szerző:
Bálint Csaba
Tetszett a cikk?

A tízes számú Pán-Európai Közlekedési Folyosó Salzburgból, Grazból és Budapestről indulva Szlovénián, Horvátországon és Szerbián át Szófiáig, Szalonikiig és az ugyancsak görög Igoumenitsa városáig húzódik. A közlekedési folyosó magyar ága már megépült a szerb határig, a szerb fél pedig jelenleg is dolgozik azon, hogy összekösse az egymással közlekedési szempontból eddig túl szoros kapcsolatban nem lévő EU-tagállamokat. Egyelőre nem sok sikerrel.

A Szerbiában 10-es korridornak becézett közlekedési folyosó része annak az uniós közlekedési koncepciónak, amelyben tíz főútvonalat jelöltek ki a kontinensen, amelyek behálózzák az Európai Unió, a Balkán és a jelenleg unión kívüli kelet-európai országok területét is. A terv már a kilencvenes években elkészült, de a tizes folyosóról addig nem volt érdemes beszélni sem, amíg nem csitult az egykori jugoszláv tagköztársaságok közötti viszály. 

A folyosó teljes közúti hossza 2360 kilométer, a szerb szakasz pedig 835 kilométer hosszú, ennek azonban mindössze 57 százaléka autópálya – olvasható a szerb beruházás hivatalos honlapján. A dokumentumban szereplő előzetes számítások szerint mintegy 2 milliárd eurót kell útépítésre fordítani a program végéig, és a vasúti közlekedésben is fejlesztéseket terveznek: a vasúti pályákon elérhető maximális sebességet 110-160 km/h-ra növelnék. 

Alig halad az útépítés

Ebben az évben a tervek szerint 150 kilométer új autópálya épül Szerbiában. Az ország északi részén, a Vajdaságban ez tulajdonképpen a már meglévő kétsávos út autópályává szélesítését jelenti, de a tervekben további hidak és alagutak is szerepelnek Szerbia déli részén, Dimitrovgrad térségében.

Páneurópai folyosók.
Wikipedia

A gigantikus beruházást a Világbank, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank és az Európai Beruházási Bank is óriáshitelekkel segíti, ám kisebb-nagyobb botrányok és szabálytalanságok kísérik, ezért az építkezés többször elakadt már. Bár a kormány azt állítja, időre elkészülnek a munkával, a szerb közéletben egyre kevesebben hisznek abban, hogy a 2012-es határidő tartható. Az autópálya a magyar határ mentén fekvő Horgostól Újvidékig tartó szakaszának kiépítésére megbízást kapott cég, a Nibens Group vezetője, Milo Gyuraskovics a B92 hírportálnak adott nyilatkozatában már óvatosan két-három éven belüli befejezést jósolt idén áprilisban, és finoman utalt kétségeire afelől, hogy 2012 májusára elkészülnénak a munkával.

A szerb 10-es korridor építése egyébként már 1997-ben elindult, és a kezdeti optimista hangulatban még arról beszéltek az illetékesek, hogy az athéni olimpiáig elkészülhetnek a déli szakasszal, ám az építkezés egy csipetnyi eufemizmussal élve változó tempóval halad, ezért az elmúlt években elenyésző mennyiségű autópálya épült a grandiózus tervekhez képest. Tavaly 250 kilométernyi új utat terveztek, ám mindössze 48 kilométert építettek meg. 

Az ígéretek szerint 2010-ben 150 kilométernyi autópályát adnak át, de már az ország északi részére tervezett 110 kilométeres szakasz átadásával is komolyan megjavítaná saját rekordját a szerb kormány, amely azonban, úgy tűnik, továbbra sem a munka felpörgetésén, hanem az újabb híreket egyre fásultabban fogadó állampolgárok megnyugtatásán fáradozik.

Mlagyan Dinkics gazdasági miniszter és Vladimir Pesevszki macedón miniszterelnök-helyettes júniusi szkopjei találkozásának is egyik legfőbb témája a mindkét ország számára "kiemelkedően fontos" útvonal megépítése volt. Pesevszki a találkozó után tartott sajtótájékoztatón kijelentette, hogy országa 2013-ra fejezi be a munkálatok rá eső részét. A helyszíni beszámolók szerint a két politikus a régió nagy esélyének nevezte a beruházást, és egyetértett abban, hogy az európai főútvonal felemelkedést és fejlődést hozhat a két ország számára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!