szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Moszkvában újra felmerült, hogy az autósok csak díj ellenében hajthassanak be a belvárosba - ez áll a főváros 2011-2013 közötti időszakra szóló közlekedési koncepciójában.

A hírt a szerdai lapok vezető helyen közölték, de az illetékesek siettek hangsúlyozni, hogy egyelőre csak vizsgálják a lehetőséget. Elmondták azonban: az intézkedéstől azt várnák, hogy lehetővé tegye a felszíni tömegközlekedés működését az úgynevezett Harmadik körúton belül. 

Moszkvában a legszűkebb értelemben vett belváros a Bulvár körúton belüli terület, tágabb értelemben ide értik a következő, soksávos Szadovoje körúton belüli részt, s ettől néhány kilométernyi távolságra húzódik a szinte már autópálya jellegű Harmadik körút, még jóval távolabb pedig az elkerülő körgyűrű következik. Néhány pályaudvar és repülőtér környékétől eltekintve jelenleg a város egész területén ingyenes a parkolás, de az autósoknak csak néhány mélygarázs áll rendelkezésére, a többiek rendkívül fegyelmezetlenül az úttest szélén parkolnak, nem ritkán két, három, sőt, több sávban. 

A szakértők nyomban össztüzet nyitottak az elképzelésre. Felhívták rá a figyelmet: már csak azért sem lehet az autósokat a tömegközlekedési eszközök igénybevételére kényszeríteni, mert azok a metrót is beleértve már ma is teljesítőképességük végső határán vannak. Túl ezen előbb a fizetőparkolás rendszerét kell kiépíteni nem csupán a tömegközlekedési eszközök külső végállomásainál, hanem a belvárosban kialakítandó parkolóházakkal és mélygarázsokkal. Rámutattak arra is, hogy előbb át kell szervezni a moszkvai közlekedést, jelenleg ugyanis számtalan autó azért hajt át a belvároson, mert másként nem tud eljutni céljához. 

Mások azt javasolták, hogy előbb telepítsék ki a belvárosból a nagyszámú autót vonzó hivatalokat, szórakoztató- és bevásárlóközpontokat, és biztosítsanak külön sávot a buszoknak és troliknak. A nyilatkozók szerint mindezen lépések együtt már enyhítenének a dugókon, és talán nem is lenne szükség díjhoz kötni a behajtást, annál is inkább, mert például Londonban nem csökkentette jelentősen a forgalmat. De ha mégis fizetni kell, akkor a tarifarendszert hosszas és alapos kutatások alapján kell kidolgozni. Több szakértő valószínűnek tartotta, hogy az intézkedés bevezetése esetén jellemző módon tömegesen jelennének meg azok a kivételezettek, akik ingyen juthatnak be a belvárosba kocsival. Moszkvában közel négymillió autó közlekedik, illetve főleg inkább áll a dugókban, és okoz súlyos levegőszennyezést. A torlódásokat azonban nem annyira az utók száma, mint inkább a közlekedés teljes szervezetlensége és az autósok hihetetlen fegyelmezetlensége okozza.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!