
AP

A Jean-Marie Halsdorf luxemburgi védelmi miniszter által írt parlamenti dokumentumból nem derül ki, hogy a miniállam – amely korábban arról döntött, hogy 120 millió eurót szán egy A400M teherszállító Belgiummal közös megvásárlására – most mennyivel fejelné meg a fejlesztésre szánt összeget – írja az EU Business.

Luxemburg az egyike annak a hét NATO-tagországnak, amelynek nagy szüksége lenne a világ konfliktuszónáiban bevethető katonai teherszállítóra és már rendelt is a gépből. A fejlesztés befejezése azonban három éves csúszásban van, a projekt költségvetése pedig már euró milliárdokkal túllépte az eredetileg tervezett összeget – teszi hozzá a híroldal.

Az EADS és az Airbus vezetői pózolnak az A400M előtt
AP

A gépet gyártó Airbus tulajdonosa, az európai EADS konzorcium korábban kilátásba helyezte, hogy leállítja a fejlesztést, hacsak a hét megrendelő ország nem dobja össze a befejezéshez szükséges, egyes becslések szerint 5,2-5,3 milliárd euróra rúgó összeget. Az európai légi szektor jövője forog kockán – nyomatékosította kérését az EADS az EU Business szerint. 

A hét ország megegyezésre jutott abban, hogy további kétmilliárd eurót biztosítanak a projektnek és Franciaország azt javasolta, hogy még 1,5 milliárd eurót juttassanak a gyártónak visszatérítendő hitel formájában - írta február elején a francia hadiipari beszerzéseket végző hatóság vezetőjére hivatkozva az AP. Nagy-Britannia védelmi minisztériumának szóvivője megerősítette, hogy a tárgyalások folytatódnak és a szigetország támogatja a projektet, de "nem minden áron". 

Luxemburg, Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország Spanyolország és Törökország  eddig összesen 180 gépet rendelt, a megrendelések összértéke pedig 20 milliárd euró. Múlt héten Herve Morin francia védelmi miniszter február 28-ára tűzte ki egy lehetséges finanszírozási megállapodás létrejöttének határidejét. 

Az első A400M december közepén teljesítette "szűzrepülését" a spanyolországi Sevillában - az erről készült videó alább látható. A gyártó várakozásai szerint az első teherszállító a még hátralévő tesztek befejeződése után, várhatóan 2012 végén állhatna szolgálatba a francia légierő flottájában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Világ

Az óceán felett fordult vissza az új Airbus

Napokkal ezelőtt állította menetrendszerűen üzembe az Air France új, A380-as Airbusát, melynek egyik New Yorkból Párizsba tartó járata - 90 perccel felszállás után - az óceán fölött kénytelen volt visszafordulni hétfőn - adta hírül a CNN.

MTI Tech

Airbus-ötlet a fekete doboz kiváltására

A vezető európai repülőgépgyártó cég, az Airbus elnök-vezérigazgatója azzal a javaslattal állt elő, hogy a repülési adatokat rögzítő berendezést, a fekete dobozt a jövő repülőgépein műholdas adattovábbító rendszerrel helyettesítsék.

Shake

Airbus A380 egy irodaház belsejében

Taipei egyetemi negyedében egy kereskedelmi irodaház egyik szintjén egy Airbus A380 utasterébe léphetünk be. Mielőtt arra gondolnánk, hogy valami tragikus baleset történt, máris légikísérő lép hozzánk, és egy asztalhoz vezet, mintha mi sem történt volna. Végül hozzák az étlapot, és kezdetét veszi a groteszk vacsora.