szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az európai hatóságok és szolgáltatók egyetértenek abban, hogy az európai légteret biztonsági szempontból osszák fel háromféle - tiltott, akadálytalanul, valamint kockázatosan repülhető - zónára - mondta Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter.

A felosztásra azért volna szükség, mert az izlandi vulkánkitörés miatt Európa légterébe került hamufelhő veszélyeztette a repülőgépek biztonságos repülését, ezért több ország légterét lezárták. A magyar légteret hétfőn ugyan ideiglenesen megnyitották, de a meteorológiai változások függvényében hozzák meg a további intézkedéseket.

Hónig Péter hangsúlyozta: a zónákat mindig az aktuális országra jellemző meteorológiai viszonyok és a felhőzet helyzete függvényében a nemzeti közlekedési hatóságok határoznák meg.

A hármas beosztásról és annak részleteiről az Európai Unió tagállamainak közlekedési miniszterei egyeztetni fognak - fűzte hozzá a miniszter. Hónig Péter elmondta: a helyzet fokozatosan javul, a magyar légteret már teljesen megnyitották a légi forgalom előtt. Hozzáfűzte: a vulkán további aktivitása miatt a helyzet elhúzódására számítanak, amelyhez alkalmazkodni kell. 

A közlekedési tárca vezetője ismertette, hogy a MÁV 4.000 ülőhellyel növelte kapacitását, a Volán pedig 14 többletjáratot indított. Beszélt arról is, hogy egy-két napon belül kialakítanak egy "központi információs megoldást" is, ahonnan könnyebben, egy helyről lehet majd nyomon követni az aktuális helyzetet.

Markó Andrea, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: várhatóan éjfélig nyitva marad a magyar légtér, és attól függően hagyják nyitva vagy zárják le újra, hogy hol helyezkedik el, és merre mozog a felhő az éjszaka folyamán, és milyen előrejelzéseket kapnak az Országos Meteorológiai Szolgálattól.

Markó Andrea kiemelte, hogy az új felosztás sem engedné teljesen a légitársaságok teljesen szabad kockázatvállalását, a hatóságok azt mondanák meg, hogy a légtér mely részei nem repülhetőek, és melyek azok, amelyekben kockázatos a repülés.

A nem repülhető zónák csak arra a terültre korlátozódnának, ahol éppen a vulkáni hamufelhő van - fűzte hozzá. Ezzel meg tudnák növelni a légteret, mivel korábban minden területen, ahol akár csak a veszélye is fennállt annak, hogy valami van a levegőben, lezárták a légteret.

Horváth Zsolt Csaba, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke elmondta: vasárnap Európában a tervezett 25.000 járatból 5.000, hétfőn pedig a tervezett 28.000-ből 9.000 indult el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Nőtt a vulkáni hamu miatt a légszennyezettség

Néhány óra alatt több mint ötszörösére nőtt a légszennyező részecskék koncentrációja Budapesten, amikor az izlandi tűzhányó hamufelhője elérte a fővárost, Nyíregyházán pedig nyolc-tízszeres volt a növekedés - közölte a Levegő Munkacsoport vasárnap az MTI-vel. Hozzátették: amennyiben valóban a vulkáni hamu került a talaj közeli levegőbe, akkor az abban lévő gázok és nehézfémek károsíthatták a szabadban tartózkodók, különösen az asztmások, tüdőbetegek egészségét.

hvg.hu Tech

A nap képe: Így néz ki a vulkáni hamu közelről

Az izlandi Eyjafjöll vulkán hamujának részecskéi nagyító alatt olyanok, mint a ripityára tört üveg: a szilánkos, éles, sarkos tört hamuszemcsék veszélyesnek tűnnek. Viszont kizárólag nagy koncentrációban, közvetlenül a kitörés helyszíne mellett veszélyesek.